شناسهٔ خبر: 40448438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ربیعی در پاسخ به مهر:

نظر شورای نگهبان درباره حذف ۴صفر از پول ملی را تامین می‌کنیم

هادی رضایی

سخنگوی دولت گفت: ایرادی که شورای نگهبان درباره حذف 4 صفر از پول ملی گرفت در مورد صندوق بین المللی پول است. با توجه به مجموعه بررسی‌ها، ما آن بند را حذف می‌کنیم تا نظر شورا تامین شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه خرداد را با ماه امام راحل می شناسیم، گفت: امام خمینی (ره) تنها رهبری بود که آمدن و رفتنش با استقبال و مشایعت بی نظیر تاریخی همراه بود.

وی افزود: ۱۴ و ۱۵ خرداد فرصتی را برای ما فراهم می کند تا مجدداً با آرمان های امام و انقلاب اسلامی بیعت و تجدید میثاق کنیم و ما معتقدیم برای ادامه مسیر خود و به ویژه در دنیای پرتلاطم امروز باید به خطوطی که امام (ره) برای ما ترسیم کردند، توجه کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه رحلت حضرت امام (ره) شوک عظیمی در میان مردم و فضای بین المللی ایجاد کرد، تصریح کرد: انتقال رهبری یکی از سوالاتی بود که در آن مقطع مطرح می شد که خوشبختانه با خرد جمعی و حمایت عمومی به بهترین وجه در کشور صورت گرفت و تا به امروز رهبری محور ثبات، مقاومت و تکیه گاه تحولات رو به جلوی کشور شده است و این شیوه انتقال مرهون دیدگاه و نظرات حضرت امام (ره) است.

ربیعی بیان کرد: در دولت بر اصول آرمانی امام (ره) چون مبارزه با بی عدالتی و فقر، مردم سالاری، مردم باوری، قدرتمند شدن جامعه، ایستادگی در مقابل زور و توسعه و پیشرفت تاکید داریم و خود را به آن متعهد می دانیم.

دولت در مسیر آرمان‌های امام (ره) قدم بر می دارد

وی متذکر شد: در الگوی امام (ره) میزان رای ملت است و ایشان قدرت را از مردم و هر گونه تحولات اجتماعی و سیاسی را مبتنی بر خواست مردم می دانست و قطعاً پیشرفت ایران همراه با استقلال و مقاومت و مقابله با سلطه طلبی از آموزه های امام (ره) است که دولت تدبیر و امید به آن متعهد و در آن مسیر گام برداشته و خواهد برداشت.

سخنگوی دولت با اشاره به تشکیل مجلس یازدهم اظهار داشت: از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران مجدداً به همه نمایندگان و اعضای هیئت رئیسه مجلس تبریک عرض می کنم.

ربیعی تاکید کرد: دولت با احترام به استقلال مجلس از هر گونه حمایت خود برای انجام وظایف قانون گذاری مجلس فروگذار نخواهد کرد و ما معتقدیم در شرایط دشوار امروز کشور که شامل جامعه متحول شده با نیازهای متنوع، تحریم های کمرشکن و ضدبشری، فشار عظیم اقتصادی برای به چالش کشاندن بین مردم و نظام، فشار بیش از حد و حصر بر زندگی مردم، هجوم بی سابقه سیاسی علیه ایران و فشار بر امنیت روانی مردم، اقتصاد کوچک شده ناشی از تحریم است، همه ارکان نظام با همه توان خود باید برای عبور اطمینان بخش از این مشکلات به طور هم افزا کنار هم قرار گیرند.

دولت درآمد نجومی ندارد / ضربه ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی کرونا به ۱۳ رسته شغلی

وی تصریح کرد: ما دولتی با درآمدهای ارزی زیاد و نجومی نبودیم بلکه دولتی بودیم که با سخت‌کوشی، عقلانیت و تلاش بی محابا برای اداره کشور کار کردیم که به همه موارد پیش گفته باید مدیریت صد روزه کرونا را هم اضافه کرد.

سخنگوی دولت افزود: بیماری کووید ۱۹ فقط در ۱۳ رسته ای که محاسبه شد، با ۱۰۸ هزار میلیارد تومان کسری درآمد و ضربه به کسب و کارها ما را مواجه کرد. در اسفند ماه ۶۵ هزار میلیارد تومان و در فروردین امسال حداقل ۴۳ هزار میلیارد تومان کسب و کارهای ما دچار آسیب شد.

ربیعی گفت: الگوی مدیریت کرونا به ما نشان داد که با همکاری همه دستگاه ها می توانیم از تمام بحران ها عبور کنیم و برنامه های متعددی برای همکاری با مجلس شورای اسلامی پیش رو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما لوایح متعددی داریم که با همکاری مجلس می توانیم آنها را به نتایج خوبی برسانیم اظهار داشت: ما از سال ۹۲ با تلاش بی وقفه برای احقاق حق مردم از تحریم و تامین منابع ملی فعالیت کردیم و همه مردم شاهد آن هستند که با وجود مشکلات متعدد نهراسیدیم و کارنامه درخشانی در ۵۵ ماه با رشد اقتصادی بالا، تورم پایین، درصد اشتغال قابل قبول و نرخ ارز تثبیت شده و پیشی دادن مزد بر تورم داشتیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: با روی کار آمدن دولت نامتعادل در ایالات متحده آمریکا نه تنها ایران بلکه همه کشورهای دنیا با چالش رو به رو شدند و ما روزهای پرچالش و نفس‌گیری را برای مدیریت این دوران انجام دادیم و امروز هم ایستاده و مقاوم به کار خود ادامه می دهیم.

ربیعی اظهار داشت: امیدواریم همانطور که قانون اساسی، دولت را محور اداره امور اجرایی کشور قرار داده است، مجلس تازه نفس هم به هم افزایی با دولت در این مصاف بپیوندد و در عمل برای حل مشکلات و توسعه و پیشرفت کشور به کمک با دولت به پا خیزد.

هیچ فرصتی را تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تلف نمی‌کنیم

وی گفت: دولت در زمان باقی مانده از عمر خود نه تنها به ادامه مسیر درست خدمت گزاری به ملت با قدرت ادامه خواهد داد بلکه نهادسازی مناسب برای ادامه مسیر در دولت آینده را هم فراهم خواهد ساخت و امروز اعلام می کنیم تا ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست و هیچ فرصتی را تلف نمی کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری با تاکید بر اهمیت نامگذاری سال ۹۹، گفت: ضمن قدر دانی از مقام معظم رهبری برای نام گذاری سال به نام «جهش تولید» که مفهومی پر معنا در سالی که کرونا وجود داشت، است؛ دولت به خوبی می دانست این نام گذاری هوشمند برای گذار از دو ویروس تحریم و کرونا راهی مهم و درست است.

ربیعی با اشاره به ضرورت افزایش تولید در حوزه های مولد، اظهار داشت: چهار راهبرد تولید صنعتی در بخش کشاورزی، در بخش صنعت، تداوم تامین ارز، افزایش صادرات و کاهش واردات در کشاورزی و مبارزه با قاچاق را طی کردیم.

وی با بیان اینکه در صنعت خودرو با تولید زیاد به سمت کنترل قیمت رفتیم و ادامه خواهیم داد، اظهار داشت: در حوزه نیرو به سمت جهش تولید حرکت کردیم و می کنیم.

سخنگوی دولت درباره تهدید آمریکا به تحریم نفت کش های ایران که به ونزوئلا رفته اند، گفت: رفتن کشتی های ما و صادرات تنها بخشی از اقدامات طبیعی و در راستا حرکت آزاد تجارت جهانی و در چهار قوانین بین المللی بود.

