شناسهٔ خبر: 40448222 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین اخبار از اعتراضات آمریکا؛ گسترش اعتراضات و افزایش بازداشتی ها/ ادعای حمایت از تظاهرکنندگان از سوی کاخ سفید!

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- آخرین اخبار از گسترش اعتراضهای مردمی به 75 شهر مهم آمریکا و افزایش بازداشتی‌های اعتراضات به بیش از 4100 نفر حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اعلام کرد کشته شدن جرج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست نیرو‌های امنیتی این کشور، باعث اعتراضات شدید دستکم در 75 شهر آمریکا شده است.
خیابان‌های آمریکا برای شب دیگری صحنه اعتراضات شکل‌گرفته پس از کشته‌شدن جورج فلوید توسط یک مامور پلیس بود؛ اعتراضاتی که در مواردی به خشونت کشیده شد.
به نقل از آسوشیتدپرس، ده‌ها هزار تن از معترضان بار دیگر روانه خیابان‌های آمریکا شدند، در حالی‌که تظاهرات مسالمت‌آمیز در سایه خشونت‌ها در شهرهای مختلف از ایالت پنسیلوانیا تا ایالت کالیفرنیا قرار گرفته است.
مقام‌های شهری و ایالتی هزاران نفر از اعضای گارد ملی را روانه خیابان‌ها کرده‌اند، در حالی‌که ممنوعیت‌های رفت‌وآمدی و توقف سیستم حمل‌ونقل عمومی نیز جریان داشته است. اما این‌ها مانع از حضور معترضان در خیابان‌ها و نیز وقوع درگیری‌ها و خشونت‌ها نشد.
در برابر کاخ سفید نیز خشونت‌هایی رخ داده‌است. بنا بر گزارش‌ها پلیس به سوی شماری از معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرده است. این گروه به برخی چراغ‌های راهنما آسیب رسانده‌اند. بنا بر گزارش آسوشیتدپرس گروهی از آن‌ها پرچم آمریکا را از ساختمانی پایین کشیده و آن را در آتش انداخته‌اند.
در واشینگتن دی‌سی. از ساعت 11 شب مقررات منع آمد و شد اعلام شده بود. در فیلادلفیا معترضان به سوی پلیس مواد آتش‌زا پرتاب کرده‌اند، در حالی‌که در سان‌فرانسیسکو افرادی که ماسک بر صورت داشتند به مغازه‌ها در برخی محله‌ها یورش برده‌اند.
در مینیاپولیس یک کامیون به سوی جمعیت انبوهی از معترضان رانده است. راننده از ماشین بیرون کشیده شده و هدف ضرب و شتم گروهی از معترضان قرار گرفته است. پلیس در نهایت راننده را بازداشت کرده است.
اداره امنیت عمومی مینیاپولیس در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته است به نظر نمی‌رسد که به هیچ یک از معترضان در جریان این واقعه آسیبی رسیده باشد.

پایتخت آمریکا شاهد بزرگترین تظاهرات بود
شبکه الجزیره گزارش داد: واشنگتن پایتخت آمریکا شاهد برگزاری بزرگترین تظاهرات از زمان آغاز موج اعتراضات در این کشور بود.
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در واشنگتن گفت: پایتخت آمریکا شب گذشته شاهد بزرگترین تظاهرات از زمان آغاز این اعتراضات بود. پس از این تظاهرات. نیروهای امنیتی آمریکا با اعلام مقررات منع آمد و شد، معترضان را از خیابان های اطراف کاخ سفید به عقب راندند. شما اکنون شاهد حضور خودروهای نظامی گارد ملی آمریکا در این خیابان منتهی به کاخ سفید هستید. دیدن چنین تصاویری در مرکز پایتخت آمریکا عادی نیست.
 
46 کشته و زخمی در تیراندازی‌های شیکاگو
پلیس شیکاگو اعلام کرده است در تیراندازی‌ها در شیکاگو در روز‌های شنبه و یکشنبه 16 نفر کشته و دست کم 30 نفر زخمی شدند.
به گزارش دیلی میل، مهلک‌ترین تیراندازی در شیکاگو در خیابان نود و پنجم شرقی رخ داد.
 
