شناسهٔ خبر: 40467485 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گفت‌وگوی تلفنی لاوروف و گوترش درباره سوریه، لیبی و کرونا

وزیر خارجه روسیه و دبیرکل سازمان ملل در جریان مذاکراتی تلفنی، روند حل و فصل اوضاع در سوریه، لزوم لغو یا تسهیل تحریم‌ها در شرایط اپیدمی کرونا، بحران لیبی و مبارزه مشترک با همه گیری ویروس کرونا را مورد بررسی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه این کشور و "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد، شب گذشته در جریان مذاکراتی تلفنی، درباره روند حل و فصل اوضاع در سوریه و لیبی و همچنین در زمینه مبارزه با بیماری همه گیر ویروس کرونا گفت‌وگو کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «توجه اصلی این مذاکرات به روی مشکلات مربوط به حل و فصل اوضاع سوریه و لیبی، با تمرکز بر برخی فعالیت‌های سازمان ملل در این مناطق و همچنین موضوع تلاش سازمان ملل برای پاسخگویی به پیامدهای بیماری همه گیر عفونت ویروس کرونا معطوف بود.»

طرفین همچنین درباره اوضاع کنونی در منطقه کاهش تنش ادلب تبادل و روند اجرای توافقنامه ماه مارس در این رابطه بین روسای جمهور روسیه و ترکیه در مسکو را بررسی کردند.

علاوه بر این، لاوروف و گوترش، خطر فعال شدن مجدد تروریست‌ها در سوریه با توجه به شیوع بیماری کرونا را یادآور شده و "ضرورت تأمین امنیت و تثبیت پایدار اوضاع در سوریه بر اساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی آن" را مورد تأکید قرار دادند.

دو طرف همچنین در این خصوص هم عقیده هستند که موضوع ارائه کمک‌های انسان دوستانه به مردم سوریه، نباید سیاسی شود.

در بیانیه وزارت خارجه در این باره توضیح داده شده: «در این راستا بسیار اهمیت دارد که درخواست دبیرکل سازمان ملل برای لغو یا تسهیل تحریم‌های یک جانبه که مانع از تهیه داروهای حیاتی و تجهیزات پزشکی شده و باعث کمبود کالاهای اساسی و وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی و اجتماعی در سوریه می شود، مورد اجرا قرار بگیرد.»  

طرفین همچنین یادآور شدند که حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه بر اساس گفتگو بین خود سوری ‌ها، هیچ جایگزینی ندارد.  

بر اساس این اطلاعات، لاوروف در عین حال بر حمایت روسیه از فعالیت  سازمان ملل و مؤسسات تخصصی آن با هدف هماهنگی تلاش‌های کشورهای عضو برای غلبه بر بیماری کرونا و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن تأکید کرد. دو طرف درباره راه‌های افزایش اثربخشی همکاری‌های بین المللی در این زمینه و گسترش فعالیت‌های چند جانبه در چارچوب سازمان جهان گفتگو  کردند.

طرف روسی همچنین ابراز امیدواری کرد که مسئله رهبری مأموریت ویژه سازمان ملل در لیبی، با توجه به وخامت اوضاع در این کشور، هر چه سریعتر مشخص شود.

انتهای پیام/  

نظر شما