شناسهٔ خبر: 40458087 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نگرانی از آلایندگی‌های پالایشگاه گاز بیدبلند افزایش یافت

با بهره برداری از فاز نخست پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس در بهبهان، نگرانی‌ها از آلایندگی این شرکت نیز افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، خاموشی فلرهای نفتی در سال‌های گذشته موضوع مورد مناقشه در زمینه آلودگی هوا بوده است؛ اگر چه هرچند وقت یک بار وعده‌ جمع‌آوری آن‌ها تیتر اول رسانه‌ها می‌شود اما هر بار این وعده‌ها در میان دود پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفتی گم شده است.

اختصاص 3.2 میلیارد دلار به جمع آوری فلرهای نفتی در خوزستان

بر اساس این گزارش، در دی ماه سال 98 غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان در روز ملی «هوای پاک»  با اشاره  به انعقاد قرارداد 3.2  میلیارد دلاری برای جمع‌آوری فلرهای نفتی در استان، اظهار کرد: با جمع آوری فلرها، گازی که در این فلرها سوزانده می‌شود و سبب آلایندگی هوا است برای خوراک پتروشیمی استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک میلیارد دلار از این قرارداد تامین شده  و باقی اعتبار نیز باید به زودی تامین می شود، گفت: دولت به صورت جدی به دنبال جمع‌آوری فلرهای نفتی قدیمی است و مقرر شده تا فلرهای بدون دود جایگزین آن‌ها شوند.

در اسفند ماه سال گذشته اما در حالی از فاز اول شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس بهره‌برداری شد که فلر این پالایشگاه از حدود 5 ماه گذشته روشن شد و آلاینده‌های ناشی از آن اهالی روستاهای تشان شرقی و غربی و کوره سیاه که بالغ بر 50 هزار نفر جمعیت دارند را تهدید می‌کند و چند ماه دیگر که قرار است پالایشگاه به صورت کامل به بهره‌برداری برسد فلرهای دیگری نیز روشن شوند.

عدم اختصاص ردیف بودجه به آلایندگی

مدیران این پالایشگاه مدعی هستند از سیستم نوینی برای دفع آلایندگی فلرها استفاده کرده‌اند به واسطه این سیستم گازهای زائد پالایشگاه به جای اینکه سوخته شوند به وسیله کمپرسورهای جدیدی که ساخته شده است نمی‌گذارد گازها بسوزند.

فعالان محیط زیست در این زمینه به ادعایی اشاره می‌کنند مبنی بر اینکه پالایشگاه آلایندگی تولید نمی‌کند و به همین دلیل ردیف بودجه ای برای آلایندگی اختصاص نداده است.

 

 یکی از فعالان محیط زیست با اشاره به این ادعا، اظهار کرد: قرار شده بود مسوولان پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ما اجازه بازدید میدانی از منطقه را به ما بدهند اما تا کنون این وعده عملیاتی نشده است.

عبودی افزود: قطعاً فعالیت فلرهای این پالایشگاه برای بهبهان به ویژه جامعه پیرامون آن تبعات زیست محیطی زیادی خواهد داشت فعالیت فلرها بیش از ظرفیت محیط است و عواقب خوبی نخواهد داشت.

این فعال محیط زیست گفت: یک سری چاه‌های آب  به منظور استفاده پالایشگاه حفاری شده است که بیش از حد مجاز منطقه است  و در  آینده در سفر‌ه‌ آب‌های زیر زمینی روستاهای اطراف تاثیر خواهد گذاشت.

عبودی بیان کرد: پسماندهای صنعتی این پالایشگاه را در حوضچه‌هایی جمع کرده‌اند تا تبخیر کنند که روزهای بارونی که این حوضچه‌ها سر ریز می‌شوند وارد روستاهای اطراف می‌شود.

وی با بیان اینکه قرار است شرکت‌های پالایش پتروشیمی نیز احداث شود، عنوان کرد: با وجود اینکه پالایشگاه‌های پتروشیمی آلوده ترین صنایع روز است و در کشورهای پیشرفته این صنایع حذف شده اما صنعت کشور ما به احداث و راه اندازی این نوع صنایع آلوده زا  افتخار هم می‌کند با این منطق که استخدام‌های بیشتری انجام دهند در حالی که محیط زیست را عملاً با این صنعت تهدید کرده‌اند.

پاسخ شرکت به انتقادات

هدایت الله درخشنده مدیر روابط عمومی شرکت  پالایش گاز بید بلند خلیج فارس در پاسخ به این انتقادات، اظهار کرد: از پروژه های استراتژیک و دوست دار محیط زیست این شرکت می توان به پروژه جمع آوری گازهای مشعل در شرق کارون اشاره کرد که به زودی عملیات اجرایی این پروژه مهم در استان خوزستان اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این پالایشگاه حتی یک قطره پساپ خروجی نخواهد داشت، افزود: با توجه به سیاست های مجموعه با استفاده از دانش بومی در حال حاضر عملیات اجرایی برای تصفیه مجدد و بازگشت پساب در این مجموعه به منظور صرفه جویی در مصرف آب و همچنین افزایش بهره وری از منابع در حال انجام و تکمیل است.

