شناسهٔ خبر: 40441700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موسوی در نشست خبری مطرح کرد؛

احتمال بازگشت دانشمند ایرانی به کشور/ تشکیل کمیته ویژه برای بررسی ترور شهید سلیمانی در وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه از احتمال بازگشت سیروس عسگری در روزهای آینده به کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: بحث اجرایی شدن قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایران با مردان خارجی نهایی شد، این موضوع دغدغه و مطالبه مهمی بود که باید انجام می‌شد که به ثمر نشست. امیدواریم بانوان ایرانی هر جای دنیا که هستند خوب و خوش و سلامت باشند و فرزندان آنها هم از این به بعد تابع جمهوری اسلامی ایران و وطن مادری خود قرار بگیرند.

موسوی با اشاره به سفر محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه ایران به افغانستان ادامه داد: با توجه به اهمیت روابط همسایگی و سوءتفاهم ایجاد شده، جا داشت تا هیئتی به کشور دوست و برادر افغانستان اعزام و سوء تفاهم پیش آمده را حل کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: هیئت ایرانی با مقامات ارشد سیاسی و غیرسیاسی افغانستان دیدار داشت و نقطه نظرات آنها را شنید، به توافقاتی دست یافتند و قرار شد اگر مدرک و سوءتفاهمی وجود دارد برای ایران بفرستند تا ما آن را بررسی کنیم.

موسوی تاکید کرد: آنچه مسلم است و به مقامات  افغانستان هم اعلام شده است، این است که این اتفاق ضمن اینکه ناگوار بوده در خاک ایران رخ نداده و نیرو‌های ایرانی دخالتی در این خصوص نداشته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست پیامی خطاب به مردم آمریکا و به زبان انگلیسی قرائت کرد و گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می‌کند، از صحنه‌های خشونت باری که این روز‌ها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند، بسیار متاسف هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین خطاب به دولت و پلیس آمریکا بیان کرد: خشونت‌ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.

موسوی درباره ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر در آمریک گفت: این‌ها امور داخلی سایر کشورهاست و ما بنای دخالت در امور داخلی هیچ کشوری نداریم و تاکنون نداشتیم، ولی از آنجایی که مباحث انسانی است و فریادی که مردم مظلوم آمریکا به ویژه رنگین پوستان داشتند، نمی‌توانیم در مقابل این فریاد تظلم خواهی سکوت کنیم.

او افزود: در چند مورد اعلام کردیم صدای آن‌ها را شنیدیم و اعلام همبستگی کردیم و کشور‌های دنیا و سازمان‌های حقوق بشری باید این صدا را بشنوند و فکری به حال وضعیت وخیم حقوق بشری در آمریکا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست خبری خود درباره پیام حضور نفتکش‌های ایرانی در ونزوئلا اظهار کرد: آنچه از دید ایران اتفاق افتاده، تجارت مشروع و ساده بین‌المللی بوده که حق ایران و ونزوئلاست که از این حق برای آزادی تجارت برخوردار باشند؛ آمریکایی‌ها از آنجایی که به قلدری و زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی عادت کردند، این را برنتابیدند و این مسئله برای ایران و ونزوئلا اهمیت نداشت، چون ایران تحت هیچ تحریمی نیست و آنچه آمریکا انجام می‌دهد، تحریم غیرقانونی و یکجانبه است که دولت‌های دیگر موظف به اجرای آن نیستند.

موسوی در ادامه تاکید کرد: ما یک تجارت قانونی و مشروع بین دو کشور انجام دادیم و این تجارت نشان داد که ایران حق طبیعی خود می‌داند تا از منافع خودش حتی در دوردست‌ها دفاع کند و این را با شدت و قدرت ادامه خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به روابط وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: روابط ما با مجلس در چارچوب روابط بین قوا در جمهوری اسلامی ایران تعریف می‌شود. قوای سه گانه در جمهوری اسلامی ایران مستقل هستند و در عین استقلال از تعامل بالایی برخوردارند؛ آنچه برای وزارت خارجه و دولت مهم است، هم افزایی و همکاری همه قوا و نهاد‌ها برای پیشبرد منافع و امنیت ملی کشور است.

