شناسهٔ خبر: 40454554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در مصاحبه با استاددانشگاه ITMO سن پترزبورگ روسیه؛

ناگفته های تحصیل در روسیه از زبان دکتر فراشیانی

در مصاحبه با جناب آقای دکتر فراشیانی استاددانشگاه ITMO سن پترزبورگ روسیه و مدیر مجموعه روس دانش مشکلات و موانع احتمالی برای دانشجویان ایران برای تحصیل در روسیه بررسی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا،  مهاجرت  تحصیلی در روسیه در چند سال اخیر رونق زیادی گرفته است.

 هزینه مناسب تحصیل ، معتبر بودن دانشگاه های روسیه و سهولت در گرفتن ویزا تحصیلیروسیه باعث شده است کشور روسیه در بین متقاضیان تحصیل در خارج از کشور مورد توجه ویژه ای قرار گیرد.

 در مصاحبه با جناب آقای دکتر فراشیانی استاددانشگاه ITMO سن پترزبورگ روسیه و مدیر مجموعه روس دانش مشکلات و موانع احتمالی برای دانشجویان ایرانی در روسیه را بررسی کردیم:

سلام جناب آقای دکتر فراشیانی. با سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. در ابتدا ممنون میشم اگر خودتان و کامل معرفی کنید:

با سلام. بنده مهدي فراشیانی هستم. در سال ۱۳۸۵ یعنی حدود ۱۴ سال پیش برای تحصیل از کشور مهاجرت کردم. رشته تحصیلی بنده فناوری اطلاعات گرایش شبکه است. تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه ITMO سن‌پترزبورگ روسیه گذراندم و بعد از تحصیل هم در همین دانشگاه مشغول به فعالیت شدم. علاوه بر فعالیت دانشگاهی مدیریت مجموعه روس دانش نیز بر عهده بنده است. عضو هیئت‌رئیسه شرکت روس بازر هستم و همچنین به صورت افتخاری با انجمن دوستی ایران و روسیه همکاری داریم و برای شهروندان روسیه که علاقه‌مند به فرهنگ و زبان فارسی هستند دوره‌های آموزش زبان فارسی و تالارهای گفتگو برگزاری می‌کنیم.

آقای دکتر می تونید بفرمایید در حال حاظر چه تعداد دانشجوی ایرانی در روسیه مشغول به تحصیل هستند؟

آمار دقیقی از تعداد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در روسیه وجود ندارد. اما شاید به صورت تقریبی و با توجه به آمارهای غیررسمی بتوان گفت حدود ۵هزار دانشجوی ایرانی در شهرهای مختلف روسیه مشغول به تحصیل هستند . بیشتر دانشجویان ایران در شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ زندگی می‌کنند. در حدود ده پانزده سال پیش تعداد دانشجویان ایران در روسیه انگشت‌شمار بود اما تنها در سه سال گذشته این تعداد رشد قابل‌توجهی داشت.

دانشجویان ایرانی در روسیه بیشتر در چه رشته‌های تحصیل می‌کنند؟

بیشتر دانشجویان ایرانی متقاضیان تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی هستند. شاید اغراق نباشد اگر بگویم بیش از ۹۰ درصد دانشجویان ایرانی در روسیه در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی تحصیل می‌کنند. البته روسیه در رشته‌های غیرپزشکی نیز دانشگاه‌های با سطح علمی بسیار خوبی دارد که تعدادی از آن‌ها دررتبه بندی جهانی جایگاه خیلی خوبی دارند. مثلاً در رشته‌های مثل کامپیوتر ، حقوق ، اقتصاد ، مدیریت ،‌ نفت و گاز، هوافضا و …

شاید علت اینکه بیشتر دانشجویان رشته‌های پزشکی را انتخاب می‌کنند این باشد که وارد شدن در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در روسیه راحت‌تر از ایران است ، شهریه دانشگاه‌های روسیه و هزینه زندگی در روسیه از دیگر کشورها مناسب‌تر است. و البته دانشگاه‌ها روسیه مورد تأیید وزارت بهداشت ایران هستند.

دانشجویان ایرانی در روسیه معمولاً با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند ؟

تحصیل در خارج از کشور البته مشکلات خود را دارد. شاید خیلی از مشکلات و دشواری‌ها در بین تمام کشورها مشترک باشد مثل غربت و دوری از خانواده ،اختلافات فرهنگی ، مشکل زبان و چیزهایی از این قبیل .

اما از مشکلاتی تحصیل در روسی که از نزدیک شاهد آن هستیم می‌توانم به چند مورد اشاره کنم:

شاید اولین مانع همان‌طور که گفتم مشکل زبان باشد. زبان روسی البته سخت‌ترین زبان دنیا نیست اما زبان راحتی هم نیست. و کلاً یادگیری زبان خارجی کار زمانبری است و نیاز به تلاش و ممارست و صبر زیاد دارد. مشکل بعدی شاید کنار آمدن با فرهنگ و آداب‌ورسوم و غذاهای روسی است. البته بنده با توجه به تجربه شخصی خودم معتقدم که این اتفاقاً یکی از زیبایی‌های مهاجرت به خارج از کشور است. لااقل در مورد روسیه می‌توانم بگویم فرهنگ روسی و فارسی شاید در نگاه اول خیلی با هم غریبه باشند اما بعد از مدتی زندگی در بین مردم این کشور متوجه می‌شویم که اتفاقاً اشتراکات فرهنگی زیای هم وجود دارد. این مواردی که عرض کردم خدمتتان اجتناب‌ناپذیر است و از خاصیت‌های زندگی در خارج از کشور است. اما هستند مشکلاتی که شاید باکمی توجه و دقت بشود از آن‌ها جلوگیری کرد.

روسیه نیز مانند هر کشور دیگری قوانین خاص خود را دارد و آشنا نبودن با این قوانین باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می شود. البته دانشجوی که تازه از ایران به روسیه مهاجرت کرده نه آشنایی کامل به زبان دارد و نه با قوانین روسیه آشناست. به همین خاطر در ابتدای امر این وظیفه موسسه اعزام دانشجو است که علاوه بر ثبت‌نام و گرفتن پذیرش از دانشگاه ، در ابتدا تحصیل همراه دانشجو باشید و تمام قوانین و مقررات را برای دانشجو شرح دهد. البته مؤسسات بسیار خوبی هستند که چندین سال در این حوزه فعالیت دارند و با قوانین و مقررات آشنایی کامل دارند و تا زمانی که دانشجو با شرایط جدید آشنایی نسبی پیدا نکرده است همراهان هستند. اما در این بین هستند مؤسساتی که تنها ثبت‌نام دانشجو را انجام می‌دهند و بعد از گرفتن پذیرش وظایف خود را اتمام شده تلقى می‌کنند و دانشجو را در کشور مقصد رها می‌کنند.

تعدادی از متقاضیان نیز سعی می‌کنند از طریق دانشجویانی که در روسیه مشغول به تحصیل هستند پذیرش دانشگاه بگیرند. مشکل این دسته از متقاضیان این است که اولاً دانشجویی که خود یکی دو سال بیشتر نیست در روسیه زندگی می‌کند آشنایی با خیلی از قوانین و مشکلات احتمالی ندارد و در صورتی که وظایف خود رادرست انجام ندهند و یا باعث ایجاد مشکل شوند عملاً امکان پیگیری قانونی و طلب خسارات وارده را نمی‌توان داشت.

یکی دیگر از مشکلاتی که متأسفانه دریکی دو سال اخیر در بین دانشجویان ایرانی در روسیه خیلی قوت گرفته است مشکلات دلال‌بازی‌هایی است که راه افتاده. یکسری افراد سودجو به بهانه‌های مختلف سعی بر اغفال دانشجو و گرفتن مبالغ هنگفت می‌کنند . بخصوص این بحث در ایام امتحانات شدت بیشتری می‌گیرد. با عناوینی مثلاً : خرید سؤالات ، خرید صندلی فلان دانشگاه‌ ، قبولی تضمینی و از این قبیل. می شود گفت در بیش از ۹۰ درصد موارد دانشجو فقط چند هزار دلار پول داده و عملاً هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرد و مهم‌تر از همه اینکه چون خود تخلف کرده و رشوه داده است به‌واسطه هیچ مرجع قضایی نمی‌تواند پول از دست داده خودرا پس بگیرد.

پیشنهاد شما برای اینکه از این مشکلات احتمالی جلوگیری شود چیست؟

قبل از مهاجرت به روسیه سعی کنند مجموعه‌ای مطمئنی را انتخاب کنند تا در صورت بروز مشکل بتوانند از آن‌ها کمک بگیرند. و از آن مهم‌تر به خاطر پرداخت مبلغ کمتر ، به هر کس اعتماد نکنند و سرنوشت خودشان را به دست هر کس نسپارند.

در زمان تحصیل هم به دنبال پول و رشوه دادن به این و آن برای خرید نمره و صندلی نباشند. در روسیه شما با یک تلاش نسبی و کمی وقت و انرژی گذاشتن خیلی راحت می‌توانید موفق شوید و اصلاً نیازی به پرداخت مبالغ هنگفت نیست.

در مورد زبان هم در سال اول که مشغول خواندن دوره پادفک زبان روسیه هستند اگر تلاش بیشتری کنند و سریع‌تر زبان را یاد بگیرند در ادامه تحصیل با مشکلات کمتری مواجه می‌شوند. چون ریشه خیلی از مشکلات در زمان تحصیل عدم آشنایی کامل با زبان روسی است.

ممنون از وقتی‌که در اختیار ما قرار دادید. اگر در پایان مطلب هست که تمایل دارید بگوید می‌خواهم به متقاضیان عزیزی که برای تحصیل به روسیه سفر می‌کنند عرض کنم که درست است که شاید از بعضی لحاظ وارد شدن و تحصیل کردن در روسیه راحت‌تر از ایران باشد اما این بدین معنی نیست که فقط با پرداخت هزینه و وارد شدن به دانشگاه شما حتماً موفق می‌شوید. نه! باید تلاش بکنید. مرتب در کلاس‌ها شرکت کنید و وقت و انرژی بگذارید تا بتوانید موفق بشوید. مجموعه روس دانش نیز در کشور روسیه در خدمت عزیزان هست. اگر با مشکلی مواجه شديد می‌توانید با دفتر ما تماس بگیرید و همکاران ما آماده هستند به صورت رایگان شما را راهنمایی کنند. مشاوره تحصیل چه قبل از تحصیل و چه در زمان تحصیل کاملا رایگانصورت می‌گیرد.

راه های ارتباطی با مجموعه اعزام دانشجو به روسیه روس دانش

study@rusdanesh.com

www.rusdanesh.com

+79119831901

انتهای پیام/4129/

نظر شما