شناسهٔ خبر: 40460806 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

با تلاش دانشمندان صورت گرفت؛

قدرت درک حس لامسه در روبات‌ها

دانشمندان توانستند تا با ارتقا درک قدرت لامسه را در بازوهای روباتیک توانایی‌های تشخیصی این روبات‌ها را افزایش دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بازوهای روباتیک در سال‌های گذشته به شدت پیشرفت کرده‌اند و اکنون قادر هستند هر نوع جسمی را بدون آسیب وارد کردن به شکل و ساختار آن جابه‌جا کنند. حالا گروهی از محققان دانشگاه ام‌آی‌تی در تلاش‌اند تا با افزایش میزان حساسیت قدرت لامسه در بازوهای روباتیک توانایی این دستگاه‌های برای انجام وظایف گوناگون را ارتقا دهند.

دانشمندان MIT‌می‌خواهند بازو روباتیک را به نوعی طراحی کنند که در هنگام لمس هر جسم میزان سختی و وزن آن را تشخیص داده و با توجه به شرایط فیزیکی آن جسم، فشار وارد از سوی اهرم‌های خود به جسم را تنظیم کند. در واقع این همان کاری است که انسان‌ها در هنگام لمس اجسام مختلف انجام می‌دهند. قدرت لامسه به انسان‌ها کمک می‌کند تا میزان فشار وارد شده از سوی دست به اجسام را تنظیم کنند.

حسگرهای به کار رفته در بازو روباتیک طراحی شده توسط مهندسان ام‌آی‌تی دارای حساسیت بسیار بالایی هستند و با بهره‌گیری از قسمت‌های لاتکسی خود تفاوت بین اجسام مختلف مانند مسواک، خمیر دندان و سطل فلزی باهم را درک می‌کنند. چنین توانایی به بازو کمک می‌کند تا در هنگام بلند کردن جسم‌های سنگین نیروی لازم را اعمال کرده و بدون آسیب وارد ساختن به جسم و یا محیط اطراف آن را جابه‌جا کند.

با انتشار این خبر بسیاری از صنعتگران از تولید چنین بازو روباتیکی استقبال کرده و گفتند: بازو روباتیک MIT دارای امکاناتی است که حتی می‌تواند از آن انتظار داشت شکر در لیوان چای ریخته و آن را هم بزند. در آینده قطعا دیگر کارخانه‌های بزرگ مشکلی برای جابه‌جایی اجسام حساس و کوچک نخواهند داشت و بسیاری از کارها با دقت و سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

در این بازوهای روباتیک علاوه بر حسگرهای حساس، دوربین‌های قدرتمندی کار گذاشته شده تا هم خود روبات و هم اپراتوری که در مواقع اضطراری روبات را کنترل می‌کند تمامی جزئیات عملیات را با دقت مشاهده کرده و در صورت فراموش کردن قسمتی از فرایند ساخت دوباره فعالیت خود را تکرار کند.

انتهای پیام/4144/

 

 

نظر شما