شناسهٔ خبر: 40460397 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مطب در خانه/۳۹

علائم کرونا بدون علت خاص و غیر مترقبه هستند

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان گفت: کرونا علائم تنفسی، گوارشی، چشمی، عصبی و پوستی و علائم بسیار متنوعی دارد؛ در یک نکته همه شریک هستند و باید مدنظر داشته باشید که این علائم بدون علت خاصی و غیر مترقبه هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر افشین اسدی دوشنبه شب (12 خرداد) در ویژه برنامه مجازی «مطب در خانه» در پاسخ به فردی که پرسید «تنگی نفس دارم و 2بار تست pcr من منفی بوده و همیشه هنگام بیرون رفتن ماسک می زنم؛ آیا نیاز به تست دوباره pcr است؟» گفت: خیلی خوشحال هستم که شما اینقدر مراقب خودتان هستید و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کنید و امیدوارم که به همین نحو مراقب سلامت خود و اطرافیان خود باشید؛ هیچ نیازی به تست دوباره pcr نیست و تا همین قدر هم شما خیلی وسواس به خرج دادید که البته در این روزهای کرونایی این وسواس به نفع شما و سلامتی اطرافیانتان است.

 

 

 

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به اینکه همسر فردی همیشه ماسک می زند اما الان دچار التهاب بینی شده است؛ بیان کرد: رعایت اعتدال مهم است؛ ما در خواب و در محیط هایی که محیط جمعی محسوب نمی شوند، ماسک استفاده نمی کنیم بنابراین در بعضی مواقع اگر حساسیت پوستی وجود دارد که آثاری روی پوست می گذارد، می توانید با ماساژ آن ناحیه و کمپرس آب سرد التهاب را کم کنید.

 

 

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه خانواده من کرونا مثبت شدند اما من و دو فرزندم هیچ علامتی نداریم؛ آیا ممکن است ما هم بدون علامت مبتلا شده باشیم؟ توضیح داد: کسانی که مبتلا شدند، یک پروتکل جداسازی و درمان دارند که ما معمولاً دو هفته درنظر می گیریم؛ کسانی که علامتی ندارند، رعایت فاصله گذاری ها و نکات ایمنی را بیش از پیش انجام می دهند و تا زمانی که علامتی بر آن ها غالب نشده و نگرانی برای ما وجود نداشته باشد، مداخله نداریم اما در مواردی که تست افراد مثبت می شود، از خانواده و نزدیکان آن ها یک بار تست انجام می دهیم تا وضعیت را ببینیم که در صورت ابتلا اقدامات لازم را انجام بدهیم و مهمتر از همه اینکه باید توجه داشته باشید که مبتلایان می توانند ناقلین به افراد مستعد و آسیب پذیر باشند و این بسیار نگران کننده است.

 

 

 

اسدی در پاسخ به فرد دیگری که پرسید « آیا امکان این وجود دارد که با آزمایش یا هر چیز دیگری متوجه ابتلا به کرونا احتمالی که برطرف شده باشد بشویم؟» افزود: بله؛ تست هایی وجود دارند که می توانند نشان دهند که ما در مدت زمان گذشته هم آیا ابتلا به بیماری ویروسی شدید را داشتیم یا خیر؛ بنابراین برای ابتلا فعلی یکسری تست و برای ابتلای قبلی هم یکسری کنترل ها در صورت لزوم وجود دارد.

 

 

 

وی به سوالی مبنی بر اینکه تاکید شده که ماسک بزنیم اما دقیقاً نمیدانم چه نوع ماسکی مناسب است و با توجه به اینکه مجبورم بیرون بروم و نگران هستم که ویروس وارد بینی و دهان من شود؛ پاسخ داد: به نظر من بهترین کار برای شما این است که نگران سرایت از راه تنفس باشید زیرا هر روزی که می گذرد، تحقیقات نشان می دهد که اکثریت قاطع مبتلایان از راه تنفس، قطرات تنفسی و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی مبتلا شدند لذا پیشنهاد می کنم که این مورد را بیش از گذشته جدی بگیرید و ماسک های استاندارد بازار به جز ماسک های پارچه ای قابل اتکا هستند.

 

 

 

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به اینکه سرفه های کرونا چطوری است؟ و آیا کسی که فقط سرفه می زند می تواند کرونا داشته باشد؟ اظهار داشت: ما در بیماری کرونا سرفه های خشک متوالی را مدنظر داریم و بقیه مواردی که می تواند سرماخوردگی ساده باشد اولویتی برای ما ندارند.

 

 

 

وی در پاسخ به فردی 18 ساله که سرش به شدت تیر می کشد و تا دو روز هیچ چیزی درمانش نیست؛ گفت: اول باید یک بررسی از بابت سینوزیت داشته باشیم و بعد شرح حالی که شما به پزشک می دهید، اینکه چه مواقعی این سردرد بیشتر می شود، با خوردن بیشتر شده و یا در مواجهه با چه چیزهایی بیشتر می شود؟ که این ها به شدت برای ما در تشخیص نوع سردرد اعم از میگرنی، سینوزیتی، کشنده و انقباضی بسیار موثر است.

