شناسهٔ خبر: 40435216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

روایتی از 100 روز مقابله با کرونا

وقتی رئیس در میانه میدان است

صاحب‌خبر -


گروه سیاسی/ حس دولت داشتن یا حس حضور مستمر و فعالیت مداوم دولت در بزنگاه‌ها، می‌تواند مهم‌ترین کارکرد یا دستاورد روحانی و دولت او در مقابله با کرونا باشد. در 100 روزی که از شیوع کرونا در کشور گذشته است، روحانی نه تنها خود به اصلی‌ترین مدیر و چهره میدانی مقابله با کرونا تبدیل شد، بلکه این حضور توانست رصد، فعالیت، تلاش و ممارست دولت را نیز تضمین کند. همه این‌ها به همراه برگزاری جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور دستگاه‌های حاکمیتی غیردولتی، تصویری از حکمرانی، دولتداری، مدیریت اجماعی و کشورداری با حداکثرسازی توان ملی را به نمایش گذاشت که سال‌ها مورد انتظار ملت بوده است. بیراه نیست اگر حس دولتداری و این باور که دولت، بویژه رئیس آن در میدان کار است را یکی از علت‌های حفظ انسجام و آرامش کشور و ملت پس‌از شیوع ویروس عالمگیر کرونا بدانیم، آن هم درحالی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، هم نظام‌های دولتی و هم انسجام اجتماعی دستخوش تلاطم‌های جدی شد.
در 100 روز پس‌از شیوع کرونا، روحانی در 69 جلسه مرتبط با این مسأله شرکت کرده است، چه در جلسه شورای عالی سران قوا بوده باشد، چه دولت یا جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا. به این ترتیب، روحانی در 31 روز دیگر، در جلسه‌ای در ارتباط با این موضوع حاضر نبوده است، اما 73 بار تماس با وزرا و مسئولان مربوطه و صدور دستورات لازم برای تدارک و تمهید مقابله بهینه با کرونا، بیانگر فعالیت مستمر عالی‌ترین سطح مدیریت اجرایی کشور در این ایام است. به این معنی که این آمارها و شاخص‌ها، گواه آن است که همراه کادردرمانی و نظام بهداشتی کشور، بخش‌های امدادی و اقتصادی یا اجتماعی، رئیس دولت نیز بدون توقف فعال بوده است. اما مهم‌تر از این فعالیت، ارتباط مستمر روحانی با بخش‌های مختلف کشور از طریق ارتباطات تصویری بوده است. روحانی در این مدت با کارکنان و کادر درمان 13 استان در سراسر کشور ارتباط گرفته و گفت‌و‌گو کرده است. اگر این را به تماس‌های 31 گانه روحانی با استانداران اضافه کنیم، می‌توان تصویری از مدیریت هم عرض در سراسر کشور به دست داد، مدیریتی که صرفاً در طول، یعنی از بالا به پایین نیست، بلکه همراه و با مشارکت فعالان درگیر ماجرا و دست اندرکاران اجرایی در نقاط مختلف کشور، مسأله را ارزیابی و براساس ارزیابی تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند. و این، غیر از دلگرمی و پشتوانه روحی و فکری است که فعالان دور از مرکز، از طریق ارتباط با رئیس دولت کسب می‌کنند، دلگرمی این واقعیت که همه کشور پای کار است و حتی رئیس دولت نیز نیروهای میانی مدیریتی یا کارکنان درمانی را از یاد نبرده است.
اگر تماس‌های روحانی با سران کشورها که از آن می‌توان به دیپلماسی کرونایی یاد کرد را نادیده بگیریم، که البته 26 تماس، نشان دهنده اهتمام همزمان دولت به سیاست خارجی در میانه بحران است، اما شاخص‌های عملکرد روحانی در این مدت استدلال‌های مهم تری برای کشور دارد.
روحانی در این مدت 43 بار با شهروندان به‌صورت مستقیم صحبت کرد و علاوه بر این مشروح جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا هم در اختیار مردم قرار گرفت. این امر، به معنای شفافیت در حکمرانی و تصمیم‌گیری است که یکی از ارکان حکمرانی خوب محسوب می‌شود. به‌عبارت دیگر، کرونا و ضرورت حفظ انسجام و اطمینان در کشور، سبب شد تا مقاومت‌ها برای شفاف‌سازی از میان برداشته شود. این شفاف سازی، یک گام بی‌بازگشت در حکمرانی است که در دوره کرونا و البته در دولت روحانی برداشته شد. آنچه این واقعیت را مهیج‌تر می‌کند، مداخله و مشارکت مدیران میانی و میدانی، اعم از استانداران و مسئولان بهداشتی سراسر کشور در تصمیم گیری‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است. این امر نیز به نوبه خود باعث افزایش کارکرد تصمیمات، اجماعی بودن تصمیمات و کاهش شدید اختلافات مدیریتی و بگومگوهای رسانه‌ای در کشور شده است.  
