پدیده موسیقی مقامی هزینه سرسامآور استوکس و دستپخت خوشمزه مهدویان!
صاحبخبر - هزینه سرسامآور استوکس برای پرسپولیس دقیقهای 40 میلیون تومان! همانطور که انتظار میرفت فسخ قرارداد، سکانس پایانی داستان کوتاه پرسپولیس و آنتونی استوکس بود. مهاجم ایرلندی سرخپوشان پایتخت پس از۱۰ روز ماندن در دبی امارات در حالی حاضر به عقد قرارداد با این باشگاه برای نیمفصل حضور در جمع شاگردان یحیی گلمحمدی شد که خواستار دریافت۱۵۰هزار دلار از۲۵۰ هزار دلار قرارداد خود به صورت نقد شد. استوکس بعد از دریافت این مبلغ با پرسپولیس قرارداد بست و در تمرینات این تیم شرکت کرد. اما کل حضور این بازیکن در بازیهای رسمی سرخها در 65 دقیقه خلاصه میشود! استوکس که با اصرار عجیب و غریب محمدحسن انصاریفرد مدیرعامل وقت با پرسپولیس قرارداد بست، تنها ۶۵ دقیقه با پیراهن این تیم در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفت. حضوری که دو شوت و یک ضربه سر به همراه داشت اما با دلار ۱۷ هزار تومانی فعلی در بازار آزاد ارز نزدیک به ۲ میلیارد و۵۰۰ میلیون تومان آب خورد. با یک ضرب و تقسیم ساده میتوان پی برد که حضور استوکس در پرسپولیس دقیقهای40 میلیون تومان هزینه درپی داشته است! نکته جالبتر اینجاست که استوکس برای 100 هزار دلار باقیمانده خود هم برنامه دارد و شاید با شکایت به فیفا برای دریافت باقیمانده طلب خود اقدام کند. البته با توجه به غیبت غیرموجه در تمرینات و فسخ قرارداد از سوی پرسپولیس، بعید است که شکایت احتمالی او راه به جایی ببرد. «شیشلیک»؛دستپختمهدویانوعطاران محمدحسین مهدویان برای اولین بار فیلمی کمدی با فیلم نامهای از امیرمهدی ژوله میسازد همزمان با آغاز فیلم برداری پروژههای سینمایی و از سر گرفته شدن تولید فیلم و سریالهایی که شیوع کرونا متوقفشان کرده بود، اخبار تازهای از فعالیت جدید سینماگران منتشر شده است. یکی از مهمترین خبرها، فیلم جدید محمدحسین مهدویان و همکاری او با رضا عطاران در این فیلم است. او پس از فیلم «درخت گردو»، در اثر تازه خود برای دومینبار با چهرههای متفاوتی همکاری خواهد کرد. از درخت گردو تا شیشلیک دیروز نخستین خبر از فیلم تازه محمدحسین مهدویان به نام «شیشلیک» منتشر شد و در آن گفته شد ژانر این فیلم کمدی است. اولین بازیگر آن که نامش اعلام شده رضا عطاران است و نویسندگی فیلم نامه این اثر را هم امیرمهدی ژوله برعهده داشته است. این خبر کوتاه و دیده شدن نام این اسامی در فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان از چند جهت جالب است. سال گذشته خبر بازی ستارههایی مانند پیمان معادی و مهران مدیری در فیلم «درخت گردو» حسابی علاقه مندان به سینما را غافلگیر کرد. مهدویان تا به حال در فیلمهایی که ساخته، به مسائلی مانند دفاع مقدس و منافقین پرداخته است، بنابراین همکاری این کارگردان با بازیگری مانند پیمان معادی که خط مشی یا تفکرات کاملا متفاوتی نسبت به مهدویان دارد، این همکاری را خاص و متفاوت میکرد. همکاری با ستارههای کمدی محمدحسین مهدویان در ادامه این همکاریهای تازه و متفاوت، از حضور رضا عطاران در فیلم خود استفاده کرده است. حضور رضا عطاران و امیرمهدی ژوله به عنوان بازیگر و نویسنده در این پروژه، طبق همان پیش فرضی که بالاتر گفتیم اتفاق معمولی نیست. نکته جالب دیگر فیلم این است که «شیشلیک» غذای معروف مشهد است و رضا عطاران نیز متولد شهر مشهد است، بنابراین احتمال دارد این دو مسئله بی ارتباط با یکدیگر نباشند. البته هنوز درباره قصه و نقش رضا عطاران اطلاعاتی منتشر نشده است اما ارتباط نام فیلم با اصالت رضا عطاران جالب است و احتمالا اتفاقی نخواهد بود. مهدویان پس از فیلمهایی که در اکثر آنها به موضوع دفاع مقدس و تاریخ معاصر میپرداخت، برای اولینبار سراغ ژانر کمدی رفته است. امیرمهدی ژوله که به عنوان نویسنده آثار مهران مدیری شناخته میشود، چهره پرحاشیهای در فضای مجازی بوده و پستهای ایستاگرامی کنایهآمیزش درباره مسائل مختلف معمولا پر سروصدا بوده، او مدتی است در تلویزیون هم ممنوعالتصویر است. چگونگی همکاری این نویسنده با چهرهای مانند محمدحسین مهدویان در ذهن تعدادی