شناسهٔ خبر: 40455491 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

محمد رضا فغانی: تمایل نداشتند در لیست بین المللی باشم، تصمیم گرفتم به کارم در ایران پایان دهم / قسمت اول

مجتبی خیلاپور

محمد رضا فغانی در مصاحبه با طرفداری از شرایطش در کشور سوئد و تکذیب مهاجرت به نروژ سخن گفت.

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری - محمد رضا فغانی داور بین المللی کشورمان طی گفت و گو با رسانه طرفداری از شرایط خود در کشور سوئد ابراز رضایت کرد و ماجرای حضورش در کشور نروژ را بیان کرد. فیلم و متن قسمت اول این گفت و گو را می توانید در ادامه تماشا کنید.

سلام شهروز حدادیان هستم از رسانه طرفداری در خدمت آقای محمد رضا فغانی داور خوب و ارزنده کشورمان از کشور سوئد هستیم.

سلام و عرض ادب و احترام دارم خدمت مخاطبان رسانه طرفداری. در خدمتتان هستم.

ابتدا در مورد حضورتان در کشور سوئد می خواهیم صحبت کنیم. الان مشغول چه کاری هستید؟ به کلاس داوری می روید؟ خودتان داوری می کنید؟

کلاس های پیش فرض و تست های بدنی در کشور سوئد برگزار شد که به دلیل شرایط کرونا، حدود یک ماه و نیم در آن وقفه ایجاد شد. حتما می دانید که در سوئد، بازی ها اواسط بهار شروع می شوند و اوایل زمستان به اتمام می رسند زیرا در زمستان هوا بسیار سرد است. به همین دلیل مسابقات به مدت یک ماه و نیم به وقفه افتاد و از چهاردهم ماه ژوئن، مسابقات به صورت رسمی بدون حضور تماشاگران و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهند شد. تست ها به صورت هفتگی ارسال می شوند، داوران نیز این تست ها را پر می کنند. تمرینات نیز انجام می شوند. در حال حاضر در حال سپری کردن پروسه تمرینی هستیم تا بازی ها شروع شوند. به جز فوتبال به طور معمول درس می خوانم و کار نیز می کنم. در حال حاضر شرایط همین است.

روزی که از ایران رفتید، گفته می شد که قصدتان قضاوت در یک تورنومنت است. آیا چنین موضوعی صحت دارد؟ گفته می شد که با هزینه شخصی نیز سفر کرده بودید.

بله، تورنومنتی در کشور نروژ قرار بود انجام شود که تیم های زیادی در آن شرکت می کردند. این تورنومنت برای رده های سنی مختلف بود که تجربه آن نیز برایم بسیار جالب بود زیرا همه از آن لذت می بردند و خانواده ها در کنار فرزندان خود حضور داشتند و همه چیز جذاب بود.

بله، فدراسیون فوتبال نروژ مرا دعوت کرده بود. روال کارها نیز طبق بقیه مسابقات بین المللی که سفر می کردیم پیش می رفت. یک مشکل برای من با حراست پیش آمد که جلوی من را گرفتند و بلیت بازی را کنسل کردند و با توجه به روابطی که داشتند، ویزایم را نیز باطل کردند ولی با مکاتبه ای که با فدراسیون نروژ داشتم، کارهای ویزا انجام شد و با هزینه های شخصی به آن جا سفر کردم. در واقع مجبور شدم هزینه بلیت و دیگر چیزها را خودم بدهم که تبعاتش نیز در آینده جبران ناپذیر بود. به هر حال این شرایطی بود که در آن، در این مسیر قرار گرفتم.

ماجرای تکذیب مهاجرت محمد رضا فغانی به نروژ

زمانی که در نروژ حضور داشتید، مصاحبه ای منتشر شد که موضوع پناهندگی شما را تکذیب کرد. آیا واقعا قصد برگشت به ایران را داشتید ولی مشکلی پیش آمد؟

بله، در آن زمان که در نروژ حضور داشتم، هجمه ای اتفاق افتاد و به نظرم شیطنت های خبرنگاری در رادیو و تلویزیون رخ داد. در واقع این را می گفتند که من به این تورنومنت آمده ام که دیگر به ایران بازنگردم و خبر از پناهندگی من می دادند. با اتفاقاتی که بین من و فدراسیون وجود داشت و این که آن ها تمایل نداشتند که من در لیست بین المللی شان باشم، به کار حرفه ای خود در ایران پایان دادم. همچنین در مسابقه ای که ناظر AFC در آن جا حضور داشت، حمایت لازم از من انجام نشد. باید بگویم که داوران بین المللی که برایشان ناظر می فرستند، از سوی کمیته داوران و فدراسیون فوتبال به صورت همه جانبه مورد حمایت قرار می گیرند که برگزیده شوند و زمانی که این اتفاق رخ می داد شرایطی مهیا می شد که بتوانند به بازی های AFC بروند و ناظر باشند ولی این حمایت از من نشد. ناظری که برای من آمده بود را تنها در هتل المپیک به حال خود گذاشته بودند و نه کسی سراغ او رفته بود و نه هنگام بازی کسی پیش او نشسته بود. در واقع فقط آقای کامرانی فر در آن جا حضور داشت که البته با ناظر مکالمه ای نداشت. من چند سال به عنوان مترجم برای فدراسیون کار کردم و هر زمان ناظری می آمد، حمایت ها انجام می شد و داورهای بزرگ می آمدند کنار او می نشستند. پس از بازی با او به بیرون می رفتند و شام می خوردند. در کل حمایتی انجام می شد که داور برگزیده شود یا حداقل در کورس برای بازی بعدی باقی بماند ولی هیچ کدام از این اتفاقات برای من رخ ندادند. این اتفاق خیلی راحت و با رضایت فدراسیون فوتبال صورت گرفت و در نهایت موجب شد من نمره خوبی نگیرم. به سوئد که آمدم ترجیح دادم کمی استراحت کنم و در این وقفه تصمیم بگیرم که چه کاری می توانم انجام دهم. رسانه ها علاقه داشتند که رفتن من از ایران را مانند خبر پناهندگی جلوه دهند که این اتفاقات نیز در نهایت رخ داد.

ادامه دارد ....

نظر شما