او ادامه داد: قوه مقننه و مجلس وظایفی برعهده دارد و تکالیفی هم برعهده آنهاست که در چارچوب قانون اساسی، قطعا دولت و وزارت خارجه به آن تکالیف عمل خواهند کرد.

موسوی در ادامه با تاکید بر اینکه نقطه نظرات مجلس را به عنوان نمایندگان مردم حتما می‌شنویم و هر جا تبدیل به قانون شده باشد، حتما به عنوان وظیفه اجرا می‌کنیم گفت: آنچه درباره روابط خارجی گفته می‌شود، سیاست‌های کلی نظام است که در جا‌های مختلف بررسی و تدوین می‌شود و اگر به تایید نهاد‌هایی مثل شورای عالی امنیت ملی و در نهایت مقام معظم رهبری برسد، آن سیاست‌ها اجرا می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: البته در حال حاضر هم نمی‌شود راجع به سوءگیری و جهت گیری مجلس قضاوت کرد. ما تابع قانون و مقررات هستیم و امیدواریم این همکاری و تعامل در راستای پیشبرد اهداف و منافع ملی کشور ادامه یابد.

تشکیل کمیته ویژه برای بررسی ترور شهید سلیمانی در وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از تشکیل ستاد ویژه برای پیگیری شهادت سردار سلیمانی در وزارت خارجه خبر داد و گفت: این ستاد ویژه یک کمیته حقوقی دارد که در حال پیگیری این ترور است و در همکاری نزدیک با دولت عراق هستیم.

او اضافه کرد: با نهاد‌های داخلی از جمله قوه قضاییه در حال همکاری برای پیگیری موضوع هستیم و به نهاد‌های بین‌المللی شکایت و نامه نوشتیم و ثبت و درج شده است و این موضوع در دست پیگیری جدی وزارت خارجه است و تا حصول نتیجه و محاکمه عاملان این جنایت این پیگیری‌ها ادامه می‌یابد.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و همچنین وضعیت سیروس عسگری گفت: موضوع آقای عسگری تمام شده است و احتمال می‌دهم ایشان ظرف دو سه روز آینده به کشور باز‌گردد، اگر مشکل پرواز و موانع دیگری نباشد ان‌شاءالله به کشور برمی‌گردد.

او افزود: برای ما امنیت زندانیان ایرانی که در آمریکا و اروپا حضور دارند و ما آنها را گروگان تلقی می‌کنیم، بسیار مهم است و این رایزنی‌ها ادامه دارد. ما آماده هستیم که زندانیان را تبادل کنیم و آن‌ها را به کشورمان بازگردانیم.

موسوی ادامه داد: قوه قضاییه ما بالای یکصد هزار نفر از زندانیان را آزاد و یا به آنها مرخصی و یا جرایمشان را تخفیف داده است، همین فرمول‌ها را با کشور‌های همسایه و کشور‌هایی که زندانی داریم و تبادل زندانی هم داشتیم، انجام می‌دهیم؛ زندانیان ایرانی در کشور‌های همسایه عمدتا عبور غیرقانونی و نقص مدارک داشته‌اند و یا اینکه کالا‌هایی به همراه داشته‌اند که در آن کشور‌ها قانونی نیست. در این مدت اقداماتی در راستای انتقال زندانیان ایرانی از خارج از کشور صورت گرفته است.

کشور‌های دیگر تقاضای ارسال سوخت داشته باشند، خواهیم فرستاد

موسوی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، آیا ایران برنامه‌ای برای ارسال محموله‌های سوخت دیگری به ونزوئلا دارد، تاکید کرد: اگر دولت ونزوئلا از ایران تقاضا کند که محموله‌های جدیدی از ما بخرد با تمهیداتی که اندیشیده شده محموله‌های جدید را به آن کشور و کشور‌هایی که نیازمند مواد اولیه و انرژی ما باشند، ارسال خواهیم کرد.