ربیعی با بیان اینکه با صادرات به ونزوئلا به دنبال ارسال پیام به هیچکس نبوده ایم گفت: صادرات ما یک اقدام طبیعی بر اساس حرکت آزاد تجارت بین الملل بود.

تحریم‌های آمریکا به جایی نخواهد رسید

وی با تاکید براینکه در آینده هم با قاطعیت هرجایی که بتوانیم تبادل کالا داشته باشیم کار خود را ادامه می دهیم، افزود: ما همواره گفته ایم تحریم های آمریکا به جایی نخواهد رسید، آنها از این پس هم جلوی تداوم حرکت صادرات و واردات ما را نخواهد گرفت. امیدواریم دولت آمریکا از سر عقل گرایی بر شعارهای ظاهری خود در تجارت آزاد در آب‌راه ها بماند.

آخرین اقدامات دولت برای آب رسانی به غیزانیه

سخنگوی دولت درباره دستور رئیس جمهور برای حل مشکل آب غیزانیه و پیگیری دولت در این خصوص، گفت: دولت از نیمه دوم سال ۹۲ هشت میلیون نفر از هموطنان را از سیستم آب بهداشتی برخوردار کرده است و می خواهیم این عدد را تا پایان دولت به ۱۰ میلیون نفر برسانیم. این در حالی است که قبل از سال ۹۲ امکان برای یک میلیون نفر بود.

ربیعی به برنامه های دولت برای تامین آب شرب مردم در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: ما تصمیم بر یک پارچه سازی آب و فاضلاب گرفته ایم تا کار آب رسانی را به خوبی پیش ببریم. طرح آب رسانی به قیزانیه از مدتی قبل در دست اجرا بوده است.

وی افزود: متوسط سرانه آب در شهرها ۲۰۰ لیتر است، برای این شهر و اطرافش ۲۴۰ لیتر تامین شده است.

۵۰ کیلومتر راه آبی تا دو هفته آینده به غیزانیه ایجاد می شود

سخنگوی دولت گفت: آخرین گزارشی که امروز صبح دریافت کردم حاکی از این است که تا دو هفته دیگر با تزریق ۴۸ میلیارد تومان، ۵۰ کیلومتر راه آبی به غیزانیه ایجاد می‌شود. ۳۰ میلیارد دیگر برای تکمیل برخی روستاهای پراکنده در دست اقدام است.

ربیعی با بیان اینکه ۴۰ کلاس کانکسی داشتیم که امروز خوشبختانه هیچ کلاس کانکسی نداریم، اظهار داشت: الان همه روستاها برق و آب دارند؛ گاز رسانی تا سال ۹۹ تمام می شود.

وی با عذر خواهی از مردم به علت تامین نشدن نظر آنها در تامین آب در غیزانیه، گفت: اگر سرعت لازم را نداشتیم و مردم به خیابان آمدند متاسفیم و عذر خواهی می کنیم. مردم می دانند در این حوزه هایی که گفتم اتفاقات خوبی افتاده و به سرعت تا دو هفته دیگر مشکل آب را بر طرف می کنیم.

نظر شورای نگهبان را در لایحه حذف ۴ صفر تامین می کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه با توجه به اینکه شورای نگهبان ابهاماتی در مورد لایحه حذف ٤صفر دارد و برخی از نمایندگان مجلس هم نکاتی در مورد این لایحه داشتند، آیا دولت لایحه را بازبینی و اصلاح می کند یا بر این لایحه فعلی اصرار دارد؟ گفت: ایرادی که شورای نگهبان گرفت در مورد رابطه با صندوق بین المللی پول و مغایرتی است که این بند ایجاد کرده؛ با توجه به برسی ها نظر دولت و بانک مرکزی تامین نظر شورای نگهبان است.