پلیس بوستون با معترضان درگیر شد
به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز، معترضان در شهر بوستون ایالت ماساچوست آمریکا با نیروهای پلیس درگیر شدند.
شماری از معترضان، یکی از خودروهای پلیس شهر بوستون را متوقف کردند و به آن آسیب رساندند، سپس این خودرو را به آتش کشیدند.
 
پلیس آمریکا علیه معترضان در اطراف کاخ سفید، از گاز اشک آور استفاده کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز، نیروهای پلیس آمریکا روز یکشنبه از گاز اشک آور و افشانه فلفل علیه معترضان در محوطه بیرون کاخ سفید استفاده کردند.

حمله معترضان به خودروهای پلیس در فیلادلفیا
گروه انونیم سیتوآیان (Anonyme Citoyen) که اخبار سیاسی و جنبش های اجتماعی در سراسر جهان را پوشش می دهد، در صفحه توئیتر خود ویدیویی منتشر کرد از صحنه های درگیری و حمله معترضان به خودروهای پلیس در فیلادلفیا.

اعلام مقررات منع آمد و شد در واشنگتن
با نزدیک شدن معترضان به کاخ سفید، در واشنگتن دی سی مقررات منع آمد و شد اعلام شد.
موریل بوسر، شهردار واشنگتن، یکشنبه شب گفت: با تشدید تنش ها بین معترضان و نیروهای پلیس در نزدیکی کاخ سفید، در سراسر این شهر مقررات منع رفت و آمد اعمال می شود.
 
فرماندار کالیفرنیا در ناحیه لس آنجلس وضعیت فوق العاده اعلام کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا در ناحیه لس آنجلس اعلام وضعیت فوق العاده کرد. این ناحیه، یکی از پر جمعیت ترین نواحی شهری در آمریکا شمرده می شود و مجموع ساکنان آن به ده میلیون نفر بالغ می شود. این اقدام فرماندار کالیفرنیا پس از آن رخ داد که اعتراضات روز شنبه به کشته شدن «جرج فلوید» ماهیت خشونت آمیز پیدا کرد.

دستگیری 340 معترض در نیویورک
پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان از گسترش اعتراضات در آمریکا در پی کشته شدن جرج فلوید شهروند سیاهپوست آمریکایی خبر داد.
بر اساس این گزارش، یک مقام ارشد پلیس نیویورک در گفتگو با سی ان ان گفت: شنبه شب طی برگزاری اعتراضات در شهر نیویورک، بیش از 340 تظاهرکننده به دست پلیس دستگیر شدند. این اعتراضات تا صبح روز یکشنبه ادامه یافت.

آماده باش نیروهای امنیتی آمریکا در ایالت های مختلف
نیروهای امنیتی آمریکا در شهر لس آنجلس به حالت آماده باش در آمده اند.

اعتراضات در فیلادلفیا و حمله پلیس به مردم
صدها نفر در شهر فیلادلفیا (Philadelphia)در ایالت پنسیلوانیای(Pennsylvania)آمریکا ضد نژادپرستی و بیرحمی پلیس این کشور ضد سیاهپوستان و قتل جرج فلوید سیاه پوست آمریکایی تظاهرات کردند.
حاضران در این تظاهرات با سر دادن شعار و آتش زدن سطل های زباله به این وضعیت اعتراض کردند.پلیس آمریکا نیز به معترضان حمله کرد .

ادامه تظاهرات در مینیاپولیس
معترضان آمریکایی با وجود اعلام مقررات منع آمد و شد به خیابان ها آمده اند. در این تظاهرات شهروندان سفید و سیاه پوست آمریکایی در کنار یکدیگر دیده می شوند. معترضان به کشته شدن جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکایی معترضند که به سبب استفاده پلیس از خشونت در مینیاپولیس جانش را از دست داد.
 
استفاده پلیس از گاز اشک آور در آتلانتا
حضور گسترده نیروهای پلیس در خیابان های شهرهای مختلف آمریکا مشهود است. شهروندان آمریکایی به کشته شدن جورج فلوید شهروند آمریکایی آفریقایی تبار معترضند که بر اثر خشونت پلیس جان خود را از دست داد. جان باختن این شهروند غیر مسلح آمریکایی در حالی که یک افسر پلیس زانویش را بر روی گردن او گذاشته بود, خشم آمریکایی ها را در سراسر این کشور در پی داشته است. در برخی شهرها این تظاهرات به خشونت کشیده شد و پلیس شماری از معترضان را دستگیر کرده است.
 