درخشنده در رابطه با ایجاد آلودگی پساب صنعتی پالایشگاه، بیان کرد: یک قطره از پساب صنعتی از  پالایشگاه خارج نمی شود‌.

بنا بر این گزارش، اهواز، غیزانیه، آبادان، بندر امام (ره) و برخی از مناطق استان، همواره آلاینده‌های نفت و گاز مورد انتقاد مردم و به ویژه نمایندگان مجلس و فعالان محیط زیست بوده‌اند اما این صنایع به تعهدات خود در برابر پرداخت عوارض آلایندگی عمل نمی‌کنند.

فرخ شیرعلی رئیس اداره محیط زیست بهبهان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: پالایشگاه بید بلند خلیج فارس مجموعه بزرگی است که یکی از اهداف مهم آن  و آنچه در ارزیابی این پالایشگاه حتی از پیش از احداث عنوان شد این است که بخشی از گازهایی که فلرهای نفتی در حوزه‌های نفتی اهواز، آغاجری و... تولید می‌شود به این پالایشگاه ارسال و تصفیه شوند که اکنون نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست استانداردهایی دارد، افزود: هیچ جای دنیا اینطور نیست که صنعتی فعالیت کند و هیچ گونه آلودگی نداشته باشد اما کاهش می‌دهند و گاهی آلودگی از حد استانداردها پایین می‌آید اما صفر نخواهد شد.

 

رئیس اداره محیط زیست بهبهان گفت: این پالایشگاه یکسری گازهای آلاینده دارند اما باید در حد استانداردهای زیست محیطی آن‌ها را نگه دارد؛ در حال حاضر پالایشگاه به صورت رسمی  تولید ندارد  و تا زمانی که رسما به ما اعلام نکنند که به مرحله بهره برداری رسیدیم و نیاز به  پروانه بهره‌برداری داریم ما این پالایشگاه را  در مرحله ساخت می دانیم.

 احداث پالایشگاه در این منطقه توجیه فنی  اقتصادی ندارد

شیرعلی افزود: زمانی که مجوز بهره‌برداری را از ما بخواهند تمام موارد مربوط به استانداردهای زیست محیطی پالایشگاه چک خواهد شد.

وی با اشاره به حوضچه‌هایی که در روستاهای اطراف توسط پالایشگاه حفاری شده است، عنوان کرد: این حوضچه‌ها مربوط روستاهای کوره سیاه است که گفته شد فاضلاب دارند به همین دلیل در بازدیدی که از محل حوضچه‌ها شد در چند مرحله از خروجی فاضلاب آزمایش گرفتیم که مشخص شد از این حوضچه‌ها فاضلاب صنعتی بیرون نمی‌آید.

شیرعلی افزود: حوضچه‌ها بزرگ تبخیری که دارند نیز بعد از مدتی لجن در داخل آن‌ها می‌ماند که باید لجن آن‌ها را برای بازیافت به شرکت‌های بازیافت داد.

وی با بیان اینکه احداث یک پالایشگاهی باید توجیه داشته باشد، عنوان کرد: طبق استانداردهای جهانی فاصله انتقال گاز ترش تا پالایشگاه باید 40 کیلومتر است اما اکنون 400 کیلومتر گاز ترش را از عسلویه به این پالایشگاه منتقل می‌کنند.

وی با بیان اینکه احداث پالایشگاه در این محل توجیه فنی  اقتصادی ندارد، افزود: از آنجایی که گازهای ترش سمی هستند و کافی است در مسیرانتقال اتفاقی مانند خورندگی لوله‌ها یا نشت  بیفتتد فاجعه انسانی بزرگی رخ خواهد داد.

 

وی با انتقاد از اینکه چرا کارشناسان نفت اقدام به احداث پالایشگاه در این منطقه کردند، افزود: این پالایشگاه باید در عسلویه احداث می‌شد چرا که هم به تاسیسات عسلویه و هم به دریا نزدیک است.

بنابر این گزارش، اخیراً شرکت نفت و گاز بیدبلند خلیج فارس هزاران نفر از کارگران خود که اغلب از ساکنان اطراف این پالایشگاه بودند را تعدیل کرده است که این موضوع موجب اعتراض شدید از سوی اهالی بومی به مدیران این شرکت شد.

 انتصاب مدیران غیر بومی در صنایع خوستان همواره یکی از دغدغه های اصلی و نگرانی مردم، اصحاب رسانه، مقامات، نمایندگان مجلس، صاحب نظران، فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.
 ‏
فعالان اجتماعی می‌گویند تجربه مدیران غیر بومی در استان نشان داده است که تعهد کمتری نسبت به استخدام فارغ‌التحصیلان بومی، کاهش آلودگی‌ها و انجام مسوولیت های اجتماعی شرکت دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، ظرفیت تولید سالانه 10.4 میلیون تن متان، 1.5 میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، 0.5  میلیون تن بوتان، 0.6  میلیون تن میعانات گازی و 0.9  میلیون تن گاز اسیدی را دارد.

1.5 تن محصول اتان این پروژه از طریق خط لوله 95  کیلومتری به پتروشیمی گچساران ارسال می‌شود و با تولید اتیلن در این مجتمع، خوراک طرح‌های خط لوله اتیلن غرب شاخه دنا تأمین می‌شود.
انتهای پیام/ی

نظر شما