شناسهٔ خبر: 40436630 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

محققان پی بردند؛

عدم تعادل الکترون های کبد موجب بروز برخی بیماری ها می شود

محققان دریافتند رابطه غیرقابل پیش بینی ای بین عدم تعادل الکترون ها در سلول های کبدی و بسیاری از مشکلات متابولیکی وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست دریافتند بین عدم تعادل الکترون‌ها در سلول‌های کبدی و بسیاری از مشکلات متابولیکی که منجر به افزایش ریسک بیماری‌های نظیر بیماری قلبی عروقی و بیماری کبد چرب می‌شود ارتباط وجود دارد.

محققان در این مطالعه به بررسی پدیده‌ای موسوم به استرس کاهنده پرداختند. استرس کاهنده زمانی روی می‌دهد که سلول‌ها موجب تشکیل بیش از حد زیاد الکترون‌ها می‌شوند که در تولید انرژی نقش اساسی دارد.

«وامسی موتا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مواد خوراکی ای که ما مصرف می‌کنیم حاوی مقادیر زیاد الکترون هستند. اما در صورت بروز عدم تعادل بین عرضه و تقاضا برای این الکترون‌ها، بخصوص در صورت عرضه بیش از حد زیاد، استرس کاهنده اتفاق می‌افتد.»

مصرف رژیم غذایی پرچرب و نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند موجب بروز استرس کاهنده در سلول‌های کبد شود. در حالیکه استرس کاهنده با برخی اختلالات نادر ژنتیکی موسوم به بیماری‌های میتوکندریایی مرتبط است اما نقش آن در اکثر بیماری‌های شایع موردمطالعه قرار نگرفته است.

موتا در ادامه می‌افزاید: «الکل یک تُن الکترون تولید می‌کند که موجب ایجاد استرس کاهنده زیادی می‌شود. مطالعه ما نشان داد ما می‌توانیم با استفاده از ابزار ژنتیکی این استرس کاهنده را در کبد کنترل نماییم.»

همچنین تیم تحقیق دریافت متابولیتی در خون موسوم به alpha-hydroxybutyrate در زمان تشکیل الکترون‌ها در سلول‌های کبد، افزایش می‌یابد.

محققان معتقدند alpha-hydroxybutyrate می‌تواند به عنوان نشانگری برای آزمایش استرس کاهنده استفاده شود.

نظر شما