شناسهٔ خبر: 40442605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ششمین شب ناآرامی در ۷۵ شهر آمریکا؛ غارت و بلوا ادامه دارد+ تصاویر

اکرم ترابی

با ادامه تظاهرات و اعتراضات مردمی در سراسر آمریکا، تاکنون دستکم ۴۱۰۰ معترض در شهرهای مختلف سراسر ایالات متحده بازداشت شده‌اند. حجم ویرانگری از غارت‌های شبانه در سراسر آمریکا هم تصاویر تکان‌دهنده‌ای بر جای گذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، اعتراضات مردمی در دست‌کم ۷۵ شهر در سراسر ایالات متحده ادامه داشت تا ششمین شب ناآرامی‌ها رقم بخورد و اعتراضات امروز (دوشنبه) هم ادامه یافته است.

به روز رسانی ۱۶:۱۵

شبکه خبری سی‌ان‌ان با استناد به آمارهای خود اعلام کرد، حدود ۴۰۰۰ تن در جریان ناآرامی‌های پس از مرگ جورج فلوید در سراسر آمریکا بازداشت شده‌اند.

به روز رسانی ۱۵:۴۸

پس از آنکه افسران پلیس و نیروهای گارد ملی کنتاکی تلاش داشتند امروز دوشنبه جمعیت معترضان را پراکنده کنند و اقدام به "شلیک متقابل" کردند، یک مرد در اعتراضات لوییویل کشته شد. مقام‌های لوییویل اعلام نکردند چه کسی اقدام به تیراندازی کرده است و اطلاعاتی هم درباره قربانی منتشر نشده است.

 استیو کنراد، رئیس پلیس لوییویل در بیانیه‌ای گفت: حدود ساعت ۱۲:۱۵ بامداد به وقت محلی افسران او و گارد ملی برای متفرق کردن مردم به یک پارکینگ خودرو اعزام شدند. به نیروها تیراندازی شد و آن‌ها اقدام به شلیک متقابل کردند و یک مردم در صحنه جان باخت.

در همین حال برادر جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی که به دست یک افسر سفیدپوست کشته شد، از گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ ابراز نارضایتی کرد و گفت رئیس‌جمهوری آمریکا به او اجازه صحبت کردن نمی‌داد. او به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: سخت بود. تلاش داشتم با او صحبت کنم اما او مدام، مثل اینکه بگوید نمی‌خواهم بشنوم تو چه می‌گویی، رفتار می‌کرد. من فقط به او گفتم اجرای عدالت را می‌خواهم. گفتم که باورم نمی‌شود در روز روشن زجرکش کردن مدرن رخ دهد.

تصاویر ویدیویی از درگیری نیروهای امنیتی نیویورک با معترضان در منهتن با باتوم و سپر و بازداشتی تعدادی حکایت دارد. عصر یکشنبه کلیسای سنت جان هم در واشنگتن دی‌سی که در نزدیکی کاخ سفید است، به آتش کشیده شد. 

 پلیس آمریکا همچنین از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل علیه معترضانی استفاده کرد که در لافایت پارک در واشنگتن پرچم آمریکا را به آتش کشیدند. در فیلادلفیا هم ده‌ها فروشگاه هدف حمله و غارت قرار گرفت. در بوستون یک خودروی پلیس به آتش کشیده شد.

دست‌کم ۴۰ شهر در سراسر آمریکا ممنوعیت آمد و شد اعلام کرده‌اند تا از حجم اعتراضات و خشونت‌ها بکاهند و اعضای گارد ملی آمریکا هم در ۱۵ ایالت و واشنگتن دی‌سی مستقر شده‌اند. براساس گزارش‌ها، بیش از ۵۰ تن از عوامل سرویس مخفی هم در اعتراضات مقابل کاخ سفید زخمی شده‌اند. گفته می‌شود معترضان به پرتاب کوکتل مولوتف اقدام کردند و خودروهایی نیز در نیویورک‌سیتی به آتش کشیده شد.


   
با تداوم اعتراضات خشونت‌بار، شهردارهای سیاه‌پوست واشنگتن دی‌سی و آتلانتا یکشنبه خواستار پایان اعتراضات به نام جورج فلوید شدند. موریل بوزر، شهردار واشنگتن و کیشا لنس باتمز، شهردار آتلانتا از معترضان خواستند تا به صورت مسالمت‌آمیز خواستار اجرای عدالت برای جورج فلوید شوند و از "تخریب شهرها" دست بردارند.

