شناسهٔ خبر: 40459916 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

بستر رودخانه به مناطق مسکونی نزدیک شد

ساکنان بخش غربی«پلدختر» در بیم سیلاب/لزوم امتداد دیواره محافظ شهر

پلدختر- پس از وقوع سیلاب ۹۸، بستر رودخانه کشکان به مناطق غرب پلدختر نزدیک‌تر شده و عدم امتداد دیواره ساحلی تا این بخش از شهر، ساکنان آن را با بیم تکرار خسارات سیل در آینده مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: رودخانه وحشی «کشکان» با گذر از وسط شهر پلدختر، خروجی تمام آب‌های سطحی در بالا دست و استان لرستان است و این امر در فروردین ماه ۹۸ باعث نفوذ حجم بسیار زیادی از سیلاب از هر طرف به این شهر شد.

غرب پلدختر همچنان در خطر سیلاب

بخش غربی شهر پلدختر در این سیلاب ویرانگر و مخرب بیشترین خسارت و آسیب‌ها را متحمل شد و حجم بالایی از سیلاب در پایین دست به درون شهر نفوذ کرد و این در حالیست که عدم احداث دیواره حفاظتی در این نقاط، علی رغم عریض‌تر شدن بستر رودخانه موجب نگرانی ساکنان این منطقه از شهر شده است.

یکی از شهروندان ساکن خیابان «رسالت» شهر پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: دیواره ساحلی شهر پلدختر به شکل کارشناسی شده، مهندسی و علمی تا ۳۰۰ متر پایین‌تر از پل «شهدای دولت» و در بخش شرقی توسط شرکت مجری طرح احداث شده است.

حسین حسنوند، افزود: اما متأسفانه از این نقطه به بعد رها شده و با این وجود ساکنان منطقه سازمانی‌ها هنوز در خطر سیلاب قرار دارند، از طرفی سیل فروردین ۹۸ با آن حجم وحشتناک باعث تغییر مسیر رودخانه «کشکان» و عریض شدن آن شده و آب، بسیار بیشتر از گذشته به منازل مسکونی ما نزدیک است که این موضوع برای ما و خانواده‌هایمان نگران کننده تر از گذشته است.

نزدیک شدن بستر رودخانه کشکان به مناطق مسکونی غرب پلدختر

یکی دیگر از شهروندان ساکن منطقه سازمانی‌های پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: زمان وقوع سیل ویرانگر در شهر پلدختر حجم زیادی از آب از پایین دست رودخانه به بخش غربی شهر وارد شد و همه چیز را با خودش برد و باعث تخریب ۱۰۰ درصدی منازل مسکونی شد.

بهزاد سیفی، افزود: اکنون نیز عدم امتداد دیوار حفاظتی در منطقه «سازمانی‌ها» و خیابان‌های «رسالت» بخش غربی شهر پلدختر، علی رغم نزدیک شدن بیشتر آب و بستر رودخانه به منازل مسکونی، ساکنان را در زمان بارندگی‌ها نگران می‌سازد و در واقع همچنان این بخش از شهر نا امن تر از گذشته در خطر نفوذ سیلاب است.

یکی دیگر از شهروندان پلدختری ساکن در بخش غربی شهر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تکمیل دیواره ساحلی شهر پلدختر در مناطق فعلی هیچ سودی به حال ما ساکنان پایین‌دست بخش غربی این شهر ندارد، کما اینکه با نفوذ آب از پایین دست کل بخش غربی در خطر سیل قرار می‌گیرد.

اعظم کایید، افزود: ما در سال گذشته تمام زندگی خود را از دست دادیم و اگر قرار باشد در بارندگی‌های آینده نیز به علت عدم احداث دیواره ساحلی در پایین دست، همان نگرانی‌های گذشته چه بسا بدتر را داشته باشیم نه تنها زندگی ما به خطر می‌افتد بلکه زحمات، خدمات و هزینه‌های گذشته مردم و دولت نیز هدر می‌رود.

وی، اضافه کرد: بنابراین از مسئولان و متولیان امر درخواست می‌شود تا شرکت مجری طرح دیواره ساحلی پلدختر هنوز روی کار است، استمرار دیواره ساحلی در پایین دست را با این شرکت تخصیص قرار داد و تأمین اعتبار کنند.

زندگی همراه با ترس در کنار رودخانه «کشکان»

یک شهروند ساکن کوی سازمانی‌های شهر پلدختر، گفت: ساکن خیابان «ساحلی معلم ۱۱» هستم که سیلاب سال گذشته تمام وسایل منزلم را با خود برد و خانه‌ام تخریب شد.

نجات پروین در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هم اکنون خانوار زیادی در حاشیه رودخانه «کشکان» و دیواره ساحلی هستیم که در فصل بارندگی هنوز به دلیل عدم استمرار دیواره ساحلی در پایین دست، نگران این مسئله هستیم که نکند سیل مجدد زندگی ما را با مشکل مواجه سازد.

یک شهروند پلدختری که خود را فرهنگی ساکن منطقه سازمانی‌ها معرفی کرد، گفت: عدم استمرار دیواره ساحلی در پایین دست، مهم‌ترین مشکل ساکنان منطقه سازمانی‌های پلدختر است که هنگام سیلاب و بارندگی مردم را دوباره خانه به دوش می‌سازد.

هاجر چراغی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هنگام بارندگی به دلیل اینکه دیواره ساحلی بخش غربی شهر پلدختر نیمه کاره است مردم این منطقه با رعب و وحشت اسباب و اثاثیه خود را جابجا می‌کنند و کسانی که سن بالاتری دارند و توان این کار را ندارند در معرض خطر جانی بیشتری هستند اما کسی پاسخگوی مردم نیست.