خواستار بازپس‌گیری تمام دارایی‌های ایران در کره جنوبی هستیم

موسوی درباره اعلام ارسال یک محموله دارو و تجهیزات پزشکی توسط کره جنوبی به ایران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار گفت: خیلی زحمت کشیدند! دو سال مذاکره با کره‌ای‌ها داشتیم و از آنجایی که کره ای‌ها در این زمینه متاسفانه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و منتظر پاسخ مثبت آمریکایی‌ها بودند، حدود هفت میلیارد دلار پول ملت ایران است که در کره بوده و باید هر وقت مطالبه کردیم به صورت مقتضی به صورت نقد و کالا به کشور ما عودت داده می‌شد که متاسفانه کره‌ای‌ها در این زمینه غفلت و تاخیر و تعلل داشتند و بار‌ها به آنها گوشزد کردیم که آنچه به آن استناد می‌کنید، غیرقابل قبول و غیرقانونی است، چون ایران تحت هیچ تحریم قانونی و بین‌المللی نیست و آنچه آمریکا انجام دادند یک تحریم غیرقانونی و یکجانبه است و استناد به تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل کره و سایر کشور‌ها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه  تاکید کرد: ما خواستار باز پس گیری همه دارایی‌های خودمان در کره هستیم، این اقدام اگرچه کوچک و گام مثبت و با تاخیر فراوان است، معتقدیم کره‌ای‌ها باید کمی بیشتر به این مسئله توجه کنند و روابط دیرینه و دوستانه دو کشور که در مقاطعی زبانزد بوده، با دخالت کشور‌های ثالث مخدوش نکنند.

او افزود: بعد از انقلاب اسلامی تنها وزیر خارجه‌ای که در صحن علنی و کمیسیون‌های مجلس بیشترین حضور را داشته ظریف بوده است، باید منتظر باشیم که کمیسیون‌ها شکل بگیرد، ولی انتظار فراتر از قانون اساسی از مجلس شورای اسلامی نداریم. آنها هم قانونگذاری و نظارتی بر قوه مجریه و همه دستگاه‌ها دارند. امیدواریم با توجه به شروع خوبی که مجلس تاکنون داشته و اظهاراتی که از نمایندگان و رئیس مجلس شاهد بودیم، روند تعاملات و همکاری‌ها با مجلس ادامه یابد.

موسوی تاکید کرد: قطعا همکاری وزارت خارجه در سطوح مختلف چه از طریق وزیر خارجه و چه معاونان با نمایندگان مجلس ادامه خواهد یافت و حتما در تعامل و مشورت نزدیک با مجلس خواهیم بود و همه در خدمت منافع ملی کشور خواهیم بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دعوت از رئیس جمهور کشورمان برای سفر به بوسنی برای شرکت در بیست و پنجمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا اظهار کرد: این فاجعه که برای بشریت رخ داده و تا قرن‌های متمادی از یاد بشر نمی‌رود، برای ایران به عنوان کشور مسلمان دارای اهمیت ویژه است. هر ساله هم سعی کردیم به طرق مختلف نسبت به این فاجعه ابراز نظر کنیم و یا از طریق سفارتخانه ایران و هیئت‌هایی که از جا‌های مختلف اعزام می‌شدند راجع به این موضوع واکنش داشتیم.

او ادامه داد: امسال هم دعوتنامه‌های مختلفی رسیده است، ولی با توجه به شرایط فعلی و شیوع کرونا مطمئن نیستم این گونه مراسم را به صورت حضوری و سفر‌های خاص برنامه‌ریزی کرد، ولی اگر شرایط مناسب باشد و بیماری به کنترل دربیاید ایران در سطح مناسبی در این مراسم شرکت خواهد کرد.

موسوی همچنین درباره عدم تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی با ایران از سوی آمریکا گفت: تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ما بودند و معافیت‌هایی که برای برخی کشور‌ها داده بودند به ما ربطی نداشت و به کشور‌هایی که با ما همکاری می‌کردند، ارتباط داشت.

