شناسهٔ خبر: 40447926 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

شیر جوشیده نشده و غیرپاستوریزه نخورید

خبرگزاری ایسنا

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اینکه شیر جوشیده نشده و غیر پاستوریزه از جمله خطرناک ترین نوشیدنی ها به شمار می آید و شامل انواع بسیار زیادی از باکتری ها و میکرو ارگانیسم هایی است که سلامت انسان را تهدید می کند، گفت: مردم شیر و فرآورده لبنی را از مراکز فروش مجاز و تحت نظارت این اداره کل خریداری کنند و از مصرف شیر، سرشیر، خامه، پنیر، بستنی و سایر فرآورده های غیرپاستوریزه بصورت محلی و سنتی جدا خودداری کنند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر "جواد نگارستانی" با اشاره به ۱۲ خردادماه روز جهانی شیر و شعار «از شیر لذت ببرید» از سوی سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) و اهمیت مصرف این فراورده غذایی، بیان کرد: انتظار می رود مردم به مصرف شیر پاستوریزه اهتمام ویژه ای بورزند زیرا اهمیت مصرف شیر در حدی است که به عنوان یک غذا در سطح جهانی مطرح می باشد.

وی با بیان اینکه شیر یک فرآورده کشاورزی با منشاء طبیعی و با ارزش غذایی بالا و سرشار از مواد مغذی است که بعد از آب به ‌عنوان حیاتی‌ترین ماده موجود در کره زمین شناخته می شود اظهار کرد: شیر حاوی پروتئین‌های با ارزشی همچون لیپیدهای سالم، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی (کلسیم، روی، منیزیم، فسفر، ید، آهن، پتاسیم)، ویتامین‌ها (فولات، ویتامین A ، ویتامین D، ریبوفلاوین، ویتامین ۱۲ B) و بعبارتی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

وی در مورد خواص این فرآورده، افزود: هر لیوان شیر گاو (۲۵۰ میلی لیتر) حدود ۳۱۵ میلیگرم کلسیم دارد و ۲۲ تا ۲۹ درصد نیاز روزانه کلسیم فرد را تامین می‌کند که کلسیم نقش اساسی در استحکام استخوان‌ها و سایر وظایف مهم در بدن دارد.

نگارستای با اعلام اینکه دامپزشکی وظیفه کنترل بهداشت دام و فرآورده‌های خام دامی را به عهده دارد، در خصوص اقدامات بهداشتی دامپزشکی براین فراورده بیان کرد: در سال گذشته، ۸۵۲ مورد آزمایشات آنالیز شیمی بر روی شیرخام شامل آزمایش های آفلاتوکسین، هیپوکلریت، اسیدیته، جوش شیرین، نمک، آب اضافه و ... صورت گرفته است، ضمن اینکه بیش از ۲۸۰۰ تست حلقه شیر(MRT) جهت بررسی سلامت شیر خام از نظر بیماری مشترک تب مالت انجام شده است.

مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان در رابطه با اقدامات این اداره کل بر نظارت بهداشتی بر این ماده ارزشمند غذایی، افزود: همچنین در سال پیش اداره کل دامپزشکی استان کرمان بر بیش از ۳۴۰ محموله بهداشتی حمل شیرخام که به مقصد استان صادر شده است، نظارت بهداشتی داشته است، ضمن آنکه ۲۵۴ محموله بهداشتی شیر خام نیز از مبدا استان کرمان به سایر استان های کشور صادر شده بود که نظارت های بهداشتی دامپزشکی را در برداشته است.

نگارستانی با اعلام اینکه شیر جوشیده نشده و غیر پاستوریزه از جمله خطرناک ترین نوشیدنی ها به شمار می آید و شامل انواع بسیار زیادی از باکتری ها و میکرو ارگانیسم هایی است که سلامت انسان را تهدید می کند، افزود: مردم شیر و فرآورده لبنی را از مراکز فروش مجاز و تحت نظارت این اداره کل خریداری کنند و از مصرف شیر ،سرشیر،خامه ،پنیر، بستنی و سایر فراورده های غیر پاستوریزه بصورت محلی و سنتی جدا خودداری کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما