شناسهٔ خبر: 40454356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حقیقت تلخ و سر زیر برف رسانه های لندنی؛

یادداشت | فریاد بی صدای کودکان و رسانه های نابینا

بازیچه قرار دادن افکار عمومی دنیا و جریان آن به سمتی که منافع عده ای خاص طلب می کند و برخی ندانسته با آن همراه شده اند، در واقع بازی رسانه های لندنی است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری رسا - بین الملل: ماجرای تلخ قتل دختربچه 13 ساله تالشی به وسیله پدرش، را شاید همه شنیده باشیم. رومینا اشرفی متولد 1385 در بخش حویق شهرستان تالش، در 28 اردیبهشت ماه به همراه مردی 29 ساله از خانه فرار می کند، دو روز بعد در آستارا با همکاری نیروی انتظامی پیدا و به خانواده اش تحویل داده می شود و فردای آن روز به روستای خود بر می گردد، تا الان مشخص نیست اما در این بین چه اتفاقی افتاده که پدر در هنگام غروب وقتی دختر خواب بوده او را به قتل می رساند؟
در رابطه با این حادثه نگاه شما را به چند نکته جلب می کنیم.
کودک آزاری
متاسفانه با وجود پیشرفت های فراوان بشر، در زمینه اخلاق آنچه آمار ها و وقایع به ما می گوید، جامعه جهانی در حال حرکت به سمت انحطاط اخلاقی است. در جهان به طور متوسط روزانه 5 تن در اثر کودک آزاری کشته می شوند. در بین کشور های پیشرفته، ایالات متحده آمریکا بدترین آمار کودک آزاری را دارد. سالانه نزدیک به هفت میلیون کودک به سازمان های حمایت از کودکان مراجع می کنند و به طور متوسط روزانه 4 تا 7 تن در اثر کودک آزاری در این کشور کشته می شوند.[1] بیش از 70% این کودکان دوساله و کمتر بوده اند و در هر ده ثانیه یک مورد کودک آزاری گزارش می شود.
کودکان قربانی شده
آموزش جنسی کودکانی که به سن قانونی و بلوغ نرسیده اند به همراه دسترسی های افسار گسیخته و بدون نظارت به ابزارهای ارتباطی در کشور موجب شده که شاهد قربانی شدن افرادی باشیم که با شور نوجوانی که دارند وارد روابطی می شوند که درک درستی از آن ندارند و مورد سوءاستفاده قرار می گیرند. در جهان از هر سه دختر یک نفر و از هر پنج پسر یک نفر مورد آزار جنسی قرار می گیرند.[2] بیش از 40% زنانی که قربانی تجاوز جنسی بوده اند زیر 18 سال هستند. دختران 14 تا 17 سال بیشتر در معرض خطر قرار دارند. بیش 14% دختران 14 تا 17 سال مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند و تخمین زده می شود که سالانه 325000 کودک آمریکایی در خطر سوء استفاده جنسی قرار دارند.[3]
 
جمع بندی
حکایت قتل با داس هرچند فجیع و موجب تاسف است اما حکایت مورچه ای است که در لانه اش آب افتاد، داد زد دنیا را آب برد. در جهان روزانه جنایات بسیار فجیع تر از این ها با عوامل مختلف جامعه شناسی، اقتصادی، قومی و نژادی و ... اتفاق می افتد ولی وقتی یکی با هدف خاصی بزرگنمایی می شود و به سمتی می رود که از مخاطبش واکنش خاصی بگیرد و ما نیز دقیقا همان واکنش را نشان می دهیم، این بیانگر ضعف سواد رسانه ای، قدرت تحلیل و تفکر است و پذیرفته ایم که تحلیل ها به ما املاء بشود.
این خبر با هدف تخریب مساله غیرت و هنجارهای مذهبی تنظیم شد ولی می توانست به گونه ای باشد که به مساله کودک همسری حمله کند «فرار مرد 30 ساله با دختر 13 ساله» و در آن صورت ما بودیم و تحلیل های درست و غلط در آسیب شناسی کودک همسری و توهم داشتن قدرت تفکر و تحلیل، حقیقت تلخ شبکه های اجتماعی، تربیت مردمی سطحی نگر و متوهم است که با مطالعه کپسولی احساس باسواد بودن دارند، حال آنکه صرفا بازیچه دست رسانه اند و طوطی وار تکرار تحلیل های املاء شده می کنند.
 
 
نویسنده: کاظم نجاتی کارشناس مسائل اروپا و آمریکا
--------------------------------------------------------------- 
[1] مرکز بین المللی حمایت از کودکان، کودک آزاری آمارها و واقعیت ها 
https://www.childhelp.org/child-abuse-statistics/#6+

[2]  The Advocacy Center. "The Facts About Youth Sexual Abuse." Accessed February 21, 2014  https://www.actompkins.org/

[3]  National Sexual Violence Resource Center
 https://www.nsvrc.org/statistics

نظر شما