شناسهٔ خبر: 40459903 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آیا طلسم اجرای طرح ترافیک در تهران شکسته می‌شود؟

میزان

آخرین خبرها درباره اجرای طرح ترافیک در تهران حاکی از آن است که این مساله از شنبه هفته آتی اجرایی می‌شود با این وجود به گفته محسن هاشمی در لحظه آخر ممکن است بازهم اتفاقات جدیدی رخ دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، نزدیک به سه ماه و اندی از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و این ویروس ناشناخته با ورود خود بسیاری از روال‌های سابق گذشته را تغییر داده است.اتفاقات همیشگی که هیچ خللی در اجرایی شدن آنان به وجود نمی‌آمد اما کرونا زمینه را برای تصمیم‌گیری درباره آنان سخت کرده است.

اجرای طرح ترافیک در تهران یکی از آن مواردی است که اگر اجرا شود این نگرانی وجود دارد که با افزایش حجم مسافران در وسایل حمل و نقل عمومی مواجه شویم و این مساله موجب شیوع کرونا شود و در عین حال در همین زمان اگر طرح ترافیک در تهران اجرایی نشود هم باید شاهد ترافیک شدید و تراکم بیش اندازه مردم در مناطق مرکزی تهران باشیم که خود این مساله نگران کننده است و حتی در برخی نقاط خود این مساله نیز می‌تواند سبب شیوع کرونا شود.

بیشتر بخوانید:

کارمندان چگونه در طرح ترافیک رفت و آمد کنند؟

از سوی نبود پارکینگ‌های حاشیه‌ای در تهران از جمله موارد و مشکلات متعددی است که به دلیل عدم زیرساخت لازم در این زمینه راهی برای حل آن وجود ندارد.

طرح ترافیک در تهران از هفدهم خردادماه اجرایی می‌شود

در این شرایط و با وجود اختلاف مسئولان در اجرای طرح ترافیک که هر کدام بر اساس نظرات کارشناسی خود اصرار بر اجرا یا لغو این طرح دارند، در نهایت مقرر شده که از شنبه هفته آتی طرح ترافیک در تهران اجرایی شود.

پیروز حناچی، شهردار تهران در حالی از اجرایی شدن قطعی این مساله خبر داده که در عین حال تاکید کرده تلاش می‌کنیم ساعت را طوری تنظیم کنیم که اگر افراد خواستند با وسایل نقلیه شخصی سرکار حاضر شوند و بعد از ساعت اداری هم خارج شوند، این همکاری در حوزه طرح ترافیک انجام شود.

اظهارات شهردار تهران در حالی مطرح شده است که نمکی، وزیر بهداشت از عدم افزایش حجم ناوگان اتوبوسرانی و مترو انتقاد کرده و اعلام کرد استفاده از ماسک را در ناوگان حمل و نقل عمومی اجباری کرده ایم، اما وقتی در فصل گرما، زن یا مرد سالمندی که ماسک خود را برای تنفس راحت‌تر بر می‌دارد، در حال انتشار ویروس کرونا است.

شرط وزیر بهداشت برای استمرار اجرای طرح ترافیک در تهران

به گفته وزیر بهداشت این وزارتخانه به عنوان متولی سلامت جامعه تنها چند روزی به شهرداری تهران مهلت داده است و اگر با افزایش مسافر مترو و اتوبوس فاصله‌گذاری اجتماعی برهم بخورد، قطعا از ادامه اجرای طرح ترافیک جلوگیری خواهد کرد و در مورد سلامت مردم با احدی رودربایستی و شوخی ندارم.

بنا بر اخبار منتشر شده قرار است که در این شرایط طرح ترافیک با مدل جدیدی اجرا شده و در ساعات رفت و بازگشت شاغلان و کارمندان، دوربین‌های طرح ترافیک خاموش شده و از ورود پلاک‌های شهرستان ممانعت به عمل آید تا از برهم خوردن نظم شهری جلوگیری شود.

