شناسهٔ خبر: 40457233 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سعید محمد:

40 درصد بنزین کشور را قرارگاه خاتم الانبیاء تولید می‌کند

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که ۴۰ درصد آن در پالایشگاه‌های متعلق به قرارگاه خاتم به تولید می‌رسد.

صاحب‌خبر -

سعید محمد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر درباره سرمایه‌گذاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها تاکید کرد: ساخت این پتروپالایشگاه‌ها در جلوگیری از خام فروشی نقش بسزایی دارد و سالهاست که مطالبه رهبر معظم انقلاب است ولی از گذشته همواره با ساخت پالایشگاه مخالفت می‌شد و این مخالفت‌ها سبب شد در حال حاضر در بخش فروش نفت به دلیل تحریم‌ها با مشکل مواجه باشیم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با بیان اینکه تحریم‌ها متوجه فرآورده‌های نفتی نیست و مشکلی در خصوص فروش بنزین و گازوئیل نداریم، ادامه داد: اگر از گذشته به سمت احداث پتروپالایشگاه‌ها حرکت می‌کردیم تاب‌آوری کشور در برابر تحریم‌ها بسیار بالاتر می‌رفت.
محمد تصریح کرد: با توجه به اینکه در حوزه ساخت پتروپالایشگاه‌ها پروژه‌ای تعریف نشده لذا از سوی قرارگاه خاتم به وزارت نفت اعلام شد که حاضر هستیم در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. سرمایه‌گذاری قرارگاه در بخش ساخت پالایشگاه به این صورت است که هزینه احداث را همراه با سهامداری و بهره‌برداری بر عهده قرارگاه خاتم باشد. آنچه برای ما اهمیت دارد عملیاتی شدن این پروژه‌هاست که برای اقتصاد کشور اثرگذار است.
وی درباره میزان سهم سوخت تولیدی در پالایشگاه‌های متعلق به قرارگاه خاتم که به ونزوئلا صادر شده، گفت: ۴۰ درصد تولید بنزین کشور صرفاً در پالایشگاه خلیج‌فارس تولید می‌شود. روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود در حالی که مصرف داخلی بسیار کمتر از این میزان است. در نتیجه صادرات بنزین که به ونزوئلا داشته‌ایم می‌تواند برای دیگر کشورها هم تکرار شود. به خصوص که بسیاری از کشورها نیز متقاضی بنزین ایران هستند. بخش عمده بنزین مازاد تولید داخل به عراق، افغانستان و دیگر همسایگان صادر می‌شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء مطالبات این نهاد از دولت را ۴۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در سامانه سمات (سامانه ثبت بدهی‌های دولت به بخش خصوصی) که متعلق به وزارت اقتصاد است، این میزان از بدهی‌های دولت به قرارگاه خاتم، درج شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما