شناسهٔ خبر: 40459134 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز مطرح کرد؛

درمان کرونا با طب سنتی تنها در آذربایجان‌شرقی 22 مدعی دارد

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی، ۲۲نفر در استان ادعا کرده‌اند که راه درمان کرونا با طب سنتی را می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، دکتر حجت پورفتحی نعمت آباد عصر دیروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی، ۲۲ نفر در استان ادعا کرده‌اند که راه درمان کرونا با طب سنتی را می دانند.

حجت پورفتحی، اضافه کرد: حتی برخی مدعیان نیز ادعا می‌کردند که نحوه درمان کرونا با طب سنتی به آن‌ها الهام شده است، اما وقتی از آن ها خواستیم که ادعایشان را در قالب طرح پژوهشی ارائه دهند، هیچ کدام حاضر نشدند تا آن را در قالب پروپوزال ارائه کنند.

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: طرح‌ها و پیشنهادات در قالب پروپوزال، قابل ارائه و بررسی و حتی صدور مجوز است.

پورفتحی در خاتمه گفت: این افراد به حدی از ادعایشان نامطمئن بودند که با توجه به احتمال بالای انتقال ویروس در بخش‌های کرونا حتی حاضر به ورود به این بخش‌ها نیز نشدند.

حسین رضایی زاده، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا با ادعاهای متعددی با اسامی طب سنتی و طب اسلامی مواجه شدیم، گفت: بیش از ۲۰۰ مورد ادعا توسط گروه‌های مختلف به وزارت بهداشت ارائه شده است که از این تعداد ۶۸ مورد در قالب یک طرح پژوهشی یا پروپوزال قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد نیز ۱۷ مورد تصویب شده و مجوزهای لازم برای انجام کار آزمایی بالینی و کد اخلاقی (IRCT) را دریافت کرده‌اند و ممکن است هر یک از این طرح‌ها در چندین مرکز مورد مطالعه قرار گرفته باشد.

رضایی زاده با بیان اینکه چند مورد از این پروژه‌ها مرحله جمع آوری داده‌ها را سپری کرده و تعدادی نیز در مرحله تحلیل قرار دارند، گفت: از نظر علمی باید منتظر ارائه گزارش و داوری‌ و اعلام نتایج مطالعات به صورت رسمی باشیم.

وی اظهار کرد: برخی از طرح‌ها دارای مواد گیاهی مشترک بوده و برخی نیز فرمول‌های متفاوتی در قالب شربت، جوشانده، قطره و اسپری دارند.

به نقل از ایرنا، رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: برخی از شواهد اولیه نشان می‌دهد که بعضی از طرح‌ها توانسته‌اند طول مدت بستری را مانند مطالعات چینی‌ها کاهش دهند که می‌تواند در کاهش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی و تخت‌های ویژه نقش موثری داشته باشند، اما همچنان از نظر علمی قابلیت قضاوت ندارد و باید منتظر نتایج نهایی باشیم.

وی با بیان اینکه طب سنتی در هیچ نقطه دنیا به عنوان طب جایگزین مطرح نیست، گفت: طب سنتی به عنوان طب مکمل در کنار طب معمول، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در چین هم طب سنتی در کنار پزشکی رایج استفاده می‌شود و از نظر اخلاقی و علمی نیز هیچکس مجاز نیست درمان‌های سنتی را جدا از درمان‌های رایج به کار ببرد.

نظر شما