شناسهٔ خبر: 40437704 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

شنبه مخوف آمریکا

شورش موسوم به «نمی‌توانم نفس بکشم» در ایالات‌متحده کاری کرده است که حالا نیروهای گارد ملی و کاخ سفید نمی‌توانند نفس بکشند.

صاحب‌خبر -
 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ کانون اصلی اعتراض‌ها به‌ مرگ جورج فلوید به‌دست نیروهای پلیس مینیاپولیس، هر روز در آمریکا در حال گسترش است و اکنون بیشتر شهرها خواهان اعزام نیروهای گارد ملی به منظور مهار اعتراض‌ها هستند. در بین شهرهای شورشی، لس‌آنجلس شنبه وحشتناکی را گذراند و معترضان با هجوم به رستوران و ساختمان‌ها، شیشه‌ها و درها را شکستند. نیویورک هم شب آرامی نداشت و اعتراض‌ها به زد و خورد با پلیس و مردم کشیده شد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، روز شنبه را باید روز درگیری بین نیروهای پلیس و معترضان نام‌گذاری کرد. به همین خاطر مقامات مینیاپولیس روز شنبه اعلام کردند که با ناآرامی‌ها با شدت بیشتری برخورد می‌کنند.

در حالی که روز جمعه با تلفات ۸ نفری، رکورد کشته‌شده‌های ناشی از اعتراض‌ها ثبت شد، براساس گزارش‌ها، شنبه در ایندیاناپولیس هم یک نفر به‌دلیل شلیک گلوله کشته و سه تن زخمی شدند. خبرنگار نیویورک‌تایمز از مینیاپولیس در گزارشی نوشت که پنجمین شب از اعتراضات در مینیاپولیس شاهد خشونت‌های بیشتری بود. در این روز، دقایقی پیش از اعمال منع آمد و شد در مینیاپولیس که از ساعت ۸ شامگاه آغاز می‌شود، نیروهای پلیس شروع به‌دستگیری معترضان کردند. همچنین این نیروها برای پراکندن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کردند و هلی‌کوپتر گارد ملی نیز با پاشیدن آب قصد خاموش کردن خودرویی را داشت که به‌دست معترضان به آتش کشیده شده بود.

جورج فلوید مرد سیاهپوستی که روز دوشنبه گذشته در جریان بازداشت زیر فشار زانوی یک مامور پلیس، درک شووین، جان باخت؛ حالا به مظهر تازه خشونت پلیس علیه سیاهان بدل شده است. مرگ وی، شعله اعتراضات را مجددا در ایالات‌متحده بالا برده است. به گفته ناظران شنبه شب، اعتراضات خشونت بیشتری نسبت به روزهای گذشته تجربه کرد. در لس‌آنجلس ماموران پلیس با شلیک گلوله لاستیکی و باتوم با معترضانی که ماشین پلیس را آتش زده بودند درگیر شدند. پلیس و معترضان همچنین در شیکاگو و نیویورک درگیر شدند. در این شهرها تعدادی بازداشت شده‌اند. اما دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا «چپ افراطی» را مسوول خشونت‌ها از جمله غارت گسترده و به آتش کشیدن اموال دانسته و گفته است که آشوبگران به یاد جورج فلوید بی‌احترامی می‌کنند. او گفت: «نمی‌توانیم اجازه بدهیم که گروه کوچکی از مجرمان و خرابکاران شهرهای ما را خراب و جوامع ما را تباه کنند. دولت من جلوی گروه‌های خشن را خواهد گرفت و ریشه آنها را خشک خواهد کرد.» او گروهی ضدفاشیستی به نام «آنتیفا» را به سازمان دادن خشونت‌ها متهم کرد. این درحالی است که عصر شنبه جمعیت معترضان به تدریج شروع به راهپیمایی در خیابان‌های مینیاپولیس، نیویورک، شیکاگو، میامی، فیلادلفیا و سایر شهرها کردند و ‌شعار «زندگی سیاهان ارزش دارد» و «نمی توانم نفس بکشم» سر دادند. «نمی‌توانم نفس بکشم» یکی از آخرین جملاتی بود که جورج فلوید پیش از مرگ بر زبان راند.

لس‌آنجلس اما از جمله شهرهایی است که از ۸ شب تا پنج‌ونیم صبح مقررات منع تردد اعلام کرده است. ساعات منع تردد در آتلانتا ۹ شب تا سپیده دم اعلام شد. لوییس‌ویل در کنتاکی هم مقررات مشابهی اعلام کرده است. به نظر می‌رسد با فراگیرتر شدن اعتراض‌ها، فرمانداران به سمت استفاده از مقررات حکومت نظامی پیش می‌روند.

تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا روز شنبه گفت در اقدامی بی‌سابقه کل گارد ملی این ایالت را که شمار آنها به ۱۳ هزار نفر می‌رسد،بسیج می‌کند. او معترضان را متهم کرد که بدون توجه به مال و زندگی مردم، باعث تخریب و هرج ومرج می‌شوند. او گفت: «بگذارید روشن بگویم که آنچه اکنون در مینیاپولیس می‌گذرد دیگر به هیچ وجه ربطی به مرگ جورج فلوید ندارد بلکه حمله‌ای به جامعه مدنی و ایجاد رعب و اختلال در شهرهای بزرگ ماست.» والز در سخنان خود مدعی شده است که معترضان بومی نیستند و از نقاط دیگر آمده‌اند. چنین سخنانی را دیگر مقامات نیز به‌کار برده‌اند اما برای این ادعای خود هیچ دلیلی نیاورده‌اند. اما والز در عین حال گفت که اعتراضات مسالمت‌آمیز همچنان مجاز است. همزمان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که واحدهای نظامی در مینه‌سوتا را به حال آماده‌باش درآورده است تا در صورت لزوم مانع خشونت شوند.

