شناسهٔ خبر: 40437701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد

دود اعتیاد بر رخسار بنیان خانواده

گرچه مقام معظم رهبری دست ها و مغزهای پلید و توطئه گر دشمنان را در پشت خاکریز دشمن برای اعتیاد جوانان به مواد مخدر مشاهده می کند اما زیربناهای اجتماعی و خانواده تا چه میزان مأمنی برای صیانت و جلوگیری از شیوع اعتیاد در جامعه است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان -گرگان، داود خاندوزی؛ سوء مصرف مواد مخدر یکی از معضلات اجتماعی است که امروز گریبان بسیاری از افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان را گرفته است، جوانانی که از آنها به عنوان آینده سازان کشور یاد می شود با گرایش به مواد مخدر تمامی استعدادهای آنها به خمودگی تبدیل می شود.

 

اهمیت موضوع اعتیاد به قدری بالا است که امام خمینی (رحمه الله علیه) فرمودند «نجات یک معتاد نجات یک فرد نیست بلکه نجات جامعه است»، معمار کبیر انقلاب گرایش جوانان به مواد مخدر را توطئه ای برای فلج کردن جوانان برشمردند و اعتقاد داشتند که استکبار درصدد است جوانان را به کام اعتیاد و عیش و نوش بکشاند تا دنیا را آب برد جوانان ما را خواب ببرد.

 

همچنین موضوع اعتیاد و برخی دیگر از آسیب های اجتماعی مثل طلاق و حاشیه نشینی باعث شد که مقام معظم رهبری شخصاً در جلسات ملی کارگروه اجتماعی حضور پیدا کنند، مقام معظم رهبری در جمع جوانان بندرعباس به این مهم تأکید کردند که «برنامه دشمن هم فساد اخلاقی و هم اعتیاد است و مراقب باشید» و از سویی دیگر به عنوان یک مرجع تقلید استعمال مواد مخدر و خرید و فروش آن را حرام اعلام کردند.

 

اما با وجود همه تأکیدات مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد نظام هنوز شاهد آن هستیم که مصرف مواد مخدر در بین آسیب های اجتماعی جایگاه نخست را در ایران به خود اختصاص داده است.

 

گرچه مقام معظم رهبری دست ها و مغزهای پلید و توطئه گر دشمنان را در پشت خاکریز دشمن برای اعتیاد جوانان به مواد مخدر مشاهده می کند اما زیربناهای اجتماعی و خانواده تا چه میزان مأمنی برای صیانت و جلوگیری از شیوع اعتیاد در جامعه است.  

 

*مقابله با اعتیاد به یک ستاد ملی منسجم نیاز دارد

مقابله با اعتیاد نیاز به یک ستاد ملی در حد ستادملی کرونا دارد که از هدر رفت منابع  و اعتبارات فرهنگی و اجتماعی در این زمینه جلوگیری کند.

 

گرچه هزینه های زیادی صرف سمینارها، همایش ها و کنگره های فرهنگی و اجتماعی می شود و از سویی ورزش و جوانان و تشکل های مردمی در این زمینه برنامه های مختلفی را تدارک می بینند اما همه این اقدامات باعث نشده است که روند فزآینده گرایش جوانان به اعتیاد کمتر شود و این مهم به خوبی نشان می دهد که در یک ستاد ملی باید اعتبارات هدفمند به استان ها اختصاص یابد و بر این اعتبارات هم باید نظارت وجود داشته باشد.

 

از سویی دیگر اعتیاد را نمی توانیم از مسئله آسیب های روانی و اجتماعی خانواده ها جدا بدانیم و قطعاً تحکیم بنیان خانواده ها می تواند از اعتیاد بسیاری از جوانان و نابودی نسل پر انرژی آینده جلوگیری کند.

 

*پیشگیری از اعتیاد دغدغه اصلی دستگاه های فرهنگی شود

یک نکته بسیار حائز اهمیت این است که پیشگیری از اعتیاد باید دغدغه اصلی دستگاه های فرهنگی باشد و اقدامات آنها می تواند از مرگ بسیاری از جوانان به دلیل اعتیاد به مواد مخدر جلوگیری کند و در حقیقت کم کاری آنها منجر به از دست رفتن تعدادی زیادی از قشر ارزشمند جوان جامعه می شود.

 

از سویی دیگر هزینه های پیشگیری از معضل اجتماعی اعتیاد بسیار کمتر از درمان است چرا که درمان علاوه بر هزینه های زیادی که بر دوش دولت و خانواده می گذارد با محدودیت هایی نیز همراه است.

