شناسهٔ خبر: 40459928 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

چه کسانی مغز ترامپ را علیه ایران شست و شو می‌دهند؟

دولت ترامپ ادعا می‌کند که تحریم‌های مبتنی بر " فشار حداکثری" و تهدید نظامی علیه ایران مبتنی بر این اصل اساسی است که ایران سلاح هسته‌ای تولید نکند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

رسانه آمریکایی آنتی وار در مقاله‌ای نوشت: در تاریخ ششم ماه مه، دونالد ترامپ لایحه اختیارات جنگی را وتو کرد که بر اساس آن وی مجبور به اخذ مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه ایران از کنگره بود. ترامپ از کمپین "فشار حداکثری" ترامپ با تاکید بر تحریم‌های مرگبار و تهدید نظامی علیه ایران حتی در شرایط نگرانی جهانی از نحوه تعامل با بیماری همه گیر جهانی کووید ۱۹، دست نکشید.

اخبار سیاسی- دولت ترامپ ادعا می‌کند که تحریم‌های مبتنی بر " فشار حداکثری" و تهدید نظامی علیه ایران مبتنی بر این اصل اساسی است که ایران به تولید سلاح هسته‌ای نکند. اما پس از ده‌ها سال بازرسی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)، آژانس بار‌ها تأیید کرده که ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد.

اگر ایران تحقیقات اولیه‌ای درباره تولید سلاح هسته‌ای انجام داده بود، احتمالاً باید در طول جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰ می‌بود، زمانی که ایالات متحده و متحدانش به عراق برای ساختن و استفاده از سلاح‌های شیمیایی که منجر به کشته شدن صد هزار نفر از ایرانی‌ها شد، کمک کردند. یک ارزیابی اطلاعات ملی در ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ می‌گوید: "ارزیابی نهایی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در مورد مسائل گذشته و برجسته کردن آن و ده‌ها سال بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای، همه و همه مبتنی بر پرونده‌هایی با شواهد دروغین یک برنامه تسلیحات هسته‌ای است که توسط سیا یا متحدین آن ساخته و پرداخته شده است. "

یکی از سازمان‌های مهم که ترویج و تحریک خصومت با ایران را در دستور کار خود قرار داده، یک گروه در سایه به نام "اتحاد علیه ایران هسته ای" (UANI) است. این گروه در سال ۲۰۰۸ تأسیس و در سال ۲۰۱۴ تحت پوشش پروژه اتحاد ضد افراط گرایی Counter Extremeism Project United (CEPU) گسترش یافته و سازماندهی مجدد شد تا حملات خود را علیه ایران گسترش دهد و توجه سیاستگذاران آمریکایی را با انحراف از توجه و تمرکز بر نقش اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر متحدین ایالات متحده در گسترش خشونت، افراط گرایی و هرج و مرج در خاورمیانه بزرگ منحرف نماید.

 

گروه UANI تحت پوشش رجیستری کسب و کار صد‌ها شرکت در سرتاسر جهان - از آدیداس گرفته تا خدمات مالی زوریخ - به عنوان مجری خصوصی تحریم‌های آمریکا علیه ایران عمل می‌کند.

با توجه به بی اهمیتی توجه به مردم ایران، UANI حتی شرکت‌های دارویی، بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی - از جمله آزمایشگاه‌های بایر، مرک، پفیزر، الی لیلی و ابوت را نیز هدف قرار داده است، شرکت‌هایی که مجوز‌های ویژه آمریکا برای کمک‌های بشردوستانه به ایران به آن‌ها اعطا شده است.


گروه " اتحاد علیه ایران هسته ای" بودجه خود را از کجا دریافت می‌کند؟

این‌گروه توسط سه مقام سابق دولت آمریکا یعنی دنیس راس، ریچارد هولبروک و مارک والاس تأسیس شد. در سال ۲۰۱۳، هنوز بودجه متوسطی معادل ۱.۷ میلیون دلار داشت، تقریباً ۸۰ ٪ از دو میلیاردر یهودی-آمریکایی با پیوند‌های محکم با اسرائیل و حزب جمهوری خواه؛ ۸۴۳۰۰۰ دلار از سرمایه گذار فلزات گرانبها توماس کاپلان و پانصد هزار دلار از مالک کازینو، شلدون آدلسون. والاس و سایر کارمندان UANI نیز برای شرکت‌های سرمایه گذاری کاپلان کار کرده اند، و او یک سرمایه گذار اصلی و مدافع UANI و گروه‌های وابسته به آن است.

در سال ۲۰۱۴، UANI به دو نهاد تقسیم شد: UANI اصلی و پروژه Green Light، که به عنوان پروژه ضد افراط گرایی فعالیت می‌کند. هر دو نهاد تحت حمایت سومین پروژه Counter Extremeism United (CEPU) تأمین مالی می‌شوند. این امر به سازمان اجازه می‌دهد تا برای جمع آوری کمک‌های خود برای پروژه ضد افراط گرایی، اقدام کند.

مدیر عامل شرکت مارک والاس، مدیر اجرایی دیوید ایبسن و سایر کارمندان برای هر سه گروه در دفاتر مشترک خود در Grand Central Tower در نیویورک کار می‌کنند. در سال ۲۰۱۸، والاس از هر سه نهاد حقوق ۷۵۰ هزار دلاری دریافت کرد.

در سال‌های اخیر، درآمد گروه CEPU افزایش یافته و در سال ۲۰۱۷ به ۲۲ میلیون دلار رسیده است. اطلاعات درباره منابع این پول‌ها همچنان مخفی است. اما الی کلیفتون روزنامه نگار، که در سال ۲۰۱۴ زمانی که به جرم توهین توسط یک صاحب کشتی یونانی متهم به نقض تحریم‌ها علیه ایران شد، شروع به انجام تحقیقاتی درباره گروه UANI کرد و به شواهدی دست یافت که حاکی از روابط مالی این گروه با عربستان و امارات می‌باشد.

این مطمئناً همان چیزی است که ایمیل‌های هک شده بین کارمندان CEPU، یک مقام اماراتی و یک لابیست سعودی بر آن دلالت می‌کند.

 

نظر شما