شهردار نیویورک: دیگر این‌گونه نمی‌توانیم

نیویورک در روزهای جمعه و شنبه شاهد اعتراضات سنگینی نسبت به مرگ جورج فلوید بوده است. این اعتراض‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که این شهر یکی از کانون‌های اصلی ویروس کرونا به حساب می‌آید و بابت این ویروس تلفات سنگینی نیز متحمل شد. به گزارش سی‌ان‌ان، بیل دی‌بلاسیو، شهردار نیویورک روز شنبه از نژادپرستی در آمریکا به شدت انتقاد کرد و همچنین گفت که احتمال شیوع مجدد این بیماری در شهر وجود دارد. شهردار نیویورک همچنین در سخنان خود از فیلمی سخن گفت که در شبکه‌های اجتماعی آمریکا دست به‌دست می‌چرخد. در این فیلم فردی به نام ایمی کوپر که سگ خود را برای پیاده‌روی به «سنترال پارک» برده بود، با یک سیاهپوست دیگر به نام کریستن کوپر که مسوول نظارت پارک بوده است، درگیر می‌شود. شهردار نیویورک این فیلم را وحشتناک خواند و آن را مظهر کامل نژادپرستی در ایالات‌متحده دانست. شهردار نیویورک گفت: این فیلم به معنای واقعی نشان می‌دهد که سیاهپوست بودن در این کشور جرم به‌حساب می‌آید. این برای کشور ارمغانی جز تقابل و تضاد به بار نیاورده است.

هر چند ایمی کوپر به‌دلیل رفتار ناشایست خود از کارش اخراج شده و گفته که زندگی‌اش بعد از انتشار این فیلم نابود شده است اما کارشناسان می‌گویند که توجیه وی مبنی بر اینکه اقدام او واکنشی ناخواسته بوده است، نشان می‌دهد که در آموزش غیررسمی جامعه سفیدپوستان آمریکا، بی‌ارزش انگاشتن زندگی سیاهان به یک ارزش نهفته تبدیل شده است. شهردار نیویورک هم با اذعان به نژادپرستی سیستماتیک گفت دیگر با این شیوه نمی‌توان ادامه داد.

اعزام گارد ملی به جورجیا و لس‌آنجلس

برایان کمپ، فرماندار جورجیا روز شنبه در یک توییت سریالی از اعزام گارد ملی خبر داد. او روز شنبه گفت که چند برنامه برای مهار اعتراضات دارد. در این طرح‌ها قرار است که گارد ملی با نیروهای امنیت محلی همکاری داشته باشند. این طرح از روز یکشنبه عملی شد. به گفته کمپ چون معترضان برای روز یکشنبه تدارک اعتراض سنگین را دیده بودند، وی از گارد ملی کمک خواسته است. همزمان اریک گارستی، شهردار لس‌آنجلس نیز به سی‌ان‌ان گفت که قرار است اعضای گارد ملی کالیفرنیا به منظور مهار معترضان به این شهر اعزام شوند. این در حالی است که گارستی پیش‌تر گفته بود که نیازی به اعزام گارد ملی نیست اما حالا وی حضور آنها را ضروری خوانده است.

گزارش‌ها از آمریکا حکایت از این دارد که حالا شهرداران و فرمانداران بیشتری خواهان حضور گارد ملی برای مهار اعتراضات هستند. کنتاکی، اوهایو، فیلادلفیا و تنه‌سی از نقاطی هستند که خواستار حضور گارد ملی هستند. در تنه‌سی سالن اصلی شهر در آتش خشم معترضان سوخت. در نیویورک مردم خودروی پلیس را آتش زدند. در واشنگتن معترضان آتش برپا کردند و شیشه‌های ساختمان نزدیک کاخ سفید را شکستند. پلیس ایندیاناپولیس نیز در گزارشی گفت که به‌دلیل تیراندازی در اعتراضات یک تن کشته و سه تن زخمی شدند. با این حال وی گفت که این گلوله‌ها از سمت نیروهای پلیس شلیک نشده است. در نهایت رئیس پلیس فیلادلفیا گفت که در حمله به نیروهای پلیس، ۱۳ تن از آنها زخمی و برخی روانه بیمارستان شدند.

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا هشدار داده است که افراد دستگیر شده ممکن است با اتهامات فدرالی محاکمه شوند. روز شنبه ۴۸ شهر آمریکا شاهد اعتراضات سنگینی بود. در شیکاگو نزدیک به ۳ هزار تن در این اعتراض‌ها حضور داشتند. تنها در لس‌آنجلس ۵۰۰ نفر دستگیر شده‌اند. در سانفرانسیسکو که مقررات منع آمد و شد برقرار شده است، از ساعت ۱۱ شب به بعد، عده کثیری دستگیر شدند. در میامی پس از برقراری منع آمد و شد، پلیس برای متفرق کردن مردم به گاز اشک‌آور متوسل شد. اما در نیویورک، مهم‌ترین مرکز تجمع معترضان برج ترامپ بود و مردم یکصدا شعار می‌دادند: «نمی‌توانم نفس بکشم.»

نظر شما