 

*ضرورت توسعه مرکز ماده 16 ترک اعتیاد گلستان

 در حال حاضر در استان گلستان تنها یک مرکز ترک اعتیاد ماده 16 وجود دارد که تقریباً ظرفیت آن 100 نفر است و این تعداد به هیچ عنوان با میزان معتادان متجاهر که در سطح استان وجود دارد همخوانی ندارد.

 

«ابراهیم غفاری» در این خصوص می گوید: کمپ ماده 16 ترک اعتیاد توسکستان تنها مرکز ماده 16 استان گلستان است که ظرفیت نگهداری 100 نفر را دارد.

 

مدیرکل بهزیستی استان گلستان ادامه داد: البته گاهی تعداد نگهداری معتادان در این مرکز به 110 نفر نیز می رسد و نگهداری این معتادان در مدت سه ماه است و گاهی به دلیل احکام قضایی این افراد این مدت کوتاه تر نیز می شود.

 

غفاری اعتقاد به افزایش نگهداران معتادان ماده 16 دارد و می گوید: در برخی ایام مثل نوروز که بیشتر به حوزه معتادان متجاهر توجه می شود با محدودیت هایی رو به رو می شویم.

 

همچنین آمارها نشان می دهد که در سال 98 بالغ بر 6 هزار نفر از مراکز ترک اعتیاد ماده 15  در استان گلستان خدمات دریافت کردند و به 61 مرکز سرپایی نیز بیش از هشت هزار نفر مراجعه داشتند و این مهم نشان می دهد که باید به موضوع پیشگیری از شیوع اعتیاد در جامعه اهتمام بیشتری شود.

 

مبارزه پلیس با مواد مخدر ضلع دیگر کاهش شیوع اعتیاد در جامعه است و آمارها نشان می دهد که در این بخش پلیس به خوبی به وظیفه مندی خود عمل می کند.

 

*دستگیری 73 عامل اصلی قاچاق مواد مخدر در گلستان

«مجید زائری» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان در این خصوص می گوید: پلیس مواد مخدر از ابتدای سال 99 تاکنون موفق به کشف دو تن و 800 کیلوگرم مواد مخدر شده است و این میزان نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش یافته است.

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان ادامه داد: همچنین در راستای مبارزه با مواد مخدر در طول دو ماه گذشته 73 نفر از عوامل اصلی قاچاق مواد مخدر در استان گلستان بازداشت شدند.

 

زائری متذکر شد: 700 نفر از خرده فروشان در سطح استان برای جلوگیری از عرضه مواد مخدر بازداشت شدند.

 

همچنین استاندار گلستان نیز اعتقاد دارد برای پیشگیری از اعتیاد باید همه خانواده ها همکاری کنند.

 

*50 درصد گرایش جوانان به اعتیاد تفریح و خودنمایی است

«هادی حق شناس» متذکر شد: آمارها بیانگر آن است که 50 درصد از سوء مصرف مواد مخدر در جوانان به دلیل عواملی از قبیل تفریح و خودنمایی است.

 

وی یادآور شد: قطعاً توجه بیشتر به جوانان و ایجاد اماکن تفریحی که جوانان بتوانند به تفریح های سالم بپردازند می تواند باعث کاهش آمارها شیوع اعتیاد در گلستان شود.

 

استاندار گلستان همچنین از بکارگیری ظرفیت پارک علم و فناوری و استارتاپ ها برای کاهش مصرف مواد مخدر به ویژه در بخش درمان و سلامت تأکید کرد.

 

*اعتیاد سرچشمه و منشاء دیگر معضل های اجتماعی

گفتنی است، کارشناسان معتقد هستند ناامنی های اجتماعی از جمله سرقت، کارتن خواب بیماری های مثل اچ.آی. وی، فحشا، طلاق و کودکان کار در بسیاری از موارد از سرچشمه اعتیاد منشأ گرفته شده است.

 

از سویی دیگر این روزها پدیده شوم اعتیاد به سمت دختران جوان که بنا است پایه گذار یک خانواده و دژهای مستحکم برای حفاظت از نسل آینده باشند کشیده شده است و این مهم در آینده لطمه های جبران ناپذیری را بر پیکر جامعه وارد خواهد کرد.

 

در حوزه آموزش و پیشگیری از شیوع سوء مصرف مواد مخدر در بین جوانان دستگاهی مثل آموزش و پرورش نقش بی بدیلی دارد و البته معضلات اجتماعی مسئله ای نیست که مقابله با آن را بتوانیم تنها به دوش یک نهاد بگذاریم و باید همه دستگاه هایی اجرای با توجه به حساسیت مسئله وارد میدان شوند.

 

پایان پیام/587

نظر شما