شناسهٔ خبر: 40468206 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

هفته سخت کرونایی در انتظار هرمزگان / اجباری کردن ماسک دیر انجام شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر اینکه استفاده اجباری از ماسک در مراکز بسته همچون ادارات دیر انجام شد گفت: پیک کرونا در هفته جاری خواهد بود بنابراین هفته سختی پیش رو خواهیم داشت که شاید تخت بیمارستانی نیز کم بیاوریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، دکتر حسین فرشیدی در مصاحبه ویدئو کنفرانس با اصحاب رسانه استان هرمزگان اظهار داشت: در 2 هفته اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان و جان باختگان بر اثر ویروس کرونا در استان بوده‌ایم.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های دانشگاه علوم پزشکی این هفته سخت‌ترین هفته ابتلا در استان خواهد بود و از دو هفته آینده روند ابتلا و موارد مثبت کاهش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: این افزایش آمار و رسیدن به اوج ابتلا بسیاری از استان‌ها را درگیر و سپس روند نزولی شد، در حال حاضر نیز استان‌هایی نظیر هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی درگیر پیک ابتلا هستند و به زودی این روند نزولی می‌شود.

وی تصریح کرد: آنچیزی که تاکنون به صورت مستند به آن رسیده‌ایم این است که برای ایمنی بخشی جمعی نیاز به واکسن و دارو وجود دارد که تا این لحظه هنوز برای بیماری واکسنی کشف نشده است.

فرشیدی ابراز داشت: نسبت به هفته‌های قبل استراتژی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تغییر کرده است و اکنون تقویت زیرساخت‌های درمانی، تقویت مراقبت از افراد پرخطر دارای بیماری زمینه‌ای و اختصاص 2 هتل برای قرنطینه افراد مبتلا به کرونا برای نظارت بر روند قرنطینه مهمترین استراتژی دانشگاه خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین با فعال شدن طرح هر خانه یک مرکز سلامت و اتصال خانه‌ها به مراکز بهداشتی و درمانی سعی می‌شود سطح سلامت عمومی جامعه ارتقا یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر دیر شدن اجباری کردن استفاده از ماسک در اماکن بسته همچون ادارات گفت: در هفته‌های جاری آمار استفاده از ماسک بالا رفته و استفاده از آن در ادارات الزامی شده و بایستی در ناوگان حمل و نقل عمومی و بازارها نیز اجباری شود.

وی با اشاره به بالارفتن میزان نمونه گیری در استان بیان داشت: یکی از سیاست‌های ما افزایش میزان نمونه گیری و بیماریابی حداکثری است به همین دلیل از افراد دارای علائم تست کرونا گرفته می‌شود اما از افرادی که سیستم درمانی نیازس به انجام تست نبیند این تست گرفته نخواهد شد و به هیچ عنوان زیر بار تستی که صلاح نمی‌دانیم نخواهیم رفت.

فرشیدی با اشاره به اینکه مهم‌ترین علامت کرونا سرفه است و با استفاده از ماسک می‌توان تا حد زیادی از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد افزود: اگر دو فرد در کنار هم باشند و یکی از این افراد ماسک داشته باشد احتمال ابتلا 60 درصد کاهش می‌باید، اگر هر دو استفاده کنند تا 90 درصد و اگر هر دو ماسک داشته باشند و فاصله گذاری اجتماعی را نیز رعایت کنند احتمال ابتلا به زیر یک درصد می‌رسد.

وی با تاکید بر این مسئله که افراد بایستی از تردد غیرضروری در سطح شهر و اماکن پر تردد خودداری کنند گفت: جدیدا تفاهم نامه ایجاد 60 تخت آی سی یو جدید در هرمزگان امضا شده و این تخت‌ها به زودی به تخت‌های بیمارستانی استان اضافه خواهند شد، همچنین از امکانات بخش خصوصی در ایجاد آزمایشگاه هم استفاده می‌شود و آزمایشگاه است کووید 19 در کیش به زودی فعال می‌شود اما کمبود دستگاه PCR تنها کمبودی است که ما داریم و این مسئله را به وزیر نیز منتقل کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به آمار فوتی ها در استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا گفت: طبق داده‌های فعلی میزان فوتی های قطعی بر اثر کرونا 53 نفر بوده اما 60 نفر دیگر نیز فوت شده‌اند علائم بالینی و سی تی آنها نشان می‌داد احتمالا کرونا دارند نتیجه آزمایششان منفی بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 4 شهر بندرعباس، میناب، قشم و رودان قرمز هستند و دو شهرستان حاجی آباد و بندرخمیر نیز نیز نامه قرمز بودن وضعیتشان به وزارتخانه ارسال شده است.

فرشیدی با تاکید بر اینکه تنها شهرستان سبز کشور در حوزه کرونا شهرستان بوموسی است گفت: بندرعباس به تنهایی 73 درصد آمار کرونایی استان را خود اختصاص داده و پیشنهادهایی برای ایجاد محدودیت در برخی مراکز داده‌ایم که در صورت تصویب محدودیت ها به بندرعباس و میناب بازخواهند گشت و مراکز پر تردد مثل بازارها تعطیل می‌شوند.

وی اظهار داشت: پیک کرونا تا دو هفته آینده ادامه خواهد داشت و از اوایل تیرماه انتظار می‌رود این روند نزولی شود، هفته جاری هفته سختی خواهد بود که شاید با کمبود تخت نیز مواجه شویم.

فرشیدی تاکید کرد: مردم از برگزاری مراسمات عروسی و تجمعات خودداری کنند، برگزاری عروسی و تجمعات ممنوع است و با عوامل برگزاری برخورد خواهد شد چرا که احتمال ابتلا به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/864/ش

نظر شما