شناسهٔ خبر: 40457741 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رنگرز: مسئولیت استعدادیابی در ورزش فقط با وزارت ورزش نیست

خبرگزاری میزان- معاون استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان گفت: گام اول را در استعدادیابی، خانواده ایفا می‌کند و نقش اصلی را بر عهده خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان-حسن رنگرز معاون استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با برنامه " گل طلایی" رادیو جوان در رابطه با نقطه ضعف‌های استعدادیابی در ورزش ایران گفت: یکی از ضرورت‌های اصلی ورزش قهرمانی محسوب می‌شود و حلقه‌ی گم شده‌ی توسعه ورزش قهرمانی است. موضوعات مهمی که کارشناسان ورزش کشور به آن می‌پردازند بحث پراکندگی، رفتار جزیره‌ای و یک موازی کاری بین وزارت ورزش جوانان و آموزش و پروزش در حوزه‌ی استعدادیابی است. توسعه ورزش در مدارس و مهیا کردن زیرساخت‌ها تاثیر و گام مهمی در اعتلای ورزش کشور دارد.

وی در پاسخ به اینکه در زمان احمد سعادتمند معاون پیشین استعدادیابی در وزارت ورزش المپیاد استعدادیابی برگزار شد و این المپیاد چه خروجی داشت گفت: موضوع استعدادیابی متشکل از حلقه‌های متصل به هم است و نیاز به یک عزم ملی دارد و وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، فدراسیون‌های ورزشی و وزارت آموزش و پرورش اجزای دیگر این حلقه هستند که باید در قالب یک سند جامع ملی استعدادیابی نحوه‌ی کار و شرح وظایف هر دستگاه مشخص شود.

مدیرکل استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: گام اول را در استعدادیابی، خانواده ایفا می‌کند و نقش اصلی را بر عهده خواهد داشت در ادبیات علمی موضوع استعدادیابی در رده‌ی سنی بین ۳ تا ۶ سالگی پیگیری می‌شود که قطعا در خانواده اتفاق می‌افتد و بعد از آن در فضای مدرسه قرار می‌گیرد و تکلیفی که بر عهده وزارت آموزش و پرورش است برگزاری جشنواره‌های ورزشی و تقویت جایگاه زنگ ورزش در مبانی درسی بتواند این استعداد را مبنای خود قرار دهد.

رنگرز در پاسخ به این سوال که چرا در فدراسیونی مثل فوتبال یا والیبال تنها قرارداد یک بازیکن ۲ میلیارد تومان می‌باشد در حالی که بودجه دریافتی برخی فدراسیون‌های پایه همچون ژیمناستیک که نیاز به استعدادیابی دارد شاید ۱ میلیارد تومان هم نباشد گفت: تاکید میکنم هر دستگاهی در این فرایند، که از یک نقطه‌ای شروع می‌شود و در یک نقطه‌ای ایده آل که پرورش و به ثمر رسیدن آن استعداد است منتهی میشود باید تکالیف و ماموریت‌های خود را به خوبی انجام دهد و وزارت ورزش در بخشی ار این مسیر قرار می‌گیرد که در دو سال گذشته المپیاد استعداد‌های برتر را برگزار کرد.

وی در مورد اینکه اگر سایر نهاد‌ها بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند این مشکلات پیش می‌آید یا خیر، گفت: در سال گذشته المپیاد را در وزارت ورزش برگزار کردیم و موازی با ما آموزش و پرورش هم این المپیاد را برگزار می‌کرد و در سایه اتفاق امروز که انعقاد تفاهمنامه بود معین شد که بخشی از وظایف برگزاری استعدادیابی متوجه معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش باشد و بخشی در اختیار معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای باشد و در صورتی که المپیاد امسال برگزار شود صرف هزینه‌های زائد را نخواهیم داشت.

رنگرز در پایان خاطرنشان کرد: در توسعه و توانمندسازی منابع انسانی مقرر شد با ظرفیت‌هایی که داریم معلمان ورزش را در دو حوزه‌ی مربیگری و داوری آموزش دهیم و توانمند سازیم و در موضوع سوم طرح و تدوین نظام جامع استعدادیابی را داشته باشیم و متعاقب این استعداد وقتی استعداد شناسایی شد طرح مسیر پیشرفت آن استعداد ورزشی با ثبت اطلاعاتش در سامانه‌های همگام، مبین و شات در مسیری گام برمیداریم که به نقطه‌ی ایده آل برسیم و بخشی از موضوع استعدادیابی به شکل اجرایی و عملیاتی در خواهد آمد.

 

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما