شناسهٔ خبر: 40438024 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

زنگ خطر کرونا در کردستان

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در کردستان زنگ خطر این بیماری به صدا در آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگاران گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، دکتر ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر احتمال افزایش مجدد موارد بستری و شدید کووید ۱۹ مخصوصا طی هفته‌های آینده در استان و بخصوص در شهرستان‌های سنندج، سقز و مریوان، باید مواردی در همه شهرستان‌های استان به صورت جدی رعایت شود.

او با بیان اینکه کارمندان در این شرایط به دلیل تماس زیاد با ارباب رجوع و گسترش و انتقال بیماری در اصناف و ادارات در معرض خطر هستند افزود: توصیه و اقدامات بهداشتی، توجه به فاصله فیزیکی، گند زدایی منظم، استفاده از ماسک در فضا‌های بسته، تهویه مناسب محیط کار، قرنطینه افراد علامت‌دار، بررسی اطرافیان در تماس نزدیک با فرد بیمار و استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف در محیط کار به صورت جدی در اصناف و ادارات رعایت شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در این مرحله از اپیدمی، میهمانی‌ها و تجمعات به فاصله نزدیک و طولانی‌تر از یک ساعت با تعداد بیشتر از ۱۰ نفر، خطر انتقال بیماری را افزایش می‌دهد لذا در این خصوص لازم است از اقدامات مذکور اجتناب کرد.

قادری افزود: تعهد جدی افراد در تماس با فرد در قرنطینه برای رعایت شرایط قرنطینگی و همچنین برای بیمارانی که در منزل ایزوله می‌شوند الزامی است.

او رعایت اصول توصیه شده توسط مبتلایان شامل استراحت کامل و مراجعه به مراکز بهداشتی یا درمانی معین در صورت داشتن عوامل هشدار دهنده از قبیل تنگی نفس و رعایت ایزولاسیون در منزل، جوابگویی به پیگیری روزانه که توسط مراقبین سلامت انجام می‌شود را مهم عنوان کرد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، استفاده از ماسک در فضا‌های بسته و باز با فاصله کم افراد از همدیگر، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون در طول روز، عدم تماس با سطوح آلوده را ازجمله مهمترین راه پیشگیری از کرونا برشمرد و گفت: پاسخ و تماس با سامانه ۴۰۳۰، رعایت توصیه‌ها و مشاور‌ه‌های موثر ارائه شده توسط این سامانه الزامی است.

قادری با بیان اینکه مراحل شرعی تدفین جانباختگان مبتلا به کرونا به صورت کامل و با رعایت اصول بهداشتی اجرا می‌شود، افزود: باتوجه به احتمال افزایش مرگ و میر در اثر کووید ۱۹، لازم است بستگان متوفی با بیمارستان‌ها، آرامستان‌ها و شهرداری‌ها برای رعایت اصول بهداشتی در مراسم خاک سپاری همکاری لازم را داشته باشند.

او در ادامه تصریح کرد: عموم مردم باید در اطلاع‌رسانی و دادن هشدار‌های لازم به خانواده خود نسبت به خطر این ویروس منحوس خصوصا افراد دارای بیماری‌های مزمن، به صورت وسیع اقدام نمایند.

قادری تاکید کرد: تداوم فعالیت خیرین، نهاد‌های مردمی و استفاده از ظرفیت آن‌ها برای آمادگی در برابر موج دوم بیماری می‌تواند جان پرسنل و مردم را نجات دهد.

او لزوم تداوم همکاری ارگان‌ها و ادارات مختلف در راستای هم افزایی فعالیت‌ها، استفاده از ظرفیت آن‌ها و جلوگیری از موازی کاری را در این شرایط بحرانی را ضروری دانست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عدم حضور بیماران خاص و زمینه‌ای با ریسک بالا و همچنین کودکان و سالمندان در مراکز پر ازدحام تاکید کرد و گفت: حضور همه افراد در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و در کل اماکن سربسته بایستی با ماسک و رعایت فاصله حداقل یک متری باشد.

قادری افزود: افراد شرکت کننده در نماز‌های یومیه لازم است سجاده، مهر، قرآن، جانماز، مفاتیح و چادر نماز شخصی (مخصوص بانوان) خود را همراه داشته باشند و تا حد امکان در منزل وضو بگیرند.

انتهای پیام/ع

نظر شما