ربیعی با بیان اینکه دولت می تواند بند مورد نظر شورای نگهبان را حذف کند تا نظر شورای نگهبان هم تامین شود، گفت: امیدواریم که مجلس نیز صرفاً به همین ایراد بپردازد و ما به رفع ایراد بپردازیم و کاری که سال‌ها برای آن کار کارشناسی شده است و ما فکر نمی کنیم برای ساده کردن مبادلات مفید است را بتوانیم انجام دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات مسکن و افزایش اجارهبها و نگرانی های مردم در این خصوص و موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی، گفت: ما برای حل مشکل مسکن راهی جز تولید مسکن نداریم، جهت‌گیری دولت در این مساله تولید انبوه به ویژه تولید برای طبقات متوسط به پایین است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: وزارتخانه‌ها و سازمان‌های حمایتی در اولویت حمایت با وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتند، همچنین طرح اقدام ملی مسکن امروز در دست اجرا است که موجبات خانه‌دار شدن مردمی که مسکن نیاز اصلی آنهاست را فراهم کنیم.

ربیعی افزود: در طرح اقدام ملی مسکن در حال حرکت به این سمت هستیم که آن دسته از افرادی که مسکن نیاز ضروری آن‌ها است صاحب خانه شوند، بر همین اساس هم ساخت و تکمیل مسکن‌های مهر در دستور کار دولت قرار دارد و اکنون هم ۱۱۸ هزار واحد قابل تحویل است.

وی در ادامه درخصوص مالیات بر خانه‌های خالی نیز گفت: با فعال شدن سامانه املاک و اسکان موجبات اخذ مالیات از خانه‌های خالی فراهم شده و این سامانه می‌تواند به این مساله کمک کند و همچنین عرضه واحدهای آماده برای فروش و اجاره را تسریع می‌کند، از سوی دیگر در نظر داریم پس از عرضه، وزارت راه و شهرسازی زمین در اختیار قرار دهد تا مجدد نسبت به ساخت واحدهای مسکونی اقدام شود. به هر حال سیاستی که دنبال می‌کنیم تولید انبوه مسکن برای اقشاری که به آن نیاز دارند، است.

سخنگوی دولت درباره اعلام میزان تورم از سوی رئیس بانک مرکزی و راهبرد تورمی جدید دولت، اظهار داشت: باید بگویم دولت نمی‌تواند سیاستگذاری نکند و سخنان آقای همتی هم به معنای بخشنامه نیست بلکه به معنای این است که ما سیاست‌هایی را خواهیم داشت که این سیاست‌ها تورم‌زایی نکند.

ربیعی افزود: روند رونق ما تا اسفند ۹۸ خوب بود و روند اقتصاد غیرنفتی ما نیز مثبت شده است اما کرونا وقفه ایجاد کرد و فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی ما را تحت تاثیر قرار داد ما فکر می‌کنیم با سیاست‌های فاصله‌گذاری مجدداً فعالیت این بخش‌ها رونق خواهد گرفت.

وی گفت: بانک مرکزی براساس متغیرهای موثر بر تورم، پیش‌بینی تورم را ۲۴ درصد محاسبه کرده و به کنترل نقدینگی تاکید کرده است و تمام تلاش دولت در این جهت خواهد بود که با سیاستگذاری‌های لازم به این مهم دست پیدا کند.

واکنش سخنگوی دولت به خبر تهدید شدن وزیر بهداشت

سخنگوی دولت در ادامه پیرامون اخباری مبنی بر تهدید شدن سعید نمکی وزیر بهداشت برای استعفا و نقش محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور ، گفت: به هیچ وجه آقای نمکی تاکنون چنین اقدامی نکرده است و این موضوع را ما تکذیب می کنیم و از فردی که این موضوع را مطرح کرده و ظاهراً از همکاران ما در یکی از قوای دیگر است خواهش می کنیم که با دقت حرف بزنند. خبری که مبنای علمی ندارد، بجز اینکه مردم را نگران کند سود دیگری ندارد. خبری که کذب و دروغ است و موجب نگرانی مردم می‌شود در حقیقت ۲ سیئه در آن صورت می گیرد.

