شناسهٔ خبر: 40445631 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

با حضور امام جمعه یزد:

نشست کارگروه مساجد استان یزد برگزار شد

نشست کارگروه مساجد استان یزد با حضور امام جمعه یزد و متولیان مساجد استان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، نشست کارگروه مساجد استان یزد با حضور امام جمعه یزد و متولیان مساجد استان برگزار شد.

آیت الله ناصری یزدی در این نشست گفت: الان در تمام دنیا وسایل جمعی و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیاری از وقت افراد به ویژه جوانان را می‌گیرند.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ترویج سیره اهل بیت(ع) در جامعه اظهار داشت: باید این ایده و راه را به تمام جهان و به ویژه در بین مردم خودمان ترویج کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه امروز غرب به صورت بسیار سختی با مشکلات ناشی از کرونا درگیر شده گفت: در مقابل همه مشکلاتی که غرب پیدا کرده در انقلاب اسلامی ایران روحیه‌های ایثار، از خودگذشتگی و مواسات بسیاری از مشکلات را رفع کرده است.

علی دهقان نیز در این نشست گفت: در حال حاضر بیش از یک هزار مسجد در استان یزد داریم که به صورت فعال فعالیت می‌کنند و اقامه نماز جماعت در آن انجام می‌شود.

مسئول بسیج مساجد استان یزد خاطرنشان کرد: در سطح شهر یزد هم 438 مسجد فعال با امام جماعت داریم که  نماز جماعت در این مساجد اقامه می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال 90 تمام برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و دیگر برنامه‌های سپاه با رویکرد مسجد محوری انجام می‌شود عنوان کرد: از این رو سازمان بسیج مساجد در سپاه الغدیر استان یزد تشکیل و شروع به فعالیت کرده است.

دهقان خاطرنشان کرد: در مساجد استان یزد هم بحث تشکیل بسیج دنبال شد که وظیفه آن سوق دادن پایگاه‌ها به داخل مساجد، فعال کردن مساجد در حوزه‌های فرهنگی، برقراری ارتباط خوب و موثر با هیئت امنای مساجد و انجام تمام برنامه‌های بسیج در مساجد است.

مسئول سازمان بسیج مساجد استان یزد با بیان اینکه مسجد تراز انقلاب مسجدی است که در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سایر عرصه‌های دیگر فعال باشد افزود: جذب جوانان یکی از مهمترین مسائلی است که در مساجد باید دنبال شود و در این حوزه هم اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه کلاس‌های تابستانه بسیار خوبی برای جوانان در مساجد مختلف استان یزد در نظر گرفته شده است گفت: این دوره‌ها از سنین نونهالان تا بزرگسالان برگزار می‌شود.

دهقان به تشکیل پایگاه‌های علمی در مساجد استان یزد اشاره کرد و گفت: تشکیل این پایگاه‌ها سبب شده که فعالیت‌های علمی بسیار خوبی در این شهرها انجام شود.

مسئول سازمان بسیج مساجد استان یزد با اشاره به اینکه هدف این است که تمام فعالیت‌های بسیج به صورت کامل از مساجد آغاز شود گفت: مدتی بود که پایگاه‌های بسیج از مساجد خارج شد ولی الان برنامه بر این است که همه پایگاه‌ها دوباره در مساجد مستقر شوند.

وی به اقدامات جهادی صورت گرفته در نقاط محروم به ویژه حاشیه‌ای شهرهای یزد اشاره کرد و گفت: این کارهای جهادی همه از مساجد شروع شد و هدف سپاه و بسیج در این حوزه فعال کردن و احیای کارکرد مساجد است.

حجت الاسلام حسین زارع‌زاده نیز در این نشست گفت: در فرمایش حضرت امام خمینی(ره) مسجد به عنوان سنگر معرفی شده ولی متاسفانه ما نسبت به آن غفلت کردیم و مساجد کارکردی که باید در جامعه و انقلاب داشته باشد را ندارد.