وی از مسئولان خواست هر چه سریع‌تر نسبت به استمرار و تکمیل دیواره ساحلی پلدختر در بخش غربی این شهر برای جلوگیری از فاجعه‌ای دوباره اقدام کنند.

پروژه دیواره ساحلی تا غرب شهر استمرار یابد

یک ساکنان منطقه سازمانی‌های شهر پلدختر، گفت: منطقه سازمانی‌ها جزو مناطق قدیم شهر پلدختر است که سیلاب سال گذشته بیشترین خسارات را به این منطقه وارد کرد و منازل مسکونی به طور کامل تخریب شد.

بهنام بازوند در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: اواخر سال ۹۸ که از سوی هواشناسی استان هشدار سیل در پلدختر داده شد به خاطر تکمیل نشدن دیواره ساحلی ساکنان زخم خورده کوی سازمانی‌های این شهر خانه به دوش و آواره روستاهای اطراف شدند و همچنان به ویژه در فصل بارندگی با استرس و اضطراب سیل زندگی می‌کنند.

وی از مسئولان خواست برای رفع این رعب و وحشت همیشگی در مردم این منطقه و جابجا نکردن اسباب و اثاثیه خود در هر بارندگی که کار بسیار سختی است و ایجاد آسایش و آرامش آنها با احداث دیواره ساحلی شهر پلدختر در پایین دست این مشکل را برای همیشه برطرف کنند.

امتداد دیواره ساحلی شهر پلدختر در نقاط پایین دست برای همیشه شهر پلدختر را از خطر سیلاب مصون می‌دارد

شهردار پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: شرکت «سامان محیط» پروژه احداث دیواره ساحلی این شهر را تا ۳۰۰ متر پایین‌تر از پل «شهدای دولت» عهده دار بوده که احداث آن با روند مطلوبی در حال تکمیل شدن است اما به دلیل به هم خوردن سیستم بستر رودخانه «کشکان» پس از سیلاب و عریض شدن آن تا هزار متر پایین‌تر از این نقطه نیز، همچنان منازل مسکونی مردم در خطر نفوذ سیلاب مجدد قرار دارند.

صمد چراغی پور، افزود: امتداد دیواره ساحلی شهر پلدختر در نقاط پایین دست برای همیشه شهر پلدختر را از خطر سیلاب مصون می‌دارد در غیر این صورت با هر بارندگی آب به خیابان‌ها و خانه‌های مسکونی مردم نفوذ پیدا می‌کند.

وی، تصریح کرد: بستر رودخانه «کشکان» پس از سیلاب فروردین ماه سال گذشته تا ۱۰ الی ۱۵ متری خانه‌های مسکونی مردم در انتهای خیابان‌های «رسالت ۱۵ و ۱۴» رسیده و همچنین در منطقه حوالی «جهاد کشاورزی» سیلاب در حال نزدیک شدن به شهر است که این موضوع موجب نگرانی و دغدغه مردم شده و از نظر کارشناسی و علمی نیز جلوگیری از نفوذ سیلاب از این منطقه به بخش غربی احداث استمرار و امتداد دیواره ساحلی را می‌طلبد.

شهردار پلدختر، گفت: مردم و مدیریت شهری پلدختر برای ایمن ماندن شهر از نفوذ سیلاب برای همیشه از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی انتظار دارند تا شرکت مجری طرح یعنی بنیاد مسکن پای کاراست اعتبار لازم برای استمرار و امتداد دیواره ساحلی شهر پلدختر در پایین دست لحاظ شود تا شهر از گزند سیلاب در امان بماند.

‌لزوم پیگیری برای اختصاص اعتبار امتداد دیواره ساحلی

مدیر عامل شرکت مجری احداث دیواره ساحلی پلدختر نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: امتداد و استمرار دیواره حفاظتی شهر پلدختر در منطقه «سازمانی‌ها» که از محل‌های اصلی نفوذ سیلاب به بخش غربی در سیل گذشته بود جزو قرارداد این شرکت نیست.

هاشم سعیدی، اظهار داشت: شرکت سامان محیط عملیات اجرایی دیواره ساحلی شهر پلدختر را بر اساس قرارداد از خرداد ماه سال ۹۸ آغاز و اکنون با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی کار و در حال تکمیل شدن است.

وی، افزود: برای تکمیل دیواره ساحلی شهر پلدختر و امتداد و استمرار آن تا پایان منطقه «سازمانی‌ها» و خیابان‌های «رسالت» نیاز است تخصیص قرارداد و تأمین اعتبار آن در مرکز استان پیگیری شود.

امتداد دیواره ساحلی مطالبه مردم است

فرماندار پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: امتداد و استمرار دیواره ساحلی شهر پلدختر در منطقه «سازمانی‌ها» ضروری، مطالبه و دغدغه مردم به ویژه ساکنان بخش غربی این شهر است که این موضوع با مسئولان کشوری و استانی رایزنی شده است.

حسن رضائیان، اظهار داشت: احداث امتداد دیواره ساحلی شهر پلدختر برای رفع نگرانی مردم و جلوگیری از ورود مجدد سیلاب‌ها در آینده به بخش غربی این شهر ضروری است که امید است این پروژه تأمین اعتبار و در دستور کار قرار گیرد.

وی، افزود: شرکت «سامان محیط» بر اساس قرارداد دیواره حفاظتی شهر پلدختر را احداث کرده اما با توجه به خطر نفوذ سیلاب در منطقه پایین دست بخش جنوب غربی شهر پلدختر در بارندگی‌های آینده رایزنی‌ها و مکاتبات زیادی با مدیران استانی در رابطه با استمرار این دیواره صورت گرفته است.

نظر شما