ربیعی افزود: از آنجایی که آقای واعظی رئیس دفتر دولت هستند بدیهی است که دیدگاه‌ها و نظرات رئیس جمهور گاهی تلخ است، گاهی شیرین است و گاهی رئیس جمهور حساب کشانه نسبت به دستگاهها برخورد می کند. اینها به طور طبیعی از طریق دفتر رئیس جمهور انتقال پیدا می کند و مطمئن هستم با شناختی که از آقای رئیس جمهور دارم و حداقل از سال ۷۰ با ایشان کار کرده ام و همچنین با شناختی که از آقای واعظی دارم ایشان برخلاف نظر رئیس جمهور اقدامی نمی کند.

عزم و اراده دولت بر همکاری و تعامل همه جانبه با مجلس است

وی در رابطه با تعامل دولت و مجلس جدید هم گفت: عزم و اراده دولت بر همکاری با تعامل همه جانبه با مجلس برای حل مشکل کشور و کمک به بهبود معیشت مردم است. ما معتقدیم مشکلات کشور از طریق تعامل و همکاری در میدان عمل حل می شود. در این دوران سخت عبور دادن کشور از مشکلات و بحران های بین المللی و ایجاد شرایط آرام روانی و همراه کردن مردم، مردمی که اعتماد بالا به دولت، نظام و حاکمیت داشته باشند، قطعاً نیازمند تعامل بالا است. آنچه مسلم است در این تعامل ها اظهار نظر های آرامبخش موثر است. اظهارنظرهای غیرسازنده، اظهارنظرهای مبتنی بر تصورات پیشینی نمی تواند همکاری در سطح بالا که مردم امیدوارانه به آن نگاه می کنند را محقق کند.

سخنگوی دولت افزود: ما قضاوت زودهنگامی درباره اظهارات نمایندگان نخواهیم داشت و معتقدیم که همکاری در سطح بسیار عالی را باید انتظار بکشیم و خوشبینم. برخی از اظهارات قبلاً مطرح شده بود که در دوره خود به آن پاسخ داده شده است. البته همه افراد در همه قوا بویژه نمایندگان مجلس که عصاره فضائل ملت هستند، حق دارند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

ربیعی اضافه کرد: اما آنچه که من معتقدم این اظهارنظرها باید سازنده مبتنی بر شواهد و در راستای منافع ملی باشد. به هر حال فارغ از این مسائل، دولت بی مدعا و بی تبلیغات مسیر خود را ادامه می دهد. هر گاه تصمیمی را درست تشخیص دهد به آن عمل خواهد کرد.

وی گفت: سال گذشته به مناسبتی بیان کردم که با شرایط دشوار پیچیده امروز جمعیت متحول شده اقتصاد تحریم زده نیاز به اشتغال جدید دشمن های خارجی و کسری های زیادی از درآمدهای ارزی قطعاً دولت، دولت موفقی بوده و معلوم نیست اگر کسان دیگری جای این دولت بودند موفقیت های بیشتری را بدست می آوردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: من معتقدم که این دولت نسبت به سایر گزینه ها موفقیت قابل توجهی داشته است. به هر حال الزام این دوره آن است که همه ما در کنار هم باشیم و بدانیم که در چه شرایطی و تحت چه مشکلات سنگینی در حال اداره کشور هستیم.

ربیعی افزود: به یاد داشته باشیم که دولت در وسط میدان تلاش و جهاد ایستاده است. ما موظفیم که به مجلس کمک کنیم. هر گونه کمکی که مجلس برای نظارت بر سیاستگذاری و قانونگذاری نیاز داشته باشد مکلف به انجام آن هستیم. برای جلسات مشترک با مجلس آمادگی کامل داریم و آماده هستیم که موضوعات مهم کشور را بر روی میز بگذاریم. بدون تردید تنها رویکردها و اقدامات متخذ در چارچوب قانون اساسی و شاخص هایی که امام راحل تعیین کردند و رهنمودهای رهبری راه حل عبور از مشکلات و رسیدن به سعادت است.

