شناسهٔ خبر: 40452415 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

قتل، دزدی و مواد کشیدن را نشان می‌دهند، ساز را سانسور می‌کنند

واقعا جالب است که موسیقی پخش می‌شود، خواننده می‌خواند اما ساز نشان داده نمی‌شود. انگار مشکل شکل فیزیکی ساز است و صدایی که از آن خارج می‌شود مشکل ساز نیست.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| نوه استاد محمد دُرپور خواننده شهیر موسیقی نواحی خراسان، روی سن عصر جدید آمد. پدرش هم کنارش بود. پدر دوتاز می‌زد و پسر می‌خواند. چه قاب زیبایی با آن لباس‌های زیبایی اهالی تربت جام.

 

تلویزیون اما تصمیم گرفته بود، ساز پدر را نشان ندهد. تمام تصاویر ضبط شده از این دو از بالا بود. هیچکدام از بینندگان عصر جدید صدای دوتار زیبای پدر را می‌شنیدند اما ساز او را نمی‌دیدند.

 

تمام تصاویر نزدیک از پسر و آواز خواندن او بود. ساز در تلویزیون همچنان مظلوم و محجور است و مثل اینکه قرار نیست حالا حالا این داستان به پایان خود برسد.

 

جالب است در تلویزیون ایران تصاویر قتل، دزدی، سیگار کشیدن، مواد زدن و حتی مشروب خوردن به ویژه درفیلم‌هایی که مربوط به قبل از انقلاب است نشان داده می‌شود اما وقتی قرار است ساز به تصویر کشیده شود، جناب سانسور چی وارد میدان می‌شود و ساز را از قاب تلویزیون حذف می‌کند.

 

صدای دُر پور کوچک و پدر هنرمند‌اش که موجب غنا نمی‌شد که دوتار این ساز خوش صدای ایرانی را سانسور کردید.

 

می‌گویید جوان‌های ایرانی از سنت‌ها فاصله گرفته‌اند و هر روز به فرهنگ غربی نزدیک تر می‌شوند. به نظر شما با این سانسور می‌شود آنها را با موسیقی ایرانی آشنا کرد؟

 

واقعا جالب است که موسیقی پخش می‌شود، خواننده می‌خواند اما ساز نشان داده نمی‌شود. انگار مشکل شکل فیزیکی ساز است و صدایی که از آن خارج می‌شود مشکل ساز نیست.

 

کاش حداقل برای یک بار هم که شده تکلیف این ماجرا را معلوم می‌کردند. اگر باز ساز و موسیقی مشکل دارید، به صورت عینی بگویید و هیچ موسیقی چه سنتی و پاپ را پخش نکنید اگر اشکال ندارد همه ارکان یک موسیقی به ویژه آنهایی که زنده اجرا می‌شود را پخش کنید.

 

کاری نکنید که نسل جدید که تلویزیون می‌بییند فکر کنند که ساز زدن عملی زشت و قبیح است. به ویژه ساز ایرانی. واقعا اگر نوجوانی از پدر خود بپرسد که چرا نوازنده ساز را نشان نمی‌دهند، چه پاسخی باید بشنود؟ پدر بگوید ساز زدن بد است؟ بگوید ساز وسیله جرم است؟ واقعا چه جوابی باید بدهد؟

 

پشت میز می‌نشینند و تصمیم می‌گیرند و اجرا می‌کنند بدون اینکه به عواقب کار آن فکر کنند. الان چه اشکالی دارد کسانی که در عرصه موسیقی استعداد دارند وارد برنامه عصر جدید شوند؟ چه اشکالی دارد فردی که خوب پیانو می‌زند، خوب تار می‌زند هم به قضاوت گذاشته شود.

 

جالب این است که یکی ازداورهای عصر جدید خود آهنگ ساز و نوازنده است و نمی‌دانم چرا به سانسور ساز اعتراض نمی‌کند.

 

منبع: عصرایران

 

نظر شما