موسوی تصریح کرد: برنامه هسته‌ای ما به طور کامل و با قوت ادامه یافته است و خللی احساس نمی‌کنیم، ولی در حال ارزیابی آثار فنی این موضوع هستیم که اگر اثری بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بگذارد، طبیعتا با واکنش جدی‌تر ما مواجه خواهد شد. این تحریم‌ها علیه کشور‌هایی است که این همکاری را با ما داشتند انتظار داریم آن کشور‌ها نسبت به قلدری جدید آمریکا واکنش لازم و مقتضی داشته باشند.

او درباره ادعای مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر دخالت ایران، روسیه و چین در ناآرامی‌های اخیر آمریکا اظهار کرد: کافر همه را به کیش خود پندارد، اینجا مصداق دارد.

موسوی تصریح کرد: آن کشوری که علیه منافع سایر کشور‌ها و در امور داخلی سایر کشور‌ها دخالت می‌کند و ابایی از بیان آن ندارد، دولت ایالات متحده آمریکاست و اینگونه فرافکنی‌ها از شخصی، چون آقای ترامپ بعید نیست، او در اداره کشور و اقتصاد آمریکا شکست خورده است. رئیس جمهور آمریکا در کنترل بیماری کرونا شکست خورده و همینطور دولتی را به جا گذاشته که به شدت اهل تبعیض نژادی است و اتفاقاتی که در شهر‌های مختلف آمریکا رخ داده، نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صدا‌های مردم است که الان از خفه کردن صدا‌ها به خفه کردن اتباع آمریکایی تبدیل شده و طبیعی است جان این مردم به لب بیاید و اعتراض کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آقای ترامپ در این موارد چاره‌ای ندارد که به فرافکنی رو بیاورد و ایران و سایر کشور‌های مستقلی که از دیدگاه ایشان با آن‌ها زاویه دارند را متهم می‌کند. ما هرگونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد و محکوم می‌کنیم، ولی نمی‌توانیم از اتفاقاتی که در آمریکا رخ می‌دهد، ابراز نگرانی و تأسف نکنیم.

او ادامه داد: صحنه‌های خشونت آمیز و وحشیانه‌ای که ما و دنیا در حال دیدن آن هستیم که آمریکایی که مدعی بوده و علیه کشور‌های دیگر برخی مسائل را به رخ می‌کشیده الان وحشیانه‌ترین سرکوب‌ها را علیه مردم خود به ویژه رنگین پوستان صورت می‌گیرد که به شدت مایه تاسف ما ناراحتی همه ماست.

نخستین جلسه تشکیل سفارت مجازی ایران در فلسطین هفته قبل برگزار شد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تشکیل سفارت مجازی ایران در فلسطین مطرح کرد: این قانونی است که مجلس تصویب کرده و جزء وظایف وزارت خارجه است و ما پیگیر این موضوع هستیم.

او اضافه کرد: اولین جلسه هفته پیش در وزارت خارجه برگزار و ابعاد مختلف سیاسی و حقوقی موضوع دیده شد. کار‌های آن در حال انجام است و ما این را به عنوان کامل مهم دیپلماسی در این زمینه قلمداد می‌کنیم و مخاطب ما همه مردم فلسطین خواهند بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره خرید تسلیحاتی از روسیه و چین تاکید کرد: ما به عنوان یک کشور مستقل حق هرگونه تجارت از جمله تجارت تسلیحاتی داریم در خرید و فروش. ایران از جمله کشور‌های تولیدکننده در جنگ افزار‌های مختلف است. تضییقاتی که از گذشته ایجاد کرده بودند امیدواریم برداشته شود، ما در چارچوب تجارت آزاد با کشور‌هایی که تشخیص دهیم این تجارت را برای خرید و فروش خواهیم داشت. فرق نمی‌کند روسیه و چین یا کشور‌های همسایه و دوردست باشند براساس هنجار‌های بازار عمل می‌کنیم و هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

موسوی در پاسخ به سوالی دربار‌ها فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در گرجستان گفت: ایران نسبت به هر اقدامی که سلامت بشر را به خطر بیندازد و برخی ممکن است منجر به سلاح‌های بیولوژیکی شود محکوم کرده است به ویژه در کشور‌هایی که اجازه دادند این آزمایشگاه‌ها در آن کشور بود.