 

 

 

اسدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تست pcr من مثبت شده و 3 روز علائم اسهال، استفراغ و تب داشتم و با توجه به اینکه می گویند علائم کرونا فرق کرده است، آیا احتیاج است که من کار دیگری انجام دهم؟ بیان کرد: مثبت شدن تست pcr  شما به معنای این است که ابتلای شما قطعی است لذا از این به بعد باید به فکر درمان و دو هفته رعایت های بهداشتی باشید و نیاز به اقدام دیگری نیست.

 

 

 

وی در پاسخ به فرد دیگری که پرسید «در صورت داشتن علائم مشکوک، آیا مراجعه به مراکز درمانی باعث مبتلا شدن بیشتر نمی شود؟ و اینکه اولین تست های کرونا که در مراکز از ما می گیرند چه چیزی است؟» توضیح داد: تمامی مراکز در مقاطعی ضدعفونی می شوند، پرسنل مراکز خصوصاً با تجربه ای که در این چند ماهه اندوختند مراقبت ممکن را از خود و مراجعین انجام می دهند و در مجموع کار حرفه ای آن ها را هم باید ارج بنهیم و هم اینکه اعتماد کنیم؛ البته شما هم در زمان مراجعه به مواردی از جمله دست نزدن به سطوح، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری دقت می کنید.

 

 

 

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در خصوص اینکه چه تست هایی انجام می دهند؟ ادامه داد: معاینه هایی به تشخیص پزشک انجام می شود و ممکن است صلاح بداند معاینات بیشتری برای فشارخون، تعداد تنفس، تب سنجی، سنجش اکسیژن خون و نمونه گیری برای تست کرونا انجام دهد و این ها ابزارهایی در دست پزشک برای تشخیص کرونا است و اینکه پزشک از کدام استفاده بکند را با مشاهده، معاینه و شنیدن شرح حال بیمار تصمیم می گیرد.

 

 

 

وی در پاسخ به خانمی 46 ساله که دیابت نوع 2، چربی و فشارخون دارد و دارو مصرف می کند اما تقریباً صبح ها ساعت 5 صبح یک دفعه داغ شده، عرق شدید می کند و دچار تپش قلب می شود و می ترسد سکته کند؛ اظهار داشت: شما در سن اوج قدرت و شکوفایی جسمی و روحی هستید لذا خواهشمندم به خودتان مسلط باشید و به دلیل داشتن دو بیماری زمینه ای مهم بهتر است، روی درمان این دو بیماری تمرکز کنید و من تردید ندارم که با این توجهات شما مشکلات کمتری خواهید داشت البته بدیهی است که برای شما ملاحظات بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی از سایر افراد مهم تر است.

 

 

 

اسدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پدرم 60 ساله است و از صبح اسهال داشته و بدنش بی جون شده است؛ آیا کرونا دارد؟ افزود: 60 سالگی سنی است که مراقبت بیشتری لازم دارد اما در مورد اسهال ایشان، اگر علت مشخصی دارید که خیال ما راحت تر است و با رژیم های غذایی ساده ضد اسهال مانند چای نبات، برنج ساده و کته و داروهایی که در این زمینه است، برطرف می شود اما اگر هیچ علتی برای آن سراغ ندارید و ناگهانی عارض شده، پیشنهاد می کنم به یکی از مراکز درمانی مراجعه و بررسی دقیق تری انجام شود.

 

 

 

وی در پاسخ به فرد دیگری که چند روز سرفه خشک می زند و احساس می کند به خاطر مایعات شوینده و الکل است و زمان صحبت کردن نفس کم می آورد و سینه او خس خس می کند و احساس داغی بدن دارد و دارو مونته لوکاست مصرف کرده بود؛ توضیح داد: دارویی که استفاده می کنید، متناسب با علائمتان است البته در کنار دارو، مراقبت های فردی هم در مسائل مزمن ریوی جایگاه بالاتری دارد؛ با توجه به درمان مدت داری که انجام می دهید، ما به کرونا فکر نمی کنیم و از اولویت های تشخیصی ما نیست اما خواهش داریم نسبت به هر چیزی که حساسیت در بدن، گلو و حلق و بینی شما را به حداقل می رساند، توجه داشته باشید؛ شستن دهان، حلق و بینی با سرم نرمال(آب نمک رقیق)، استفاده از دمنوش های گرم و آرامبخش مانند آویشن و همچنین پرهیز از غذاهای خشک، تحریک کننده و سرخ کردنی ها و ادویه های تند، در کنار پرهیز از حیوانات و گیاهان و همچنین خوراکی هایی مانند موز، خربزه، بادمجان، کیوی و توت فرنگی باعث می شوند یک آرامش ریوی به شما عارض بشود و همچنین شربت هایی که با تخم های لعاب دار مختلف مانند تخم شربتی، چهارتخم، بارهنگ و ... به نرمی سینه کمک می کند.