 تعارض آرا را منفی نمی‌دانیم

وی با بیان اینکه ما تعارض آرا را امر منفی نمی دانیم و داشتن آرای متفاوت میان قوا را منفی تلقی نمی کنیم،اظهار داشت: اعتقاد نداریم که همه باید مثل هم باشند و مثل هم بیاندیشند و معتقدیم که این نظر، نظر غلطی است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما به تضارب آرا معتقدیم اما به صورت منصفانه و با در کنار هم قرار گرفتن و کاستن از درد و رنج مردم و کاهش نگرانی آنها در مقابل فشارهای اقتصادی بی سابقه ای که دشمن همه ما و دشمن انسانیت که به مردم ما تحمیل می کنند در چنین شرایطی نیاز است که ما در کنار هم از مشکلات عبور کنیم.

ربیعی گفت: به هر حال دولت بنای نهایت همکاری با مجلس یازدهم را دارد. آقای رئیس جمهور هم تاکید کردند در چارچوب قانون اساسی که سند میثاق ملی ما است و حدود اختیارات نهادهای کشور در آن مشخص شده همکاری خواهیم کرد و از تضارب آرا و اختلاف نظر هم نگرانی نداریم و می دانیم که دلسوزان زیادی رای آوردند و نگران کشور هستند و در سایه دلسوزی و غمخواری مشترک برای مردم به سوی حل مشکلات مردم پیش خواهیم رفت.

وی درباره جلسه امروز دولت با نمایندگان کارگری هم خاطرنشان کرد: جلسات متعددی میان وزیر تعاون کار و رفاه و اجتماعی با نمایندگان کارفرمایی و کارگری برگزار شده است. وزارت تعاون در صدد است تا بین هر دو شرکای اجتماعی خود درباره حق مسکن تصمیم مناسبی بگیرند و همچنین درباره جابجایی برخی آیتم های مزدی به ترکیبی برسند که مورد رضایت طرفین باشد.

سخنگوی دولت افزود: به عنوان تجربه زیستی خود عرض می کنم که دوره های کمی را شاهد بودم که نمایندگان جنبش کارگری این چنین سرسختانه برای تعیین دستمزد خود بایستند و ما این را به فال نیک می گیریم. من عضو اولین شورای عالی کار بعد از پیروزی انقلاب و نماینده اصلی کارگران در شورای عالی کار بودم و برای تعیین مزد کارگران بحث کردم و شاهد بودم که آنچنان رشد کرده که می ایستد و حرفش را می زند و اگر مزد مورد رضایت او نباشد امضا هم نمی کند.

ربیعی تاکید کرد: به نظر من این تعامل سه جانبه گرایی و احساس غروری که در نمایندگان کارگری وجود دارد قابل تقدیر است و این نتیجه افزایش ۶۰ درصدی تشکل های کارگری است. از سال ۹۲ به این سو حداقل ۹۵ درصد تشکل های کارگری به شوراها اضافه شده است.

وی درباره پیش بینی ها راجع به درآمد ارزی دولت در سال ۹۹ گفت: سهم درآمد ارزی کشور هم ناشی از صادرات نفت و گاز بوده و هم صادرات غیرنفتی. در جلسات فشرده ای که در ستاد اقتصادی دولت داشتیم که برای اولین بار آن را خبری می کنم چشم انداز قابل دسترسی را با ۴۱ میلیارد دلار بستیم و حتی تا ۴۵ میلیارد دلار هم می توانیم آن را ارزیابی کنیم که این چشم اندازی قابل دسترسی است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم. بخشی از این چشم انداز نیز تعیین شده است. یعنی مشخص شده است که سهم کشاورزی، صنعت، پتروشیمی و سایر موارد پایین دستی چقدر است. همچنین برش استانی این چشم انداز هم تعیین شده است و ما دست روی دست نمی گذاریم که آمریکا درآمدهای ارزی ما را ببندد.

