شناسهٔ خبر: 40458596 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

مراسم 14 خرداد امسال بدون حضور مردم در حرم مطهر برگزار می‌شود

تجدید بیعت متفاوت در سالگرد ارتحال

صاحب‌خبر -


گروه سیاسی/  14 خرداد امسال، مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با شرایط ویژه‌ای برگزار می‌شود. همچون روز قدس که بدون تجمع و حضور مردمی و با سخنرانی رهبر معظم انقلاب برگزار شد، شیوع ویروس کرونا باعث شد تا امسال تجمع عظیم مردمی در مرقد امام راحل(ره) برگزار نشود. هرچند در برخی نقاط کشور مراسمی با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود، اما اصلی‌ترین برنامه این روز، سخنرانی آیت‌الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب است که به صورت مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شود. با این حال این وضعیت سبب نشده که اصل تجدید بیعت با بنیانگذار جمهوری اسلامی با روش‌های مختلف تحت‌الشعاع قرار گیرد.
 14 خرداد در تقویم جمهوری اسلامی، یادآور دو رویداد است؛ فقدان بنیانگذار انقلاب اسلامی و انتخاب و آغاز زعامت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی.
رئیس جمهوری در جلسه یکشنبه گذشته هیأت دولت، ضمن اشاره به تصمیمات سرنوشت‌ساز امام(ره) در طول حیات، بویژه سال پایانی عمر خود برای گره‌گشایی از کشور، از تصمیم بسیار مهم مجلس خبرگان در روز 14 خرداد یاد کرد که «در سریع‌ترین زمان ممکن با اشارات و رهنمودهای امام توانست تصمیم بگیرد و تقریباً در کمتر از 24 ساعت خلف صالح و جانشین بحقی را برای امام تعیین کند؛ یعنی از وفات امام که ساعت 10 و 20 دقیقه شب چهاردهم رخ داد، تا عصر و غروب روز چهاردهم قبل از اذان مغرب که رهبری مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان مشخص شد.»
اما درباره برگزار نشدن مراسم امسال، ستاد برگزاری مراسم سالگرد بابت این تصمیم که بنا به توصیه مسئولان بهداشتی کشور و ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ شده، از میهمانان و زائران ایرانی و کشورهای مجاور و نقاط مختلف جهان عذرخواهی و تأکید کرد: در شب و روز ۱۴ و ۱۵ خرداد امسال عاشقان حضرت امام می‌توانند یاد امام خمینی و شهدای سرافراز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم خصوصاً سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را با قرائت قرآن کریم و زیارتنامه و ادعیه وارده در بزرگداشت مجاهدان و عالمان وارسته از اولیای دین و نثار ثواب آن به روح ملکوتی حضرت امام و یادگاران ایشان و یاوران شهید او و نیز شهدای خدمت و مدافعان سلامت و جانباختگان حادثه کرونا گرامی بدارند و برای شفای مبتلایان به کرونا طلب عافیت کنند. این دبیرخانه همچنین اضافه کرد که امام خمینی (ره) خدمت به محرومین و مستضعفین را از بزرگترین عبادات و آن را مهم‌ترین وظیفه دولت و نظام می‌دانستند، بدین جهت در ستاد مرکزی مراسم بزرگداشت حضرت امام برنامه‌هایی برای اهدای بسته‌های حمایتی با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و دیگر دستگاه‌های ذیربط پیش‌بینی شده است که از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.
با وجود این تدبیر، راهبردهایی برای برگزاری مراسم در بستر فضای مجازی نیز اتخاذ شده است. از جمله ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این باره گفت که این سازمان با شناسایی و به کارگیری شیوه‌های تأثیرگذار فرهنگی‌ و بهره‌گیری از ابزارهای نوین رسانه‌ای و فضای مجازی، اقدام به معرفی ابعاد شخصیت بین‌المللی امام خمینی(ره) و اندیشه‌های بنیادین انقلاب اسلامی می‌کند. او اضافه کرد که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پخش سخنرانی مقام معظم رهبری در ۱۴ خردادماه به مناسبت بزرگداشت سی ‌و یکمین سالگرد ارتحال امام(ره) را به زبان‌های مختلف از طریق فضای مجازی و رسانه‌های خارجی در دستور کار خواهد داشت.
