شناسهٔ خبر: 40460005 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیر کل روابط بین الملل دانشگاه تهران:

کرونا باعث قطع روابط بین‌المللی دانشگاه تهران نشد

اسکندری گفت: محدودیت‌هایی که با شیوع کرونا در جهان حاکم شده است باعث قطع روابط بین‌المللی دانشگاه تهران نشد.

صاحب‌خبر -

عبدالمجید اسکندری مدیر کل روابط بین الملل دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر ویروس کرونا بر روابط علمی دانشگاه‌های ایران در حوزه بین الملل بیان کرد: ویروس کرونا بحثی بود که در تمام نقاط جهان اتفاق افتاد و دانشگاه تهران در این خصوص واکنش خوبی نشان داد.

او افزود: رئیس دانشگاه تهران به منظور جلوگیری از قطع ارتباطات علمی بین دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های خارج، نامه‌ای به ۴۰۰ دانشگاه در سراسر دنیا ارسال کرد. محتوای نامه ارسال شده اقدامات دانشگاه تهران هنگام بروز ویروس کرونا بود و وقتی پاسخ این نامه را دریافت کردیم به این نتیجه دست یافتیم که دانشگاه‌های خارجی هم به دنبال شیوع کرونا فعالیت‌هایی مشابه دانشگاه ما انجام داده اند.

اسکندری تاکید کرد: دانشجویان خارجی دانشگاه تهران با ساده‌ترین روش به کشور خود بازگشتند و پروسه ویزا که زمان بر هست به سرعت انجام شد.

او ادامه داد: بخشی از ارتباطات بین الملل دانشگاه‌های ایران با خارج به صورت فیزیکی یا حضوری و بخشی دیگر مجازی است. از آنجایی که به علت شیوع ویروس کرونا رفت و آمد افراد به خصوص از راه هوایی ممنوع شده بود، جلسات دانشگاه تهران با دانشگاه‌های خارجی به صورت وبینار برگزار شد. هرچند جلسات مجازی کیفیت جلسات حضوری و چهره به چهره را ندارند، اما در هر صورت ارتباطات علمی بین دانشگاه‌های جهان متوقف نشد و از طریق امکانات مجازی این روابط تداوم پیدا کرد.

مدیر کل روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به حمایت دانشگاه تهران از دانشجویان این دانشگاه در روز‌های کرونایی، اظهار کرد: دانشگاه تهران به صورت مداوم با دانشجویان از طریق صفحات مجازی در ارتباط بود و شرایط ویزای آن‌ها را مدیریت می‌کرد. 

مشابه بودن اقدامات آموزشی دانشگاه تهران با سایر دانشگاه‌های جهان در روز‌های کرونایی

مدیر کل روابط بین الملل دانشگاه تهران با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر میزان رشد یا توقف مقالات علمی، اظهار کرد: میزان رشد یا توقف مقالات علمی بستگی به کشور‌های مختلف دارد، برای مثال برخی از آن‌ها بسیار منفعل برخورد کردند و با اعلام اینکه در این شرایط آمادگی لازم برای کار‌های تحقیقاتی را نداریم خود را کنار کشیدند. اما بعضی دیگر از این فرصت به دست آمده بهترین استفاده را کردند، یعنی در زمان کاهش حضور فیزیکی با ماندن در منزل فرصت را برای نوشتن مقالات تحقیقی غنیمت شمردند. 

اسکندری با بیان اینکه برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها به علت بروز ویروس کرونا تعطیل هستند، تاکید کرد: تعطیل بودن نهاد‌ها و سازمان‌ها باعث شد تا محققان نتوانند مقالات و مطالب خود را ارسال کنند. برای مثال اساتید نمی‌توانستند مکاتبه و ارتباطی با دانشگاه موجود در کشور ونیز داشته باشند، اما برخی ارتباطات از طریق مجازی به راحتی فراهم شد.

او درباره فرصت ایجاد شده مجازی برای گسترش زبان آموزی گفت: کلاس‌های مجازی باعث شد تا افراد بتوانند تکالیف خود را به راحتی انجام دهند و تخصصی دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری هم برای طرح تحققیاتی مرتبط با ویروس کرونا فعالیت خوبی داشتند که برخی از فعالیت‌های آنان در مراکز بین المللی برگزیده شده است.

مشابه بودن اقدامات آموزشی دانشگاه تهران با سایر دانشگاه‌های جهان در روز‌های کرونایی

اسکندری مطرح کرد: ارتباط دانشجویان و اساتید در این روز‌های کرونایی همچنان ادامه دارد و پایان نامه‌ها به روش مجازی دفاع می‌شوند و نباید نگران این موضوع بود.

بیشتر بخوانید: 

روش‌هایی آسان برای دسترسی رایگان به مقالات علمی معتبر

صفر تا صد نوشتن مقاله ISI/ چرا برخی مقاله‌ها رد می‌شود؟

محدودیت ارتباطات بین‌المللی باعث کاهش مقالات علمی خواهد شد

رتبه نخست ايران در تولید علم و تعداد مقالات در میان کشورهای اسلامی/ آوازه دانش جوانانی که در گوش جهانیان پیچیده است

لزوم تبیین توانمندی‌های مثبت کشور/ افزایش ۵ برابری مقالات برتر علمی

انتهای پیام/

نظر شما