شناسهٔ خبر: 40467747 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسکو اتهام‌زنی «سوزان رایس» درباره اعتراضات آمریکا را رد کرد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در رد اتهام‌زنی مشاور امنیت ملی دولت اوباما درباره دست داشتن مسکو در اعتراضات سراسری آمریکا به او توصیه کرد، به اخبار جعلی و دستکاری کثیف در اطلاعات متوسل نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اظهارنظر «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت سابق آمریکا درباره دست داشتن مسکو در به راه اندازی اعترضات و «آشوب‌ها» در آمریکا به خاطر قتل نژادپرستانه «جورج فلوید»، واکنش سخنگوی وزارت خارجه روسیه را به دنبال داشت.

به نوشته خبرگزاری تاس، سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت باراک اوباما در مصاحبه روز یکشنبه با شبکه سی‌ان‌ان بدون ارائه هیچ سند و مدرکی مدعی شد که روسیه مسئول ناآرامی‌های اخیر در آمریکا به دنبال قتل نژادپرستانه جورج فلوید است.

این مقام ارشد دولت سابق آمریکا گفت: «من شرط می‌بندم که (ناآرامی‌های اخیر) همان دستورکار بازی روسیه  است».

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه این اظهارنظر مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت اوباما را «دستکاری کثیف در اطلاعات» خواند و رد کرد.

این مقام روس همچنین جنجال‌های حزب دموکرات و اعضای دولت سابق آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 و شکست «هیلاری کلینتون» نامزد این حزب در آن انتخابات هم اشاره کرد.

به گفته او، هم حزبی‌های خانم رایس در آمریکا همین چند وقت قبل اشتباهی مرگبار مرتکب شده و «تصمیم گرفتند که هر چیزی که به نفعشان نبوده است را به گردن روسیه بیاندازند».

زاخارووا خطاب به رایس افزود: «شما دارید همان اشتباه را تکرار می‌کنید و از روش‌های کثیف دستکاری در اطلاعات از قبیل توسل به اخبار جعلی و بدون ارائه هر گونه سند اتهام‌زنی می‌کنید. مصاحبه شما با سی‌ان‌ان نمونه بارزی از پروپاگاندای بی‌شرمانه است».

دیپلمات روس همچنین از مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید خواست به استفاده از «کارت روسیه» پایان داده و به واقعیت برگردد.

وی تصریح کرد: «می‌خواهم به شما یادآوری کنم آدرسهای شبکه‌های اجتماعی که شما معتقدید عوامل روسیه از آن برای شعله ور کردن اعتراضات در شهرهای آمریکا از آن استفاده می‌کنند،  در ایالات متحده ثبت شده بودند».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خطاب به رایس افزود: «از خانه بیرون برو و با مردمت روبرو شو و در چشمشان نگاه کن و به آنها بگو که آنها از طریق یوتیوب و فیسبوک تحت کنترل روس‌ها قرار دارند و من اینجا خواهم نشست و "استثناگرایی آمریکایی" را در عمل مشاهده خواهم کرد».

دوشنبه هفته گذشته به دنبال قتل نژادپرستانه جورج فلوید شهروند 46 ساله سیاه پوست ساکن «مینیاپولیس» ایالت مینه‌سوتا توسط افسر پلیس سفیدپوست، بار دیگر باعث اعتراضات سراسری علیه خشونت‌ها و تبعیض‌های نژادی در آمریکا شد.

اعتراضات سراسری در محکومیت قتل نژادپرستانه جورج فلوید از روز سه شنبه ابتدا در مینه‌سوتا آغاز شده و سپس به چندین ایالت دیگر این کشور گسترش یافته است.

انتهای پیام/م

نظر شما