سخنگوی دولت افزود: امیدواریم که گشایش هایی که در حوزه نفت صورت می گیرد ما بتوانیم درآمدهای ارزی را ازطریق نفت هم تامین کنیم. امروز ۲۰ کشور را هدف گرفته ایم و تمام دنیا آنالیز شده اند. ۲۰ کشور برای ما هدف اصلی هستند و سهم هر یک از آنها مشخص شده است و بخش هایی که برای مذاکره تعیین شده اند باید اقدامات لازم را انجام دهند.

ربیعی گفت: در هیچ دوره ای مثل این دوره وزارت خارج، ستاد صادرات کشور نشده است. در این دوره، وزارت خارجه تبدیل به ستاد صادرات کشور شده است و حوزه نمایندگی در کشورهای مذکور بیشتر فراهم شده است.

وی ادامه داد: حضور در بازارهای منطقه پررنگ تر شده است و در حال تلاش برای افزایش حضور اقتصادی در کشورهای منطقه هستیم.

 آتش سوزی در جنگل ها در بسیاری کشورها اتفاق می افتد

سخنگوی دولت درباره تمهیدات اندیشیده شده در رابطه با آتش سوزی جنگل های زاگرس تصریح کرد: ما آتش سوزی استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر را مشاهده کردیم و میزان هکتارهای آتش گرفته را دیدیم. آتش سوزی در جنگل ها امری است که در بسیاری از کشورها با خسارت بسیار بیشتر از آنچه که در ایران اتفاق می دهد، رخ می دهد.

ربیعی گفت: بارش های مناسبی که در زمستان گذشته و اوایل فصل بهار داشتیم پوشش گیاهان را در مناطق رویشی مختلف مثل زاگرس افزایش داده است. از ابتدای سال احتمال حریق در این منطقه وجود داشته است که در اکوسیستم های مختلف کشور از آن جلوگیری شده است. راهبردهای لازم توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تدوین شده است اما افتادن یک شیشه، یک جرقه ساده و برخی سواستفاده ها می تواند باعث حریق در این مناطق شود. برخی اقدامات ناشی از عدم آگاهی در جنگل ها باعث آتش سوزی ها است و نمی توان نظر قطعی داد که اقدام عامدانه ای در کار بوده است یا خیر. به هر حال افزایش دما و خشک شدن علوفه با یک اقدام ساده می تواند باعث آتش سوزی شود.

وی گفت: در برخی از مناطق با توجه به اینکه مسیر صعب العبور است نیاز است که به هلی کوپتر اطفای حریق انجام شود. این موضوع و موضوع آب اهواز در جلسه دیروز هیئت دولت بررسی شد. مبالغ مورد نیاز برای رفع این مشکلات تامین شد. فعلاً ۱۵ میلیارد تومان به منظور اطفای حریق جنگل ها به سازمان جنگل ها داده شد. وزارت دفاع هم بودجه ای لازم داشت که آن بودجه هم تامین شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت تاکنون برای تحقق جهش تولید چه جلساتی برگزار و چه اقداماتی کرده است اظهار داشت: ستاد اقتصاد مقاومتی جلساتی را درباره جهش تولید برگزار کرد و همچنین یک ستاد در سازمان برنامه و بودجه برای بحث و بررسی درباره راهکارهای جهش تولید تشکیل شد و جلساتی را این ستاد برگزار کرد.

ربیعی گفت: همچنین دولت در اتخاذ سیاست های تجارتی خود بر کنترل واردات و حمایت از تولید داخلی تاکید کرد.

نظر شما