این‌ها شاید مهم‌ترین یادگارها و دستاوردهای روحانی و دولت او برای مدیریت کشور، بویژه در شرایط بحرانی باشد، شرایطی که مخفی کاری و تصمیم‌گیری در پستوها، نه تنها علاج نیست، که درد را نیز عمیق‌تر می‌کند.
235 هزار میلیارد تومان طرح در صنعت و معدن و راه و شهرسازی افتتاح می شود
سخنان رئیس جمهوری در جلسه دیروز هیأت دولت دو محور عمده داشت یکی تشریح‌ گذار کشور از 100 روز مقابله با کرونا و دیگری گرامیداشت یاد مرحوم امام در سالگرد ارتحال.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به‌گذار از 100 روز مقابله با کرونا گفت: آمار و ارقام و وضع کشور، وضع اقتصادی، آثار کرونا در اقتصاد و همه اینها در سراسر کشورهای دنیا و کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است و بحمدالله امروز بعد از گذشت 100 روز از مقابله و ایستادگی در برابر این ویروس خطرناک و کار بزرگی که کادر درمانی انجام داد و همه ملت که به صحنه آمدند و پشتیبانی کردند، الحمدلله شرایط قابل قبولی را مشاهده می‌کنیم حتی به نظر من، شرایط ما شکننده هم نیست. وی افزود: در طول این 100 روز، روزهایی بوده که نرخ بازتولید این بیماری، بالای 2 بوده و این به معنی اپیدمی خطرناک در جامعه است و امروز بحمدالله ممکن است در یکی دو استان شرایط هنوز در این حد نباشد ولی در کلیت کشور نرخ بازتولید زیر یک است که معروف به «آر-زیرو» است؛ اگر کشوری زیر یک قرار می‌گیرد به معنی یک نوع اطمینان‌بخشی است که در آن کشور به‌وجود آمده است.
رئیس جمهوری با اشاره به‌گزارش وزارت کشاورزی مبنی بر پیش‌بینی تولید 14 میلیون تن گندم در سال‌جاری و تولید دانه‌های روغنی تا 400 هزار تن، چغندر و نیشکر تا 8 میلیون تن، ادامه داد: به مردم وعده داده بودیم که از بانک مرکزی استقراض نکنیم و امسال از طریق فروش سهام مورد نظر، از طریق انتشار اوراق خزانه بودجه کشور را اداره کنیم و امروز 10 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه منتشر و با استقبال بسیار خوب مواجه شد؛ این به آن معناست که پیش‌بینی دولت برای اداره و اقتصاد کشور همانگونه که به مردم وعده داده شده، انجام خواهد شد. روحانی گفت: 31 هزار میلیارد تومان تاکنون برای طرح‌های عمرانی اختصاص داده شده و تا پایان سال حدود 170 هزار میلیارد تومان در صنعت و معدن تکمیل طرح و پروژه و افتتاح خواهیم داشت؛ 65 هزار میلیارد تومان در راه و شهرسازی افتتاح خواهیم داشت و این شرایط نشان می‌دهد که مردم ما برای اداره کشور کاملاً باید دلگرم و مطمئن باشند.
روحانی ادامه داد: در این روزها الحمدلله راه برای اینکه مردم در زمینه سهام عدالتی که در اختیار آنها بوده، بتوانند سهام عدالت را عرضه کنند و بفروشند از دیروز باز شده و مردمی که مایل بودند وارد بازار بورس بشوند، یک عده زیادی حدود 14، 15 میلیون سهامدار، کم کم وارد بورس می‌شوند.
دوتوصیه مهم رئیس جمهور ی
به اعضای دولت
وی گفت: سهام عدالت برای مردم است و تصمیمی که بانک مرکزی اتخاذ و به بانک‌ها ابلاغ خواهد کرد که سهام عدالت می‌تواند برای هر کسی که دلش بخواهد یک وثیقه باشد که با این وثیقه کارت اعتباری از بانک بگیرد و این هم باز وسیله‌ای در اختیار مردم است که هر کس مایل باشد سهام خودش را حفظ کند و امروز نفروشد و می‌تواند آن را به‌عنوان وثیقه در بانک بگذارد؛ کارت اعتباری بگیرد و برای نیازمندی‌های خودش استفاده و مصرف کند.رئیس جمهوری همچنین دو نکته را به هیأت وزیران متذکر شد یکی اهتمام نسبت به محقق کردن دولت الکترونیک و دیگری عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس.
به گفته روحانی واگذاری سهام به بورس هم باعث می‌شود که اقتصاد در اختیار مردم قرار بگیرد و وقتی این سهام در بورس عرضه می‌شود مردم خودشان در صحنه اقتصاد فعال شوند و شفافیت بوجود بیاید؛ همچنین بسیاری از مسائلی که می‌دانیم اقتصاد دولتی با اقتصاد مردمی چه مقدار فاصله دارد، همه اینها در سال جاری می‌تواند شرایط بسیار مناسبی را برای کشور ما بوجود بیاورد؛ ان‌شاء الله با یاری مردم، با حضور مردم در صحنه، با اتحاد و وحدت قوا و ارکان کشور در این سال بسیار سخت و پیچیده از این مسیر عبور خواهیم کرد و  امیدوارم پایان سال بتوانیم کارنامه قابل قبولی برای امسال سخت به مردم عزیزمان ارائه کنیم.