او افزود: از موضوع گرجستان اطلاع ندارم، ولی این موارد باید تحت نظارت و بازرسی سازمان‌های بهداشتی جهانی باشد، اما رها کردن آمریکایی‌ها در سرزمین‌ها و کشور‌های مختلف دنیا و اجازه دادن برای اینکه از خاک آنها برای اقدامات آزمایشگاهی خاص استفاده کنند و ممکن است منجر به اتفاقات تروریستی و بیولوژیکی باشد، مخل نظم و امنیت بین‌المللی است و از سوی ایران محکوم است.

توضیحات موسوی درباره جان باختن دو تن از هموطنان ایرانی توسط پهپادهای ترکیه‌ای در خاک عراق

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره حادثه پیش آمده در مرز ایران و عراق برای دو کرد ایرانی گفت: ادعایی شده بود که دو تن از هموطنان ما در خاک عراق توسط پهپاد‌های ترکیه‌ای جان خود را از دست دادند، گزارش‌های غیررسمی در اختیار داریم، بررسی‌ها برای نحوه جان باختن آن‌ها ادامه دارد. چون اتباع ایرانی بودند در خاک عراق بودند و ادعا شده توسط کشور ثالثی جان خود را از دست دادند، موضوع به لحاظ حقوقی ابعاد ویژه‌ای پیدا می‌کند، باید ابعاد و جزییات مشخص شود که بعد صحبت کنیم.

موسوی اضافه کرد: پیگیری‌های وزارت خارجه از طریق دولت عراق و اقلیم و ترکیه ادامه دارد و اگر جمع بندی و نهایی شود به اطلاع افکار عمومی خواهم رساند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: دو اتفاق در حوزه کنسولی رخ داد که با تلاش‌های دستگاه دیپلماسی بوده است. یکی بخشنامه عدم محرومیت از خدمات کنسولی بود که قدم بزرگی در راستای تکریم ایرانیان است. ایران به اتباع خود در همه جای دنیا فارغ از هر عقیده، سلیقه و گرایشی دید مثبت داشته و برای خدمت برای آن‌ها آمادگی دارد.

او ادامه داد: این گام که توسط وزارت خارجه و قوه قضاییه برداشته شده، نویدبخش این سیاست جدید است.

هنگ کنگ را جزء سرزمین اصلی چین می‌دانیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره تحریم‌های آمریکا علیه چین در قضیه هنگ‌کنگ تاکید کرد: خوی آمریکایی‌ها دخالت در امور داخلی کشور‌ها به ویژه کشور‌هایی که با آن‌ها در سیاست‌های مختلف همسو نباشد. شواهدی داریم که آمریکایی‌ها حتی در امور داخلی کشور‌های همسو و نزدیک با خود به انحاء دخالت می‌کنند.

او افزود: آنچه علیه کشور‌های مستقلی مثل ایران و چین رخ می‌دهد، مداخله آشکار است که ایران همواره مخالف اینگونه مداخلات بوده و آن را محکوم کرده است.

موسوی ادامه داد: ما هنگ‌کنگ را جزء سرزمین اصلی چین می‌دانیم. این منطقه به صورت فرمول یک کشور ۲ سیستم اداره می‌شود و تاکنون این سیستم در ماکائو و هنگ‌کنگ خیلی خوب عمل کرده، ولی از آنجایی که طبع آمریکایی‌ها و برخی کشور‌های غربی استفاده از برخی روزنه‌ها و منافذ در این زمینه است، سعی کردند با دخالت در امور داخلی آن‌ها و تحریک مردم، آن‌ها را به سمت دیگری بکشند که با واکنش دولت مرکزی و چین روبه رو شده و این واکنش مورد حمایت همه کشورهاست، جز آمریکا و یکی دو کشور که ممکن است منافع زودگذری در منطقه داشته باشند؛ ما این دخالت‌ها را محکوم می‌کنیم و جمهوری اسلامی ایران به اصل چین واحد پایبند است.

انتهای پیام/

نظر شما