در همین حال، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی تأکید کرد که با گذشت ۳۱ سال از عروج آسمانی آن رهبر الهی و زعامت خلف صالح آن حضرت، نظام اسلامی به‌رغم تمامی توطئه‌ها، توانسته بر عمق نفوذ راهبردی در جغرافیای جهان اسلام و فراتر از آن بیفزاید. او اضافه کرد که فرزندان غیرتمند ملت شریف ایران در نیروهای مسلح لحظه‌ای از فتنه‌سازی‌ها و حیله‌گری‌های نوین علیه این سرزمین مقدس غفلت نکرده و هر نوع خطای محاسباتی آنان در هر زمان و هر مکان را قاطعانه و بی‌درنگ با پاسخ متقابل مواجه خواهیم ساخت.
مجمع نیروهای خط امام(ره) نیز با صدور بیانیه ای، ضمن اشاره به نقش و جایگاه مردم در اندیشه امام‌خمینی (ره) تأکید کرد: مسئولان و جناح‌های سیاسی درون نظام باید توضیح دهند که عملکرد آنان و وضعیت مردم تا چه اندازه به معیارهای بنیانگذار نظام نزدیک است؟ آیا همگی در وضعیت مطلوب هستند یا فاصله‌ای جدی با آنها دارند؟
عماد افروغ استاد دانشگاه و از پژوهشگران اندیشه امام هم در بخشی از گفت و گوی مفصل خود با جماران، با اشاره به اهمیت جایگاه مردم در اندیشه امام گفت:  نباید خدای ناکرده قدرت سیاسی برخاسته از قدرت اجتماعی، به سمت و سویی حرکت کند که مردم را نادیده بگیرد. اگر می‌خواهیم نبض زمان و مکان بزند و اسیر قفل شدگی تاریخی نشویم، اگر می‌خواهیم به فلسفه تغییر توجه کنیم و اتفاق جدیدی در کشور بیفتد، حتما باید به مردم توجه کنیم. این نوع نگرش در دیدگاه امام جایگاه بالایی دارد. انقلاب بدون مردم نزد امام معنا نداشت. موبد اردشیر خورشیدیان، موبد موبدان و افشین نمیریان، رئیس انجمن زرتشتیان ایران هم در پیام مشترکی به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی(س)، برای امام آرامش روان و برای ایران و ایرانیان شادی و تندرستی آرزو کردند. همچنین خاخام یونس حمامی رهبر کلیمیان ایران، در پیامی یادآور شد که آزادی خواهی حضرت امام و مبارزه ایشان با ظلم و اینکه در راه اهدافی که به آنها ایمان و باور دارد هر سختی را تحمل کند و خستگی ناپذیر راه را ادامه دهد، عاملی بود که دیگران را هم به راه امام جذب می‌کرد.  سیدامیر حسین قاضی زاده‌ هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی، تأکید کرد: ما باید ولایت فقیه را آن گونه بشناسیم که حضرت امام خمینی (ره) برگرفته از متن اسلام تبیین فرموده است.

خبــر
سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب در سالروز رحلت امام خمینی(ره)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ۱۴ خردادماه به‌مناسبت سی‌ویکمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی رحمةالله، در یک سخنرانی زنده‌ تلویزیونی با ملت ایران سخن خواهند گفت. به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، بیانات رهبر انقلاب ساعت ۱۱ روز چهارشنبه، از سایت، اینستاگرام و توئیتر KHAMENEI.IR و شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌صورت زنده پخش خواهد شد. مراسم سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که هرسال با سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار می‌شد، با توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، امسال در حرم مطهر برگزار نمی‌شود.



نظر شما