شناسهٔ خبر: 40448636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آیت‌الله هاشمی به نقل از امام گفتند با وجود سیدعلی غصه ای نیست /جمله ای که امام درباره آیت‌الله خامنه‌ای به سیداحمد آقا گفت

ایرنا نوشت: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به توصیه‌ها و اشارات حضرت امام(ره) ‌در انتخاب آیت الله خامنه‌ای به رهبری گفت: اگر اشارات و توصیه‌های امام نبود هم شایسته‌تر از آقای خامنه ای برای انتخاب نداشتیم.

صاحب‌خبر -

آیت الله محسن مجتهدی شبستری، روز دوشنبه در نشست تبیین تاریخی ابعاد انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری و رونمایی از کتاب "سند انتخاب" در محل کتابخانه عمومی پارک شهر با اشاره به برگزاری نخستین مجلس خبرگان بعد رحلت امام خمینی (ره)، اظهار کرد: راجع با ولایت فقیه مطالب بسیاری خصوصا در کتاب ولایت فقیه امام راحل بیان شده است؛ حاکمیت ولایت فقیه در زمان غیبت یکی از بدیهیات عقلی است و اگر در میان فقهای قدیم مطلبی در این زمینه وجود ندارد به این دلیل است که احتمال نمی‌دادند خلافت سلاطین پایان یابد.

عضو پنج دوره مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اواخر دوره اول خبرگان رهبری شام ۱۳ خرداد از دبیرخانه خبرگان زنگ زدند که صبح فردا ساعت ۹ جلسه تشکیل می شود و آن خبر فاجعه و غم بار رحلت امام راحل را گفتند، از این هم نگران بودیم که رهبر نظام و انقلاب چه کسی خواهد شد که یاد جمله امام(ره) از آقای خامنه ای افتادم و بارقه امید در ذهنم شکل گرفت.

وی اضافه کرد: طبق وصیت امام بنا بود وصیت نامه از سوی فرزندشان حاج احمد آقا یا رییس جمهور و رییس قوه قضائیه قرائت شود که حاج احمد آقا نبود و رییس جمهور وقت این کار را انجام داد و تا ظهر طول کشید بعد از آن موضوع استعفای آقای منتظری در مجلس مطرح و بررسی شد و سپس انتخاب رهبر بعدی مورد بحث قرار گرفت.

آیت الله مجتهد شبستری گفت: در این جلسه نخست بحث انتخاب شورایی مطرح شد که پس از بررسی رای نیاورد و بعد رهبری فردی بررسی شد و رای آورد. چند نفر برای رهبری فردی از جمله آیت الله گلپایگانی مطرح شدند و آقای هاشمی رفسنجانی سه مورد نقل قول از امام داشتند که ایشان اشاراتی به آقای خامنه ای کردند. 

وی افزود: آقای هاشمی رفسنجانی گفته بود پس از عزل (آیت الله) منتظری در یک جلسه که من و سران قوا آنجا بودیم، عرض کردیم با عزل منتظری کسی را برای رهبری نداریم که امام گفتند آقای خامنه‌ای؛ یک بار هم در یک جلسه خصوصی با امام دوباره این مساله را مطرح کردم و ایشان گفتند با وجود سید علی غصه ای نیست. یک بار هم حاج احمد آقا نقل کرد وقتی آقای خامنه‌ای به کره جنوبی رفت و رییس جمهور کره جنوبی هم در نشستی بود که ایشان سخنرانی کردند خطاب به امام گفتم آقای خامنه ای خوب جا افتاده و امام پاسخ دادند ایشان شایستگی رهبری دارند.

مجتهدی شبستر خاطرنشان کرد: اگر این اشارات امام هم نبود مجلس خبرگان غیر از آیت الله خامنه ای به شخص دیگری برای انتخاب رهبری نمی رسید و از ایشان شایسته تر نداشتیم و نداریم.

شأن و جایگاه رهبر معظم انقلاب چنان که باید شناخته نشده است

همچنین حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجلس خبرگان رهبری، در این مراسم با بیان اینکه «بارها شنیده‌ایم که ولایت فقیه ولایتی از جانب امام زمان و ائمه است و البته همین هم هست»، گفت: پایه محکم مشروعیت ولایت فقیه، مشروعیت الهی است و برای رهبری در عصر غیبت دو عامل تاثیر دارند که یکی انتصاب آن به خداوند از طریق سلسله امامت و نبوت و دیگری اقبال مردمی است.

بنابر گزارش فارس، وی با تاکید بر اینکه در عصر غیبت همه علائم حاکی از این است که ائمه مردم را به سمت فقیهی با این خصوصیات و شرایط ارجاع می دهند، گفت: مردم باید قیام به قسط کنند و این قیام با راهنمایی ها و میزان و آگاهی‌ای است که پیامبر خدا و کتاب الهی به مردم می‌دهند.

وی افزود: اگر فقیهی بدون رضایت مردم بر آن‌ها مسلط شود حکومت او مشروعیت ندارد بلکه چنان که در انقلاب اسلامی ایران مشاهده کردیم ولایت فقیه باید به خواست و اراده مردم صورت بگیرد.

حجت الاسلام مصباحی مقدم در ادامه بیان داشت: متاسفانه شأن و جایگاه امام خامنه‌ای چنان که باید شناخته نشده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همه علوم فقهی، نظامی، حقوق زنان، پزشکی و بهداشتی، فرهنگی، اقتصادی و ... همیشه کارشناسانه‌ترین نظرات را داشته‌اند. امکان ندارد که بشود نقش رهبری، ایشان را با مقامات نخست کشورهای دیگر مقایسه کرد. چراکه عملکرد امام خامنه‌ای و روسای جمهور کشورهای دیگر این نکته را به‌روشنی مشخص می‌کند.

۲۷۲۱۵

نظر شما