شناسهٔ خبر: 40468822 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سازمان ملل: طالبان همچنان با القاعده در افغانستان ارتباط دارد

براساس گزارش جدید سازمان ملل، گروه شبه‌نظامی طالبان بر خلاف وعده‌هایش در توافق صلح با آمریکا همچنان با القاعده در افغانستان در ارتباط است و حین مذاکرات با آمریکا هم با آن‌ها رایزنی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، در گزارش سازمان ملل تاکید شده که طالبان از تحقق یکی از اصلی‌ترین بخش‌های توافق با آمریکا که علنا روابط با القاعده را منع می‌کند، خودداری کرده است. این توافق فوریه پس از چندین ماه مذاکرات در دوحه به امضا رسید.

براساس گزارش سازمان ملل، القاعده ۴۰۰ تا ۶۰۰ عامل فعال در ۱۲ ولایت افغانستان دارد و کمپ‌های آموزشی آن در شرق این کشور برقرار است.

در این گزارش آمده است: طلبان حین مذاکرات با ایالات متحده آمریکا مرتبا با القاعده در تماس بوده و تضمین‌هایی داده که روابط تاریخی آن‌ها حفظ شود. واکنش القاعده به این توافق مثبت بوده و آن را پیروزی برای طالبان و مبارزه‌طلبی جهانی دانسته است.

براساس توافق فوریه، طالبان متعهد است تا به هیچ یک از اعضای خود یا دیگر گروه‌ها از جمله القاعده اجازه ندهد تا از خاک افغانستان برای تهدید امنیت ایالات متحده و متحدانش استفاده کنند و خودش هم با گروه‌ها و اشخاصی که امنیت آمریکا و متحدانش را تهدید می‌کنند، همکاری نداشته باشد و جلوی این گروه‌ها برای جذب‌، آموزش و تامین مالی را بگیرد.

براساس این گزارش، رهبری ارشد القاعده همچنان در افغانستان حضور دارد و علاوه بر این صدها عامل مسلح القاعده  و گروه‌هایی از شبه‌نظامیان خارجی متحد طالبان هم در شبه قاره هند هستند.  

در این گزارش آمده است، شمار چشمگیری از چهره‌های القاعده حین دوره مذکور در افغانستان کشته شده‌اند. بر این اساس، روابط طالبان خصوصا با شبکه حقانی و القاعده بر پایه دوستی، گذشته‌ای مملو از کوشش‌های مشترک، هماهنگی ایدئولوژیکی و ازدواج‌های بین گروهی است.

این گزارش همچنین با اشاره به فعالیت‌های خرابکارانه داعش در این کشور تاکید می‌کند، تیم ناظران سازمان ملل اکنون برآورد می‌کنند که شمار داعشی‌ها در افغانستان حداقل ۲۲۰۰ تن است. طبق این گزارش، داعش "مستعد اجرای حملاتی در بخش‌های مختلفی از این کشور از جمله کابل" است اما برخی از آن حملات مورد ادعا "ممکن است به طور کلی یا جزئی برگرفته از یک همکاری تاکتیکی با شبکه حقانی باشد."

نویسندگان این گزارش استدلال می‌کنند که اعتبار طالبان به عنوان یک شریک در مبارزه با تروریسم برای جامعه بین‌المللی  "در مقابله موفقیت‌آمیز آن‌ها با تهدید شاخه خراسان داعش" و همچنین نحوه رسیدگی آن‌ها به هرگونه تهدیدی از جانب القاعده نهفته است.

براساس این گزارش، شمار شبه‌نظامیان تروریست خارجی که به دنبال "هدف و معیشت" در افغانستان هستند، شامل "حدود ۶۵۰۰ پاکستانی" این مساله را به چالشی پیچیده تبدیل می‌کند که نیازمند نظارت دقیق خواهد بود.

این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که دولت افغانستان به تلاش‌ها برای صلح از طریق ادامه رهایی زندانیان طالبان از زندان‌ها و پیشبرد مذاکرات بین افغان‌ها به رهبری عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما