شناسهٔ خبر: 40467750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خانه مستوفی‌الممالک را دریابید

تهران - ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران وضعیت خانه تاریخی مستوفی الممالک را نامناسب توصیف و خواستار رسیدگی به وضعیت این خانه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «حجت نظری» روز سه شنبه در دویست و هفدهمین جلسه شورا درباره وضعیت نامناسب خانه تاریخی مستوفی الممالک تذکر داد.

وی گفت: این خانه متعلق به وزارت ارتباطات است که دو سال پیش در مورد وضعیت نامناسب آن تذکری را مطرح کرده و درپی آن وزیر محترم ارتباطات اعلام کردند که قصد مرمت آن را دارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: گویا پس از این تذکر اقداماتی نیز انجام شده اما باید بگویم در بازدیدی که حدود دو هفته پیش و به مناسب هفته میراث فرهنگی از این خانه داشتم، وضع آن اصلا مناسب نیست.  

به گفته وی، فارغ از اینکه مستوفی‌الممالک شخصیت بزرگی دارد و باید حتماً نام و یاد این اشخاص زنده نگه داشته شود ولی این بنا هم یکی از آثار واجد ارزش شهر تهران است که اگر ما این چنین هویتمان را حفظ کنیم عملاً چیزی از هویت و فرهنگ تهران برای نسل‌های آینده نخواهد ماند.

نظری از شهرداری تهران، شهردار منطقه و مسئولان مربوطه و وزارت ارتباطات خواست که هرچه زودتر مرمت این خانه بسیار ارزشمند را  تمام کرده و با تکمیل مرمت آن، امکان بازدید مردم از آن را نیز  فراهم کنند.

به گزارش ایرنا؛ خانه مستوفی الممالک مربوط به اواخر دوره قاجار است و در تهران، گذر مستوفی واقع شده است؛ این اثر دوم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۰۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
بانی این خانه حسن مستوفی الممالک نخست وزیر مشهور پس از مشروطه بوده که آنرا در زمین های پدری خود بنا کرد؛ پس از انقلاب اسلامی این بنا به مالکیت شرکت پست درآمد و از نوادگان مستوفی الملک خریداری شد.
 این بنا لوکیشن فیلم های متعددی از جمله سلطان صاحبقران، عروسی خوبان، دلشدگان، خوب بد جلف و شهرزاد بوده است.
 اکنون این خانه به صورت نیمه متروک درآمده و قرار بر مرمت آن است.

 اتاق پروانه این خانه از نمونه های کم نظیر در تهران است.

نظر شما