در این شرایط با توجه به اینکه گزارش‌ها حاکی از افزایش شیوع کرونا در تهران حکایت دارد، به نظر می‌رسد که اجرای این طرح در صورت عدم همراهی مردم و خودداری آنان از سفرهای غیرضروری چندروزی بیشتر دوام نیاورد و فکر جدیدی در این خصوص باید انجام داد با این وجود این چهارمین باری است که قرار است این طرح به اجرا دربیاید و ابهامات و سوالات درباره چگونگی اجرای آن بسیار است.

لغو و تاییدهای مکرر و چندباره اجرای طرح ترافیک در تهران

اولین بار جمعه ۲۲ فروردین بود که یوسف حجت، سرپرست وقت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اجرایی شدن طرح ترافیک در تهران خبر داد و اعلام کرد «بر اساس مصوبه شورای ترافیک تهران از فردا شنبه ۲۳ فروردین طرح ترافیک اجرا می‌شود». تصمیمی که تنها یک روز پس از اجرایی شدن با اعلام توسط وزیر بهداشت وتو شد و تصمیم‌گیری درباره آن به روزهای بعد موکول شد.

۲۹ اردیبهشت ماه دومین موعدی بود که تصمیمات بر اجرای طرح ترافیک گذاشته شده بود، اما شهردار تهران با وجود مصوبه شورای حمل ونقل و ترافیک شهر تهران اجرای مجدد این طرح را ملغی کرد تا تصمیم‌گیری‌ها در این خصوص به سرانجام برسد و ابهامات در این خصوص برطرف شود.

هرچند طلسم اجرای طرح ترافیک این بار هم به سرانجام نرسید و وزارت بهداشت عملا زیر بار هیچ منطقی برای اجرایی شدن طرح ترافیک نرفت.

ششم خردادماه و بعد از اتمام تعطیلات عید فطر آخرین موعدی بود که از سوی شهرداری برای اجرایی شدن این طرح اعلام شده بود که این هم در نهایت با یک تماس تلفنی شهردار تهران و وزیر بهداشت لغو شد و تصمیم‌گیری در این زمینه به بعد موکول شد.

این اتفاق در حالی صورت گرفت که «سید مناف هاشمی» معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران از هماهنگی شهرداری و استانداری تهران، برای اجرای طرح ترافیک خبر داده و گفته بود که طرح ترافیک پس از عید سعید فطر مجددا در تهران اجرا می‌شود.

در این شرایط بود که غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران این مساله را تاخیر چند روزه برای گرفتن تایید ستاد ملی مقابله با کروناست و در نهایت دهم خرداد را زمان اعلام آخرین وضعیت اجرای طرح ترافیک اعلام کرد.با این وجود شنبه دهم خردادماه هم اتفاقی در این زمینه صورت نگرفت و استاندار تهران اعلام کرد که تصمیم‌گیری درباره این مساله به شنبه هفته آتی موکول شده است.

اجرایی شدن طرح ترافیک با ورود رییس‌جمهور قطعی شد؟

در این شرایط بود که در نهایت محسن هاشمی روز گذشته در جلسه شورای شهر از قطعی شدن اجرای طرح ترافیک در تهران خبر داد واعلام کرد که به من اعلام کرده‌اند پیروز حناچی شهردار تهران ابلاغ کرده که از شنبه طرح ترافیک اجرا شود بنابر این احتمالاً طرح اجرایی می‌شود مگر اینکه وزیر بهداشت دوباره با این موضوع مخالفت کند.

البته نکته حائز اهمیت در اینجا این بود که به گفته رییس شورای شهر این تصمیم با ورود روحانی در این مساله گرفته شده، اما با این وجود همیشه ممکن است لحظات آخر اتفاقات جدیدی رقم بخورد.

در پایان باید صبر کرد و منتظر ماند و دید تا ببنیم در نهایت طرح ترافیک در تهران به چه سرانجامی می‌رسد و آیا طلسم اجرای آن در پایتخت شکسته می‌شود؟

نظر شما