شلیک نیروهای پلیس آمریکا در شهر اوکلند به یک خبرنگار
نیروهای پلیس آمریکا به یک خبرنگار که در حال پوشش ناآرامی های شهر اوکلند در ایالت کالیفرنیا بود,شلیک کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی ای پی تی ان,این خبرنگار بارها و بارها فریاد زد که من یک خبرنگارم اما نیروهای پلیس به فریادهای وی توجهی نکردند واو را هدف قرار دادند.

اعلام حالت فوق‌العاده در لس‌آنجلس
فرماندار کالیفرنیا در پی تشدید ناآرامی‌ها و اعتراضات در لس‌آنجلس، در این شهر اعلام حالت فوق‌العاده کرد.
در پی تشدید ناآرامی‌ها و اعتراضات در شهر لس‌آنجلس به دلیل قتل مرد سیاه‌پوست توسط پلیس شهر مینه‌سوتا، «گاوین نیوسام» فرماندار ایالت کالیفرنیا در لس‌آنجلس حالت فوق‌العاده اعلام کرد.
در شهر لس‌آنجلس، در اقدامی کم‌سابقه تمام نیروهای اداره پلیس، از جمله یگان‌های ویژه و حتی کاراگاهان برای تقابل با مردم معترض این شهر، در خیابان‌ها مستقر شدند.
مقامات آمریکا در تلاش هستند به هر طریقی، از به‌کارگیری گارد ملی تا اعمال حکومت نظامی، مانع از ادامه یافتن اعتراضات نسبت به خشونت و نژادپرستی پلیس این کشور شوند.
از روز یکشنبه گارد ملی آمریکا در 12 ایالت این کشور و منطقه «کلمبیا» جهت کمک به پلیس برای سرکوب معترضان وارد عمل شده‌اند.
در بسیاری از شهرها، نیروهای پلیس به بهانه نقض حکومت نظامی از سوی معترضانی که در حال برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز بودند، به سوی آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند.

بازداشتی‌های اعتراضات در آمریکا به 4100 نفر افزایش یافته است
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که شمار بازداشتی‌های اعتراضات جاری در ایالات متحده به 4100 نفر افزایش یافته است.
اعتراضات به خشونت پلیس آمریکا و اقدامات نژادپرستانه آنها، هنوز در شهرهای بزرگ و کوچک این کشور تداوم داشته و نیروهای امنیتی نیز به بازداشت معترضان ادامه می‌دهند.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» دقایقی پیش گزارش داد که شمار معترضان بازداشت‌شده توسط پلیس آمریکا در اعتراضات روزهای اخیر، به 4100 نفر رسیده است.
پیش از این روزنامه «واشنگتن‌پست» این تعداد را 2500 نفر اعلام کرده بود.

تبعیض و نژادپرستی در جامعه آمریکا نهادینه شده است
فرماندار نیویورک گفت موضوع واقعی موضوع ادامه نژادپرستی در این کشور است. این موضوع مزمن، بومی و نهادینه شده است.
اندرو کومو (Andrew Cuomo) فرماندار ایالت نیویورک آمریکا گفت تبعیض و نژادپرستی در جامعه آمریکا نهادینه شده است.تبعیض و نژادپرستی در جامعه آمریکا نهادینه شده است
کومو گفت ما شاهدشبی زشت در سراسر ایالت بودیم. ما شاهد برگزاری چندین تظاهرات در سراسر ایالت بودیم. ما شاهد برگزاری این تجمعات در شهر نیویورک و دیگر شهر‌های ایالت بودیم.
من از دادستان کل می‌خواهم موضوع برگزاری تجمعات در نیویورک و اقدامات و تدابیری را که ما به کار بسته ایم، بررسی کند.
وی افزود ما شاهد حضور قابل توجه پلیس در سراسر ایالت نیویورک هستیم. گارد ملی در حال آماده باش است. ما امشب انتظار برپایی تجمعات بیشتری را داریم. ما آماده این وضع هستیم. شهردار راچستر کانتی امشب خواهان حضور شمار بیشتری از نیرو‌های پلیس شده است. ما به همین خاطر 200 مامور پلیس را به آنجا اعزام کرده ایم. موضوع مهم این است که مردم عصبانی هستند. من این موضوع را درک می‌کنم. من هم عصبانی شده ام. این تنها موضوع قتل جرج فلوید نیست که سبب عصبانیت مردم کشور ما شده است بلکه در گذشته شاهد کشته شدن افرادی دیگری و از جمله آرمد آبری، ویون تایلر در سه ماه گذشته و 30 سال از موضوع رادنی کینگ و آمودی دیالو و شان بل و ادن آلوویما می‌گذرد. ما شاهد موارد مشابه در همه ایالت‌ها بودیم.
فرماندار نیویورک در ادامه گفت موضوع واقعی؛ موضوع ادامه نژادپرستی در این کشور است. این موضوع مزمن، بومی و نهادینه شده است. این موضوع نمایانگر برخورد‌های متعصبانه و دوگانه است. ما در این کشور به دیگر افراد می‌گوییم که چگونه باید زندگی و فعالیت کنند و از استاندارد‌های بزرگ زندگی صحبت می‌کنیم. اما هنوز تبعیض بر اساس رنگ پوست وجود دارد. این یک واقعیت ساده و دردناک است.

