شناسهٔ خبر: 40444239 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در گفت‌وگو با صمت مطرح کرد

غرفه‌سازان، بازنده بزرگ کرونا

صاحب‌خبر -

پیشکسوت صنعت نمایشگاهی با اشاره به اینکه شرکت‌های غرفه‌ساز بیشترین تعداد اشتغال را در میان فعالان صنعت نمایشگاهی دارند، فعالان این بخش از صنعت نمایشگاهی را زیان‌دیده‌ترین بخش این صنعت از شیوع ویروس کرونا قلمداد کرد.

در این روزها که شیوع ویروس کرونا با همکاری مردم و تدابیر مسئولان تا حدودی کنترل شده، فعالیت‌های اقتصادی نیز تا حدود زیادی به روال سابق خود بازگشته، بازار و دیگر اصناف نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول به فعالیت هستند. 
درحال‌حاضر صنعت نمایشگاهی جزو معدود بخش‌هایی است که همچنان از ادامه فعالیت آن جلوگیری به‌عمل آمده است. خبرنگار صمت در همین زمینه گفت‌وگویی را با عبدالکریم جلالی، مدیرعامل شرکت نمانگر ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید: 
جلالی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ایران به غیر از موضوع کرونا با موضوع تحریم‌ها نیز درگیر بوده است، بیان کرد: مشکلات اقتصادی زیادی از این منظر گریبانگیر اقتصاد کشور است و همین امر باعث شده حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌ها کمرنگ شود و قاعدتا حضور داخلی‌ها با توجه به عدم حضور آنها و تامین بازاری که ازسوی آنها انجام می‌شود باید چشمگیرتر می‌بود.
وی در ادامه افزود: با این فرمول امیدوارم در سال ۹۹ نمایشگاه‌ها درصد اندکی نسبت به سال ۹۸ رونق داشته باشند، اما شروع ویروس کرونا موجب شد شرکت‌های تولیدی دچار یک بحران جدید شوند. 
این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه بیان کرد: حدود سه ماه است که بازار هیچ‌گونه فعالیتی ندارد و اقتصاد ما نیز متوقف شده است؛ بعضی از شرکت‌های تولیدی نیز در تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند و برخی نیز به‌دلیل هزینه‌های بالایی که وجود دارد از نظر حفظ نیروی انسانی با مشکل روبه‌رو شده‌اند. 
جلالی در ادامه خاطرنشان کرد: از سویی به نظر می‌رسد برای نمایشگاه‌ها جایگزین دیگری وجود ندارد به همین دلیل امیدوارم با آرام شدن فضا و رفع این ویروس منحوس، نمایشگاه‌ها با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

متضرر شدن فعالان صنعت نمایشگاهی

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر استقبال مخاطبان از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: صاحبان سایت، برگزارکنندگان و غرفه‌سازان در این برهه از زمان متضرر هستند و این تاخیر چند ماهه که در روند برگزاری نمایشگاه‌ها اتفاق افتاده به‌طور قطع، تاثیر منفی برای تمام فعالان صنعت نمایشگاهی خواهد گذاشت. 
جلالی در ادامه بیان کرد: به عقیده من از آنجا که شرکت‌های غرفه‌ساز بیشترین تعداد اشتغال را در میان فعالان صنعت نمایشگاهی دارند؛ بنابراین بیشترین ضرر نیز متوجه آنها خواهد بود. برگزارکنندگان نیز باید ریسک عجیبی بکنند و با توجه به شرایط برگزاری نمایشگاه‌ها بسیاری از هزینه‌ها را قبل از شروع نمایشگاه‌ها انجام بدهند و از آنجا که مشخص نیست روند کار چگونه خواهد بود؛ بنابراین زیان حاصله برای این شرکت‌ها نیز کم نخواهد بود. 
برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو در ادامه گفت: درحال‌حاضر تنها اقدامی که فعالان صنعت نمایشگاهی باید به‌طور جدی به آن توجه کنند این است که اهمیت و جایگاه صنعت نمایشگاهی و آسیب‌های دیده شده در این صنعت را به سمع و نظر صاحبان قدرت برسانند. 
وی همچنین به اهمیت حمایت‌های دولتی اشاره کرد و افزود: بخش حاکمیتی و تصمیم‌گیران دولتی در سازمان‌توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران باید کمک کنند که بخشی از فشار اقتصادی ناشی از این بحران از دوش صاحبان صنعت برداشته شود. 
این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه به عقیده من حضور مخاطبان در نمایشگاه‌ها نسبت به سنوات گذشته کمرنگ خواهد شد، بیان کرد: مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها می‌توانند موارد بهداشتی را برای خود آماده و مهیا کنند، اما از آنجایی که بازدیدکنندگان نمی‌دانند که وارد چه فضایی خواهند شد؛ بنابراین درصدی از مخاطبان به همین علت از دست خواهد رفت.

روز جهانی نمایشگاه‌ها

وی در ادامه به روز جهانی نمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: امسال در شرایطی روز جهانی نمایشگاه‌ها را در پیش رو داریم که با پدیده‌ای بی‌سابقه مواجه هستیم؛ بنابراین باید صنعت نمایشگاهی را یک فعالیت گروهی ببینیم و همه با هم هر آنچه را می‌دانیم در جهت خروج از این بحران به اشتراک بگذاریم. جلالی در پایان اظهارکرد: من روز جهانی نمایشگاه‌ها را روز حرکت جمعی و گروهی در این صنعت قلمداد می‌کنم.