وی با انتقاد از برخی هیئت امنای مساجد که بعضا مانع فعالیت‌های فرهنگی می‌شوند تصریح کرد: هیئت امنای مساجد باید کار فرهنگی را قبول کنند و به آن اعتقاد داشته باشند ولی برخی از هیئت امنا تنها به ساخت‌و‌ساز و توسعه فیزیکی مسجد توجه دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اینکه در بسیاری از مساجد استان اقدامات ارزشمندی صورت گرفته که می‌تواند برای دیگر مساجد الگو قرار گیرد افزود: باید بررسی دقیقی در این زمینه صورت گیرد و از موارد مختلفی که هر مسجد در رویکرد خود دارد گزارش‌گیری و موارد مناسب به دیگر مساجد تعمیم داده شود.

زارع‌زاده با تاکید بر اینکه اگر مساجد به کارکرد واقعی خود بازگردند بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می‌شود تصریح کرد: در صورتی که اهتمام لازم وجود داشته باشد، می توان این مشکلات را به خوبی مطرح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مظفر سالاری مسئول کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان یزد هم در این نشست اظهار داشت: در بعد درون سازمانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اصل کار بر فعالیت‌های فرهنگی به ویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان است.

وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه اشتغال‌زایی به ویژه برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: به حمدالله استان یزد جزو چهار استان برتر کشور در حوزه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان است.

مسئول کانون فرهنگی هنری مساجد استان یزد گفت: فهرست 130 کانون برتر استان یزد آماده شده و یکی از ویژگی‌های موفقیت این کانون‌ها همدلی با هیئت امنای مساجد است.

حجت الاسلام علیرضا نجیمی در نشست کارگروه  رسیدگی به امور مساجد استان یزد با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات برای اینکه بتواند برای دوران پس از کرونا قدم‌های خوبی بردارد، اصلی ترین دغدغه را بر بحث امام محله گذاشته اظهار داشت: اعتقاد داریم اگر ائمه جماعات به روز، توانمند باشند بسیاری از مشکلات را می‌توان از طریق امام مسجد برطرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی، سازماندهی و توانمندسازی روحانیونی که بتوانند در مسائل محل نقش آفرین باشند یکی از مهمترین رویکردهایی است که سازمان تبلیغات استان در این راستا دنبال می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: بناداریم در سال آینده بین 150 تا 200 مسجدی که امام جماعت ظهر و شب آنها یک نفر است و سنشان هم بین 25 تا 30 سال است را شناسایی کرده و آموزش‌های لازم را برای آنها شروع کنیم.

وی افزود: طرح امام محله با هدف نقش آفرینی روحانیون در رفع مشکلات محله و احیای کارکرد واقعی مساجد است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نجیمی با تاکید بر اینکه شیوع کرونا ضرورت ایجاد مراکز نیکوکاری در مساجد را بیش از پیش نمایان کرد گفت: در این زمینه با کارگروه  امداد امام خمینی(ره) هماهنگی و همکاری‌های خوبی صورت گرفت.

وی افزود: تاسیس مراکز نیکوکاری در مساجد می‌تواند نقش اجتماعی مساجد در جامعه را پررنگ‌تر کرده و زمینه‌ای فراهم شود که بهتر و بیشتر به نیازمندان جامعه کمک شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد خاطرنشان کرد: مقرر شده که هماهنگی لازم برای جانمایی این مراکز در مساجد صورت گرفته و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در تمام مساجد آمادگی ایجاد آن را داریم.

نجیمی با بیان اینکه مساجد باید به مسائل مختلف جامعه توجه داشته باشند گفت: مسجد نمی تواند به موضوعات مختلفی که در جامعه وجود دارد بی توجه باشد و برای هر موضوعی باید برنامه ریزی دقیق داشته باشد.

پایان پیام/449

نظر شما