 

 

 

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خوردن هر روز آسپرین برای جلوگیری از ویروس کرونا موثر است؟ خاطر نشان کرد: خیر؛ تاثیر خاصی برای آسپرین دیده نشده است و حتی در بسیاری از مواقع داروهایی که اثرات خاص مانند آسپرین در روی رقت خون، میزان التهاب و ایمنی بدن دارند، ممکن است تاثیر معکوس داشته باشند بنابراین پیشنهاد داریم به همین دلیل به این دارو رویکردی نداشته باشید.

 

 

 

وی به فرد دیگری که پرسید «آیا به غیر از تب و لرز و سرفه، بدن درد شدید از علائم کرونا است؟» پاسخ داد: بله؛ کرونا علائم تنفسی، گوارشی، چشمی، عصبی و پوستی و علائم بسیار متنوعی دارد؛ در یک نکته همه شریک هستند و باید مدنظر داشته باشید که این علائم بدون علت خاص و غیر مترقبه هستند.

 

 

 

اسدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دختری 7 ساله دارم که شب گذشته دل درد شد و بعد هم حالت تهوع داشته و استفراغ کرد و اسهال و تب دارد؛ امروز بهتر بود الان دوباره احساس دل درد و تب دارد؛ البته قبل از این علائم مقداری کشک تازه و آلوچه هم خورده است؛ بیان کرد: به نظر می رسد، متاثر از خورد و خوراک و غذاهایی باشد که مصرف کرده است لذا یکی دو روز با پرهیز غذاهای بیشتر و رعایت ها(بدون استفاده از دارو) بگذرانید اما اگر مسئله ادامه داشت یک مشاوره دیگر با ما بکنید زیرا ممکن است تصمیم دیگری گرفته شود اما بسیار خوشبین هستم که این موضوع گذرا و ناشی از رژیم غذایی نامناسب باشد.

 

 

 

وی در پاسخ به اینکه من هر سال همین زمان حساسیت فصلی پیدا کرده و عطسه زیاد می زنم و خارش بینی، گلو و گوش پیدا می کنم؛ آیا داروهای ضد حساسیت سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند؟ گفت: کاهش حساسیت فصلی به سلامت شما کمک می کند اما در مجموع توجه داشته باشید که غذاهای خشک و تند و همچنین ادویه های تند و آن چیزی که مزه تند محسوب می شود(مثلاً در میوه ها توت فرنگی و کیوی) برای حساسیت فصلی مناسب نیستند و ما برای داروهای ضد حساسیت نقش خاص(مثبت یا منفی) در بحث ایمنی بدن قائل نیستیم اما در کل یک بدن نرمال باید قادر باشد که به حساسیت های نرمال فصلی فائق بیاید و اگر نباشد ما به آن کمک می کند.

 

 

 

پزشک مراکز بهداشتی و درمانی کرونا در کرمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چربی و تیروئید ندارم اما شب ها، کف دست و پاهایم داغ می شود و در طول روز هم اینگونه است؛ توضیح داد: سوزش اندام ها بحث مهمی است؛ به خاطر اینکه اگر ما علل اولیه(چربی خون، غلظت خون و قند خون و ...) را رد کرده، بیشتر متوجه علل عصبی(صرفاً علل روانی نیست) می شویم و آن ها را باید بررسی کنیم لذا پیشنهاد دارم این موضوع را جدی بگیرید، آزمایش کامل خون انجام دهید و بعد از آن پزشک یک توجه کاملی به شرح حال شما داشته باشد تا از طریق آن بتواند به یک تشخیص مشخصی برسد.

 

 

  

وی ادامه داد: البته در تحقیقات اخیر انباشته شدن سموم در بدن یکی از علل سوزش اندامی است؛ برای مثال سموم متعددی که از طریق سیگار، قلیان و یا دودهای مختلف و همچنین هوای آلوده ای که به بدن می رسد و مدت طولانی ادامه پیدا می کند، هم می تواند علت این سوزش باشد.

 

 

 

اسدی در پاسخ به اینکه 2 روز آینده مراسم عروسی یکی از بستگان نزدیک در یکی از مناطق سفید استان است و ما دعوت شدیم؛ با توجه به اینکه آن منطقه از نظر کرونا زیاد مبتلایی ندارد آیا اشکالی ندارد به آنجا سفر کنیم؟ البته اقوامی که از کرمان می روند نیز مشکلی ندارند؛ خاطر نشان کرد: همه کسانی که در اجتماعات دچار ابتلا می شوند، ابتدا تصورشان بر این است که ما و اطرافیان ما هیچ نشانه و علامتی نداشتیم؛ در حالی که در تمام موارد مبتلا شده غیر مترقبه بوده است لذا پیشنهاد دارم کمی تاًمل بکنید و خود، خانواده، سالمندان و بیماران را در معرض خطر قرار ندهید و فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرید زیرا انتقال تنفسی بسیار تا بسیار راه انتقال مهمی است.

 

پایان پیام/667

نظر شما