شناسهٔ خبر: 40445888 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خانه ملت:

دولت از ابزارهای نظارتی مجلس برای نظارت بر زیرمجموعه های خود استفاده کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس فرصت خوبی برای دولت است، گفت:اگر نظارت نباشد تقنین هم بی خاصیت می شود.

صاحب‌خبر -

حسین مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه رئیس مجلس تاکید دارد که قصد مچ گیری از دولت را ندارد، اظهار داشت: انتظار می رود مجلس یازدهم نیز برای دولت کارشکنی نکرده و سد راه آن نباشد اما از سوی دیگر نباید حقوق ملت را نادیده گرفته و مسائل را مورد مسامحه قرار دهد.

رویکرد مجلس و دولت باید تعاملی باشد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه باید رویکرد مجلس و دولت تعاملی باشد، توضیح داد: در رویکرد تعاملی ضمن استفاده از ابزار نظارتی و پیگیری حقوق مردم، رویکرد مناسب و قابل قبولی است.

وی با بیان اینکه رویکرد تعاملی فرصت خوبی برای دولت است، اظهار داشت: دولت باید از این فرصت استفاده کند و اگر نمی تواند بر زیرمجموعه های خود نظارت کند می تواند با استفاده از ابزار نظارتی مجلس به این مهم دست یابد.

اگر قوانین به مرحله اجرا برسد، قانون گذاری اثرگذار می شود

این نماینده ادوار با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری و دکتر قالیباف بر استفاده از ابزار نظارتی مجلس، گفت: خوشبختانه قوانین و سیاست های خوبی برای اداره کشور داریم، با این حال از آنجایی که در اجرا مشکلات متعددی وجود دارد، قانون گذاری بی معنا شده است در حالی که اگر این مسائل برطرف شود و قوانین به مرحله اجرا برسد قانون گذاری اثرگذار می شود.

مظفر در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه اگر نظارت نباشد تقنین هم بی خاصیت می شود، تصریح کرد: در قوانین مجلس و آیین نامه داخلی مجلس، ابزار نظارتی خوبی پیش بینی شده است اما از این ابزار صوری استفاده می شود.

لابی‌گری ها سبب ناکارآمدی ابزارهای نظارتی مجلس می شود

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابزارهای نظارتی مجلس بیان داشت: سوال، استیضاح، تذکر و تحقیق و تفحص از جمله ابزارهای نظارتی مجلس است اما به دلیل لابی گری و پیگیری اهداف شخصی، معمولا استفاده از این ابزارها بی نتیجه می ماند، باید تاکید چنین رفتارهایی باعث ناکارآمدی ابزارهای نظارتی مجلس می شود.

وی تاکید کرد: در واقع ابزارهای نظارتی قوه مقننه قوی است که وظیفه کارآمدسازی آن بر عهده رئیس و هیات رئیسه مجلس است.

هوشمندسازی و شفاف سازی در مجلس بسیار مهم است

معاون نظارتی اسبق مجلس به بخش دیگری از نطق روز یکشنبه دکتر قالیباف اشاره کرد و با تاکید براینکه هوشمندسازی و شفاف سازی درمجلس بسیار مهم است، بیان داشت: از دوران معاون نظارتی در مجلس معتقد بودم تا زمانی که نظم و کارایی نمایندگان باید از سوی نماینده ها پیگیری شود تا بهتر رعایت گردد./

پایان پیام

نظر شما