دختر شهردار نیویورک به‌خاطر شرکت در تظاهرات ضد نژادپرستی دستگیر شد
دختر سیاه‌پوست شهردار نیویورک به‌دلیل شرکت در اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا بازداشت شد.
دختر «بیل دی بلاسیو» شهردار نیویورک به‌دلیل شرکت در تظاهرات علیه قتل یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس، مورد بازداشت قرار گرفت.
به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌اِن‌اِن»، پلیس نیویورک اعلام کرد «چیارا دی بلاسیو» دختر سیاه‌پوست شهردار نیویورک به‌دلیل شرکت در تجمعات غیر قانونی بازداشت شده است. با این حال وی ساعاتی بعد از دستگیری آزاد شده است.
دفتر شهردار نیویورک نیز به‌طور جداگانه به سی‌اِن‌اِن گفت، اخبار پیرامون بازداشت شدن دختر شهردار صحت دارد.
دی بلاسیو روز شنبه در حساب توئیتری خود درباره اعتراضان اخیر در آمریکا نوشت:‌ «آنچه شاهد هستیم سر ریز شدن [نارضایتی از] دهه‌ها بی‌عدالتی است. به اندازه‌ای اطلاعات دارم که بگویم نژادپرستی به زندگی هر روز برای جامعه سیاه‌پوستان رخنه کرده است. بهتر از این عمل خواهیم کرد».
شهردار نیویورک روز یکشنبه به همراه اعضای شورای شهر با حضور در نقاط مختلف شهر، به گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان در اعتراضات پرداخت.

مایکل جردن: صدای متحد ما باید برای تغییر قوانین بر روی رهبرانمان فشار آورد
مایکل جردن با انتشار یک بیانیه درباره مرگ جورج فلوید صحبت کرد.
به نقل از آسوشیتدپرس، مایکل جردن، ستاره پرفروغ بسکتبال آمریکا به خشونت پلیس و مرگ جورج فلوید سیاهپوست واکنش نشان داد.
وی به ندرت درباره مسائل سیاسی یا اجتماعی اظهارنظر می‌کند. اسطوره بسکتبال NBA از طریق وبسایت تیمش شارلوت هورنتس، بیانیه‌ای درباره درگذشت جورج فلوید منتشر و طی آن، نژادپرستی عجین شده در آمریکا را محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است: «من عمیقا ناراحت، رنج دیده و خشمگین هستم. در کنار کسانی می ایستم که علیه نژادپرستی و خشونت عجین شده علیه مردم رنگین پوست در کشورمان فریاد می زنند. به اندازه کافی تحمل کرده ایم. من پاسخی ندارم اما صدای جمعی مان نشان دهنده قدرت و ناتوانی دیگران در مخالفت کردن با آن است. ما باید به یکدیگر گوش بدهیم، همدلی و دلسوزی داشته باشیم و هرگز به بی رحمیِ احمقانه پشت نکنیم.»
وی می‌افزاید: «باید به اظهارنظرهای صلح‌آمیز در برابر بی‌عدالتی ادامه دهیم و تقاضای پاسخگویی داشته باشیم. صدای متحد ما باید برای تغییر قوانین بر روی رهبرانمان فشار آورد وگرنه باید از رأی دادن برای ایجاد تغییری کلی استفاده کنیم. همه باید بخشی از راه حل باشند و باید در کنار هم برای ایجاد عدالت همگانی تلاش کنیم. قلب من همراه خانواده جورج فلوید و افراد بیشماری است که زندگی خود را به طور بی رحمانه و احمقانه ای از طریق اعمال نژادپرستانه و بی عدالتی از دست داده اند.»

سی ان ان:معترضان غارتگران نیستند
سی ان ان گزارش داد : معترضان سیاهپوست آمریکایی حساب خود را از غارتگران جدا کرده اند و می گویند آنها خرابکاران نیستند.
اعتراض ها در پی قتل جرج فلوید مرد سیاهپوست آمریکایی شب گذشته نیز در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا ادامه داشت. اما معترضانی که به دنبال تظاهرات مسالمت آمیز بودند می گفتند نباید خشونتها و تخریبها به نام جرج فلوید انجام شود.
یکی از سیاهپوستان حاضر در تجمع های اعتراضی دیروز مینیاپولیس گفت:  کسانی که اموال عمومی را تخریب می کنند از معترضات جنبش عدالت خواهی و معترض به نژاد پرستی در آمریکا نیستند.
ما در تلاش هستیم این کار را به گونه ای مسالمت آمیز انجام دهیم. ما نمی خواهیم این وضع دیگر ادامه داشته باشد. مسئله روشن شد؟ من می خواهم در محله ای سفیدپوست نشین راه بروم و احساس امنیت کنم. من نمی خواهم وقتی پلیس با خودرو پشت سرم قرار می گیرد, حس کنم می خواهند دستان مرا ببندند و شوکر برقی به من بزنند. مطلب روشن شد؟ من فقط می خواهم آزاد باشم و نه اینکه درباره هرگامی که بر می دارم فکر کنم زیرا در نهایت، آنها تصور می کنند سیاهپوست بودن، جرم است. به نظر آنها، در نهایت ، سیاهپوست بودن جرم است. نمی دانم چرا؟ زیرا ما همه انسان هستیم. این نگرش آنها، تهوع آور است.
گزارشگر تلویزیون سی ان ان افزود : معترضانی که به دنبال تظاهرات مسالمت آمیز هستند تحرکات برخی برای ایجاد خشونت و تخریب را محکوم کردند.
یکی از سیاهپوستان حاضر در تجمع های اعتراضی دیشب مینیاپولیس گفت: بسیاری از خشونتها و غارتها به نام جرج فلوید (مرد سیاهپوست کشته شده در مینه سوتا) نیست.
نکته دوم اینکه وقتی ما به محل تجمع رسیدیم، هدفمان این بود که به سمت آن گروه (خرابکار) برویم و هرچه بتوانیم تعداد بیشتری از آنها را مهار کنیم و آنها را به گونه ای مثبت و مسالمت آمیز کنترل کنیم.
غارتها و خشونتها نباید به نام جرج فلوید پیوند بخورد. آنچه به یاد جرج فلوید است همین تجمعهایی است که ما داریم و تلاش می کنیم به صورت مسالمت آمیز حفظ شود و با روحیه بالا باشد. هدف ما این است که روحیه بالای خود را حفظ کنیم و تنشها را پایین نگاه داریم. ما به دنبال این هدف هستیم.

ادعای یک مقام کاخ سفید درحمایت از تظاهرکنندگان
مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد آمریکا از مطالبات تظاهرکنندگان مسالمت جو حمایت می کند و این تفاوت آمریکا و نظام های دیکتاتوری است.
به گزارش تلویزیون الحره ، رابرت اوبراین بر حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از تظاهرات مسالمت آمیز و مخالفت قاطعانه وی با اقدامات خشونت بار و آشوبگری تاکید کرد.
رابرت اوبراین گفت: «آنچه رئیس جمهور در توئیتر منتشر کرد تا همه آمریکایی ها از آن مطلع شوند، این بود که وی به کاهش خشونت و متوقف کردن ویرانگری تمایل دارد. بین تظاهرکنندگان مسالمت جو و کسانی که دزدی می کنند، تفاوت زیادی وجود دارد. ما از تظاهرکنندگان مسالمت جو و مطالبات آنها حمایت می کنیم. این همان تفاوت آمریکا و نظام های دیکتاتوری است.»


نظر شما