شناسهٔ خبر: 40467259 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

خاندوزی در صحن علنی مجلس؛

مرکز آمار گزارشی از نمره عدالت به مجلس ارائه کند

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: از مرکز آمار درخواست می کنم گزارشی از نمره عدالت به مجلس ارائه کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، احسان خاندوزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 13 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور، گفت: فرمایشات رئیس سازمان برنامه و بودجه به جهت اینکه مشمول توضیحات کارشناسی بود و نه هیچ تعهد سیاستگذارانه از آن عبور میکند، از این پس باید بیشتر متعهد به بخش های سیاستگذاری صحبت کنیم، اگر 6 سال مستمرا نرخ رشد 8 درصدی را تجربه کند، تازه درآمد سرانه آن به سال 90 بازمی گردد. با توجه به این موضوع سیاست های حمایتی دولت دراین زمینه چه خواهد بود.

وی ادامه داد: رئیس مرکز آمار کشور هم قرار بود دراین جلسه حضور داشته باشد، حال با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در پیامی به مناسبت افتتاحیه مجلس گفتند نمره عدالت کشور خوب نیست. به صورت رسمی از مرکز آمار درخواست میکنم گزارشی از نمره عدالت کشور ارائه کند. کشورهای دیگر با تعریف خودشان نسبت به عدالت گزارشی تنظیم می کنند از این رو ما هم باید گزارشی براساس تعریف جمهوری اسلامی از عدالت ارائه کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های رئیس بانک مرکزی، افزود: کاش درخصوص تعهد بانک مرکزی به هدفگذاری تورم بیشتر توضیح می دادید، در سال 99 و 1400 بنای بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی چه نرخ تورمی است. اگر پیش بینی اساتید اقتصاد دانشگاه ها 24 الی 25، معرفی می شود آیا اعلام نرخ تورم 22.5 درصد نشان دهنده تلاش ما است یا رکود اقتصادی؟

وی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی باید در خصوص مدیریت چرخه ریال بیشتر توضیح می دادند چرا که تراکنش های درون بانکی توسط بانک مرکزی مشاهده نمی شود تازمانی که حکمرانیمان را به چرخه ریال تقویت نکنیم آمار دقیقی نمی توانیم ارائه کنیم و شاهد اتفاقات بیشتری در خصوص افزایش دارایی های ارز، زمین، سکه و طلا خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به صحبت های رئیس بانک مرکزی در خصوص بانک مرکزی، افزود: بانک مرکزی باید درخصوص هدفگذاری ها و شاخصه های سلامت بانکی بیشتر صحبت کنند و این موضوع را در  گزارشی به مجلس ارائه کند. بانک مرکزی، بانک های ناترازی را تحت مدیریت خودش قرار داده است حال چه برنامه ای برای خروج بانک مرکزی از تصدی گری یک بانک خصوصی وجود دارد؟ این تعارض منافع بانک مرکزی و تصدی گری یک بانک چگونه حل خواهد شد.

وی با اشاره به صحبت های رئیس بانک مرکزی در خصوص تسهیلات تکلیفی افزود: تسهیلات تکلیفی در واقع چقدر مهم است و اساسا سهم آن در کل تعهدات بانک مرکزی چه قدر است که معضلات بانک مرکزی را رها می کنیم و از مجلس می خواهیم هیچ تکلیفی به سیستم بانکی داده نشود. برای مجلس یازدهم باید روشن باشد که بانک مرکزی چه تعهداتی دارد و مجلس براساس همان به بانک مرکزی و به سازمان برنامه و بودجه کمک کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست می کنم برای جلسات آینده تدبیری در جهت همگرایی دولت و مجلس بیاندیشند./

پایان پیام

 

نظر شما