پیشکسوت صنعت نمایشگاهی با اشاره به اینکه شرکت‌های غرفه‌ساز بیشترین تعداد اشتغال را در میان فعالان صنعت نمایشگاهی دارند، فعالان این بخش از صنعت نمایشگاهی را زیان‌دیده‌ترین بخش این صنعت از شیوع ویروس کرونا قلمداد کرد.

در این روزها که شیوع ویروس کرونا با همکاری مردم و تدابیر مسئولان تا حدودی کنترل شده، فعالیت‌های اقتصادی نیز تا حدود زیادی به روال سابق خود بازگشته، بازار و دیگر اصناف نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشغول به فعالیت هستند. 
درحال‌حاضر صنعت نمایشگاهی جزو معدود بخش‌هایی است که همچنان از ادامه فعالیت آن جلوگیری به‌عمل آمده است. خبرنگار صمت در همین زمینه گفت‌وگویی را با عبدالکریم جلالی، مدیرعامل شرکت نمانگر ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید: 
جلالی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ایران به غیر از موضوع کرونا با موضوع تحریم‌ها نیز درگیر بوده است، بیان کرد: مشکلات اقتصادی زیادی از این منظر گریبانگیر اقتصاد کشور است و همین امر باعث شده حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌ها کمرنگ شود و قاعدتا حضور داخلی‌ها با توجه به عدم حضور آنها و تامین بازاری که ازسوی آنها انجام می‌شود باید چشمگیرتر می‌بود.
وی در ادامه افزود: با این فرمول امیدوارم در سال ۹۹ نمایشگاه‌ها درصد اندکی نسبت به سال ۹۸ رونق داشته باشند، اما شروع ویروس کرونا موجب شد شرکت‌های تولیدی دچار یک بحران جدید شوند. 
این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه بیان کرد: حدود سه ماه است که بازار هیچ‌گونه فعالیتی ندارد و اقتصاد ما نیز متوقف شده است؛ بعضی از شرکت‌های تولیدی نیز در تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند و برخی نیز به‌دلیل هزینه‌های بالایی که وجود دارد از نظر حفظ نیروی انسانی با مشکل روبه‌رو شده‌اند. 
جلالی در ادامه خاطرنشان کرد: از سویی به نظر می‌رسد برای نمایشگاه‌ها جایگزین دیگری وجود ندارد به همین دلیل امیدوارم با آرام شدن فضا و رفع این ویروس منحوس، نمایشگاه‌ها با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهند.

متضرر شدن فعالان صنعت نمایشگاهی

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر استقبال مخاطبان از نمایشگاه اشاره کرد و گفت: صاحبان سایت، برگزارکنندگان و غرفه‌سازان در این برهه از زمان متضرر هستند و این تاخیر چند ماهه که در روند برگزاری نمایشگاه‌ها اتفاق افتاده به‌طور قطع، تاثیر منفی برای تمام فعالان صنعت نمایشگاهی خواهد گذاشت. 
جلالی در ادامه بیان کرد: به عقیده من از آنجا که شرکت‌های غرفه‌ساز بیشترین تعداد اشتغال را در میان فعالان صنعت نمایشگاهی دارند؛ بنابراین بیشترین ضرر نیز متوجه آنها خواهد بود. برگزارکنندگان نیز باید ریسک عجیبی بکنند و با توجه به شرایط برگزاری نمایشگاه‌ها بسیاری از هزینه‌ها را قبل از شروع نمایشگاه‌ها انجام بدهند و از آنجا که مشخص نیست روند کار چگونه خواهد بود؛ بنابراین زیان حاصله برای این شرکت‌ها نیز کم نخواهد بود. 
برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی ایران‌متافو در ادامه گفت: درحال‌حاضر تنها اقدامی که فعالان صنعت نمایشگاهی باید به‌طور جدی به آن توجه کنند این است که اهمیت و جایگاه صنعت نمایشگاهی و آسیب‌های دیده شده در این صنعت را به سمع و نظر صاحبان قدرت برسانند. 
وی همچنین به اهمیت حمایت‌های دولتی اشاره کرد و افزود: بخش حاکمیتی و تصمیم‌گیران دولتی در سازمان‌توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران باید کمک کنند که بخشی از فشار اقتصادی ناشی از این بحران از دوش صاحبان صنعت برداشته شود. 
این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه با اشاره به اینکه به عقیده من حضور مخاطبان در نمایشگاه‌ها نسبت به سنوات گذشته کمرنگ خواهد شد، بیان کرد: مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها می‌توانند موارد بهداشتی را برای خود آماده و مهیا کنند، اما از آنجایی که بازدیدکنندگان نمی‌دانند که وارد چه فضایی خواهند شد؛ بنابراین درصدی از مخاطبان به همین علت از دست خواهد رفت.

روز جهانی نمایشگاه‌ها

وی در ادامه به روز جهانی نمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: امسال در شرایطی روز جهانی نمایشگاه‌ها را در پیش رو داریم که با پدیده‌ای بی‌سابقه مواجه هستیم؛ بنابراین باید صنعت نمایشگاهی را یک فعالیت گروهی ببینیم و همه با هم هر آنچه را می‌دانیم در جهت خروج از این بحران به اشتراک بگذاریم. جلالی در پایان اظهارکرد: من روز جهانی نمایشگاه‌ها را روز حرکت جمعی و گروهی در این صنعت قلمداد می‌کنم.

نظر شما