شهردار واشنگتن در پیامی اعلام کرد: پیام بسیار آشکاری به مردم داریم. آن‌ها حق دارند از حقوق متمم اول قانون اساسی برخورد شوند اما نباید شهرمان را تخریب کنند. ما شاهد سطحی از تخریب و آشوب در میان برخی هستیم.

فرماندار آتلانتا هم از بازداشت بیش از ۱۵۰ معترض در روز شنبه خبر داد. از روز پنج شنبه بیش از ۱۴۰۰ معترض در ۱۷ شهر سراسر ایالات متحده بازداشت شده‌اند.

در ایالت مینه‌سوتا هم تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد، عصر یکشنبه یک کامیون با سرعت زیاد به سمت هزاران معترضان حمله‌ور شد. معترضان به سرعت پراکنده شدند تا آسیب نبینند. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا شخصی زخمی شده است یا خیر.

پیش از آنکه پلیس به صحنه برسد، معترضان به سمت راننده کامیون رفتند و او را به بیرون کشیدند. اداره امنیت عمومی مینه‌سوتا اعلام کرد، راننده این کامیون بازداشت شده و بعد برای درمان جراحت‌های سطحی به بیمارستان منتقل شده است.

با تجمع هزاران معترض در واشنگتن به‌رغم اعلام ممنوعیت آمد و شد، همچنین بنای یادبود لینکن، بنای یادبود جنگ جهانی دوم، و بناهای یادبود نشنال مال در واشنگتن دی‌سی خسارت دیدند. روی برخی از این آثار، نوشته "زندگی سیاهان مهم است"، "برترپنداری سفید دیگر بس است" دیده می‌شود.

بنای کنفدراسیون در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی هم با عبارات قرمز رنگ "نسل‌کشی معنوی" پر شده است. اقدامات مشابهی هم در تنسی، پنسیلوانیا و کارولینا انجام شد.

اعتراضات خشونت‌بار صدای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا را درآورده است. او شامگاه یکشنبه در سلسله توئیت‌هایی از فرمانداران ایالت‌های کشورش خواست تا قاطعانه با خشونت‌ها مقابله کنند.

ترامپ در توئیتی نوشت: «با اغتشاشگران قاطعانه رفتار کنید و همین الآن از گارد ملی تقاضای کمک کنید». ترامپ همچنین «صدور احکام حبس طولانی‌مدت برای تخریبگران» را ضروری خوانده و درباره تخریب‌ها افزود: «این چیزی نیست که آمریکا بخواهد».

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «گذشتن از خطوط (قرمز) حکومت نیاز به نیروی نظامی نامحدود و بازداشت‌هایی دارد». ترامپ افزود: «گارد ملی اغتشاشگران مینیاپولیس را که از خارج از این ایالت آمده بودند، دستگیر کرده است».

رئیس جمهوری آمریکا همچنین خواستار آن شد تا نظم و حاکمیت قانون در فیلادلفیا الآن برقرار شود» او گفت: «آن‌ها فروشگاه‌ها را در فیلادلفیا غارت می‌کنند و باید گارد ملی را (برای رویارویی با آن‌ها) فراخواند».

او درباره "اغتشاشات" و جو بایدن، نامزد دموکرات احتمالی برای دوره آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: «آیا این چیزی است که انتخاب‌کنندگان از «جو خواب‌آلود» انتظار دارند؟!

رئیس جمهوری آمریکا یکشنبه پیش از این ضمن اتهام‌زنی به رسانه‌های آمریکا به دلیل نفرت‌پراکنی و اشاعه هرج و مرج، نیروهای گارد ملی را در سایر شهرهای آمریکا مستقر کرد تا با اعتراضات مقابله کنند.

ترامپ همچنین گروه جنبش «آنتی‌فا» را که مجموعه‌ای از گروه‌های جناح چپ مستقل ضد فاشیستی است، به سازماندهی اعتراضات شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتای آمریکا متهم و تاکید کرد که او این جنبش را به عنوان «گروهی تروریستی» قلمداد خواهد کرد.

ترامپ در توئیتی در صفحه رسمی‌اش در شبکه توئیتر نوشت: «به گارد ملی‌مان به خاطر کار فوق‌العاده‌ای که شب گذشته به محض رسیدن به مینیاپولیس در مینه‌سوتا انجام دادند، تبریک می‌گویم». ترامپ افزود: «لازم می‌بود که فرماندار ایالت، آنارشیست‌ها را در همان شب اول ساکت می‌کرد و اگر این کار را انجام می‌داد با چنین مشکلی مواجه نمی‌شدیم».

انتهای پیام

نظر شما