شناسهٔ خبر: 40435183 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

روزهای سخت و سرنوشت‌ساز فدراسیون فوتبال؛ از تأیید اساسنامه از سوی مجمع تا ایرادهای فیفا

کارگروه تخصصی در فدراسیون فوتبال اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال را اصلاح کرده و به فیفا ارسال کرده است اما بحث حضور وزیر ورزش و نهاد عمومی غیر دولتی از چالش‌های این اساسنامه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، اواخر سال گذشته بود که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال به دلیل کسالت از مسئولیتش در فدراسیون فوتبال استعفا کرد. پس از آن حیدر بهاروند به عنوان سرپرست در فدراسیون مشغول به کار شد. البته دوره سرپرستی بهاروند در فدراسیون فوتبال به پایان رسیده است و طبق قانون سرپرست می‌تواند سه تا 6 ماه در یک فدراسیون حضور داشته باشد و بعد از آن باید وضعیت انتخابات فدراسیون تعیین تکلیف شود.

قرار بود انتخابات فدراسیون فوتبال 25 اسفندماه سال گذشته برگزار شود اما ایرادهای فیفا به اساسنامه فدراسیون فوتبال تمام معاملات را بهم ریخت و در نهایت تا اصلاح اساسنامه برگزاری انتخابات به تعویق افتاد. حدود دو هفته پیش کارگروه تخصصی پروسه اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال را آغاز کردند البته فدراسیون کاملاً موضع سکوت را در پیش گرفت و در مورد جزئیات اساسنامه صحبت نکرد و چند مورد از طریق رسانه‌ها درز پیدا کرده است.

البته کمیته کارگروه فدراسیون فوتبال اصلاح اساسنامه را مستقیماً به فیفا ارسال کرده است و پس از بررسی فدراسیون جهانی فوتبال آن را برای تأیید نهایی به فدراسیون فوتبال ارسال خواهد کرد. اما نکته جالب توجه این است که مسئولان فدراسیون اساسنامه جدید را در اختیار اعضای مجمع برای بررسی قرار نداده‌اند و در تاریخ 11 تیر که قرار است در مجمع به تصویب اعضای مجمع برسد در صورت تغییر بندهای آن، فدراسیون جهانی آن را نمی‌پذیرد و به این ترتیب دوباره چالش در فوتبال ایران به وجود خواهد آمد. چرا که اعضای مجمع از این سیاست فدراسیون سخت ناراضی بودند و انتقادهای تند و تیزی را هم مطرح کردند. در واقع فدراسیون فوتبال باید پس از تدوین اساسنامه جدید آن را در اختیار اعضای مجمع قرار می‌داد و با نظر اعضا آن را به فیفا ارسال می‌کرد.

تغییرات اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال

گفته می‌شود اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال از 9 عضو به 11 نفر افزایش پیدا کرده است. رئیس، نایب‌رئیس اول، دوم و سوم، نماینده باشگاه‌ها، نماینده هیئت فوتبال و سه کارشناس اعضای هیئت رئیسه فدراسیون را تشکیل می‌دادند که در اساسنامه جدید نماینده باشگاه‌ها و هیئت فوتبال به دو کرسی افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به 11 نفر افزایش پیدا کرد.

یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای فدراسیون جهانی به اساسنامه ایران عدم دخالت وزارت ورزش در فدراسیون فوتبال است. در واقع فدراسیون جهانی فیفا تأکید دارد که اعضای این فدراسیون نباید به هیچ قدرتی وابستگی داشته باشد و به همین خاطر یکی از ایرادهای جدی به اساسنامه فدراسیون فوتبال همین موضوع بوده که وزارت ورزش به عنوان یک قدرت دخالتی در امور فدراسیون فوتبال نداشته باشد. در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال، وزیر ورزش و نماینده کمیته ملی المپیک از اعضای مجمع هستند. البته طبق گفته فائقی معاون اسبق سازمان تربیت بدنی وزیر ورزش می‌تواند عضو افتخاری مجمع فدراسیون فوتبال باشد و حتی فیفا این اختیار را به اعضای مجمع خود می‌دهد که افراد بانفوذ و صاحب نظر برای توسعه امکانات فدراسیون فوتبال به عنوان عضو افتخاری حضور داشته باشد و حالا باید دید عضو افتخاری در اساسنامه جدید درج شده است یا خیر!

البته به گفته فائقی اعضای افتخاری در صورت تصویب مجمع می‌توانند حق رأی هم داشته باشند. اما به نظر می‌رسد در کمیته‌های انتخاباتی و نحوه تعیین مسئولان ارکان قضایی فدراسیون به درستی و به شکلی استاندارد اصلاح نشده و ممکن است فیفا به آن ایراد بگیرد.

داستان نهاد عمومی غیردولتی

بدون شک یکی از موضوعات جدی اساسنامه فدراسیون فوتبال داستان نهاد عمومی غیردولتی یا نهاد مستقل غیردولتی است. طبق قوانین ایران فدراسیون یک نهاد غیرعمومی دولتی است که البته گفته می‌شود فیفا این ساختار را نپذیرفته و از آن جا که یکی از خط قرمزهای فیفا عدم تأثیرگذاری دولت در فدراسیون‌ فوتبال است خواستار توضیح بیشتری در مورد آن شده است.

اما بدون شک این موضوع یکی از مسائل چالشی است و باید دید افرادی که کارگروه تخصصی اساسنامه جدید را تنظیم کردند چه تدابیری اندیشند. قوانین فدراسیون فوتبال باید به گونه‌ای باشد که مورد تأیید فیفا باشد و از طرفی قوانین داخلی کشور هم رعایت کند. مسئولان دولت نمی‌تواند در امور فدراسیون فوتبال دخالت کنند. از آن طرف هم فدراسیون فوتبال نمی‌تواند هر زمان بودجه بخواهد به سراغ دولت بیاید. این موضوع بسیار حساس و چالشی است و باید دید چه تدبیری برای آن درنظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/4057/

نظر شما