از علاقه مندان سینما، علامت سوالهایی ایجاد کرده است. اکنون باید منتظر اعلام اسامی بقیه بازیگران و در نهایت دستپخت مهدویان، ژوله و اول مارکت به عنوان سرمایهگذار ماند. اجرای فرزند و نوه استاد درپور تماشاگران عصر جدید را به وجد آورد چراغ سفید عصر جدید برای نسل جدید موسیقی مقامی خراسان مصطفی عبدالهی – برنامه عصر جدید، در یازدهمین قسمت سری دوم خود، یکی دیگر از برنامه های به یاد ماندنی اش را داشت و حال مردم را خوب کرد. طنین انداز شدن موسیقی مقامی خراسان در یکی از پربیننده ترین برنامه های رسانه ملی، بسیاری از مردم را پای تلویزیون میخکوب کرد و روحشان را به پرواز درآورد. اجرای «مبین درپور» و پدرش «محمدحسین»، نوه و فرزند زنده یاد «نورمحمد درپور» با استقبال خوب تماشاچیان در سالن همراه شد، استقبال و لذتی که نمونه ای از شور و هیجان بینندگان تلویزیونی بود. بینندگانی که شاید تا قبل از تماشای این اجرا، اطلاعات چندانی درباره موسیقی مقامی خراسان، دیار هنرپرور تربت جام، استاد نورمحمددرپور و هنر خانوادگی آن هنرمند نداشتند اما از شنبه شب، نام خانواده «درپور» در گوشه ذهنشان ثبت و ضبط شد تا شاید این اتفاق، کمی از تلخی غربت این هنر و هنرمندانش بکاهد. صحبت از غربت موسیقی مقامی حرف دیروز و امروز نیست، سال هاست که این نقصان و کم توجهی دردآور وجود دارد و بسیاری از هنرمندان مقامی را عزلت نشین کرده است. نتیجه اش هم این که مردم با این هنر اصیل ایرانی غریبه مانده اند. یک نشانه این غریبگی شاید اشتباه احسان علیخانی در همین برنامه تلویزیونی بود که تربت جام را شهری در خراسان شمالی اعلام کرد، در حالی که این شهر پر آوازه خراسان جنوبی سال هاست که به زادگاه هنرمندان اصیل موسیقی جنوب خراسان شهره است. هرچند که خراسان شمالی و موسیقی مقامی شمال خراسان هم پرآوازه است و افتخاری برای هنر این خطه، اما اهالی هنر، تفاوت های موسیقی مقامی جنوب و شمال خراسان را می دانند و شهرهای این دو خطه را هم به خوبی می شناسند. البته که امیدواریم این اشتباه علیخانی، سهوی باشد نه از روی ندانستن، اما عجیب هم نیست اگر علیخانی های بسیاری در کشور، با این هنر و این دیار بیگانه باشند، چرا که رسانه ملی تا پیش از این برای معرفی موسیقی مقامی خراسان و تجلیل از هنرمندانش تلاش به سزایی نکرده است. البته پیش کسوتان دیار تربت جام و دیگر نواحی هنرپرور خراسان، سال هاست به این غربت و بی مهری ها عادت کرده اند اما بدون شک درپورهای عصر جدید، نیازمند دیده شدن و تحسین بیشتر هستند تا در این روزگار مملو از آواهای نابه هنجار، همچنان بر مسیر نیاکان خویش استوار بمانند و آوای اصیل مقامی را به گوش جهانیان برسانند. این خواسته به حق در صحبت های مبین هم خودنمایی کرد، وقتی که پس از اجرا در برنامه «عصر جدید» گفت : «آرزوم اینه که بهتر دیده بشم و یاد پدربزرگ هم همین طور که تا الان زنده هست، جاویدان باشه». پدر مبین هم در این باره گفت: «مبین از سال 94 در جشنواره موسیقی جوان حضور داشته، دو سال اول برگزیده شده و بعدش هم هر سال مقام اول بوده، سه بار هم در اختتامیه جشنواره در تالار وحدت اجرای برنامه داشت اما به نظرم هنوز اون طور که باید دیده نشده، با خودمون گفتیم برنامه عصر جدید فرصت بهتری برای دیده شدن هست، تصمیم گرفتیم شرکت کنیم که هم مبین دیده بشه، هم یادی از پدر بشه». در این برنامه آریا عظیمی نژاد هم که خود اهل موسیقی است و صاحب نظر در داوری این هنر، در همان دقیقه اول و با آغاز آوازخوانی مبین، استعداد او را تشخیص داد و چراغ سفیدش را روشن کرد. آریا هم درصحبت هایش بر صحبت های پدر مبین درباره دیده نشدن هنر هنرمندان موسیقی نواحی مهر تایید زد و گفت: «مشکلی که برای موسیقی نواحی وجود دارد این است که یا جشنواره ای هستند یا تحقیقاتی و پژوهشی. این هنر مخاطب عام می خواهد و باید بیشتر به مردم شناسانده شود». مبین و پدرش در عصر جدید با چراغ های سفید هر چهار داور برنامه و رای نهایی آن ها در فینال، راهی مرحله بعد شدند تا همه منتظر هنرنمایی بعدی این پدر و پسر به نمایندگی از همه هنرمندان موسیقی مقامی خراسان باشند.∎
نظر شما