برش
گره گشایی‌های مهم امام(ره) در سال آخر حیات

روحانی همچنین در جلسه هیأت دولت با گرامیداشت نام و یاد امام در آستانه سالگرد ارتحال، به تدبیر و معماری دقیق امام برای پیشبرد نظام اشاره کرد و افزود: اقدامات بسیار مهم امام در سال آخر زندگی‌شان وجود دارد بحث پایان جنگ و قطعنامه 598 که بسیار حائز اهمیت بود، مسائل مهم سیاست خارجی از اینکه راه حج دو مرتبه باید گشوده شود تا آن پیام معروف ایشان به گورباچف، مربوط به‌همین سال آخر زندگی امام بود.
وی ادامه داد: اما چند مسأله مهم در ماه‌های پایان زندگی امام(ره) بود که فوق‌العاده حائز اهمیت بود؛ مسأله اول، موضوع مسیر رهبری در ماه‌های آینده و بعد از حیات امام(ره) بود؛ آنچه قبلاً در قانون اساسی بود، شرط مرجعیت بود برای کسی که می‌خواهد رهبر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی باشد و امام(ره)این مسأله را حل کرد و با نامه صریحی که نوشت، شرط مرجعیت را برداشت و مسأله دیگری که بسیار مهم بود در روزهای پایانی و ماه‌های آخر زندگی امام(ره)، مسأله اصلاح قانون اساسی بود که ایشان در اوایل سال 1368 که سال پایانی عمر امام(ره) بود، مسأله اصلاح قانون اساسی و مواردی که باید اصلاح شود را مشخص کردند و افرادی را که بنا بود این اصلاحات را انجام دهند، معین نمودند و اینکه اصلاح قانون اساسی باید به رأی مردم گذاشته شود. بنابراین می‌بینیم که در سال پایانی زندگی امام(ره) مسائل بسیار مهمی به دست ایشان حل شد که اگر اینگونه اقدامات در ماه‌های پایانی عمر امام نبود، شاید ما با مشکلاتی بعد از وفات امام مواجه می‌شدیم.
رئیس‌جمهوری گفت: یاد آن امام کبیر را گرامی می‌داریم و همچنین یاد می‌کنیم از آن تصمیم بسیار مهم مجلس خبرگان در همان روز 14 خرداد که در سریع‌ترین زمان ممکن با اشارات و رهنمودهای امام توانست تصمیم بگیرد و تقریباً در کمتر از 24 ساعت خلف صالح و جانشین بحقی را برای امام تعیین کند؛ یعنی از وفات امام که ساعت 10 و 20 دقیقه شب چهاردهم رخ داد، تا عصر و غروب روز چهاردهم قبل از اذان مغرب که رهبری رهبر معظم انقلاب در مجلس خبرگان مشخص شد، حتی این فاصله به 24 ساعت نرسید.
وی افزود: خواب آشفته‌ای که دشمنان برای رحلت امام(ره) پیش‌بینی کرده بودند و فکر می‌کردند که در کشور بعد از وفات امام نه امنیتی و نه وحدتی خواهد بود و نه مجلس خبرگان رهبری قادر به این کار خواهد بود؛ اینها پیش‌بینی می‌کردند که قادر نیستند رهبری را تعیین کنند و این هم عنایت خداوند بود که در همان روز 14 خرداد رهبر نظام مشخص شد و الحمدلله زیر سایه همین رهبری فرهیخته می‌بینیم ملت و کشور ما در برابر انواع توطئه‌ها حفاظت و حراست شده است.


 


نظر شما