شناسهٔ خبر: 40434859 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

افزایش خودسرانه قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی

روزنامه جوان

فعالان بازار لوازم خانگی معتقدند قیمت‌های ثبت شده در سامانه ۱۲۴ مربوط به آذر ماه سال گذشته است. این در حالی است که توزیع‌کنندگان، خودسرانه قیمت‌ها را بین ۲۵تا ۳۰‌درصد گران کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بازار لوازم‌خانگی از سال ۹۷ تاکنون پس از افزایش ناگهانی قیمت ارز دستخوش مشکلات بسیاری شده است، به طوری که تولید‌کننده، مصرف‌کننده و فروشنده هیچ کدام از این بازار رضایت ندارند. تولید‌کننده با مشکلات عدیده‌ای از جمله تأمین ارز و افزایش قیمت ارز برای مواد اولیه مواجه است، مصرف‌کننده با عدم ثبات قیمت در بازار و فروشنده نیز با رکود حاکم بر بازار میان مشکلات تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان مانده است. رئیس اتحادیه لوازم خانگی از افزایش خودسرانه قیمت‌ها در بازار گله‌مند است و دلیل آن را ضعف مدیریتی در سازمان حمایت می‌داند و معتقد است قیمت‌های درج شده در سامانه ۱۲۴ مربوط به آذر ماه سال گذشته است و آقایان به خودشان زحمت نداده‌اند که قیمت‌ها را به‌روز کنند. مرتضی میری می‌گوید: مرجع اتحادیه برای تعیین قیمت سامانه ۱۲۴ است که متأسفانه ماه‌هاست به‌روزرسانی نشده است. به گفته فعالان بازار، قیمت لوازم خانگی به خصوص در دو سال اخیر به معضلی جدی تبدیل شده است و هیچ قاعده و ضابطه‌ای برای قیمت‌گذاری کالا وجود ندارد، کالا در فروشگاه‌ها بدون برچسب قیمت عرضه می‌شود و خریدار برای انتخاب یک کالا با یک نوع برند با چند قیمت متفاوت مواجه است، به عنوان مثال برای خرید یک ماشین‌لباسشویی تولید داخل در سه مغازه، سه قیمت متفاوت ارائه می‌شود.

یک فروشگاه قیمت عرضه را ۵ میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان، فروشگاهی دیگر ۵ میلیون و ۶۵۰‌هزار تومان و فروشگاه سوم نیز همان کالا را با ۵ میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان عرضه می‌کند. البته این تنوع قیمت در خصوص کالا‌های تولید داخلی که به نوعی قیمت کارخانه‌ای و قیمت مصرف‌کننده آن تا حدودی مشخص است کمتر مشاهده می‌شود، اما درباره لوازم خانگی که مبدأ مشخصی ندارد و به احتمال زیاد به صورت قاچاق به کشور وارد شده و به وفور هم در بازار لوازم خانگی عرضه می‌شود، آشفتگی در قیمت‌گذاری به مراتب بیشتر است، به عنوان مثال قیمت یک ماکروفر با برند کره‌ای که به گفته عرضه‌کنندگان این کالا اکنون از کشور‌های چین، مالزی و... وارد کشور می‌شود در بازار لوازم خانگی در ۱۰ فروشگاه با ۱۰ قیمت متفاوت عرضه می‌شود. مثال در مورد تنوع قیمت یک کالا با یک برند، در بازار لوازم خانگی بسیار زیاد است، آن قدر این بازار آشفته و به هم ریخته است که مصرف‌کننده به هیچ عنوان نمی‌تواند انتخاب دقیق و مطمئنی داشته باشد، از طرفی قیمت تولیدات داخلی هم دائماً در حال افزایش است و هیچ گونه ثبات قیمتی در بازار وجود ندارد.

۱۰ تا ۲۵‌درصد افزایش قیمت داشته‌ایم

به گفته مرتضی میری، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان لوزام خانگی، قیمت لوازم خانگی از ابتدای امسال ۱۰ تا ۲۵‌درصد افزایش یافته است. لیست قیمت کارخانه‌های تولید لوازم خانگی براساس افزایش ۱۰ تا ۲۵‌درصدی اعلام شده در حالی که این لیست قیمت‌ها مورد تأیید اتحادیه، تعزیرات و سازمان حمایت نیست. وی با اشاره به آشفتگی بازار لوازم خانگی می‌افزاید: از ابتدای امسال تاکنون بار‌ها و بار‌ها از سازمان حمایت خواسته‌ایم قیمت‌های جدید را بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری در سامانه ۱۲۴ اعلام کند در حالی که بدون توجه به این درخواست، قیمت‌های اعلامی لوازم خانگی از سه ماه آخر سال ۹۸ تاکنون بدون تغییر در سامانه ۱۲۴ مانده است.

سامانه ۱۲۴ کجا رفت؟

گفتنی است این اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در حالی است که اواسط سال گذشته، عباس تابش رئیس سازمان حمایت با اعلام امکان رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالا از طریق سامانه ۱۲۴ به مردم وعده داد که از این پس می‌توانند با مراجعه به سامانه ۱۲۴ قبل از انجام هر نوع خریدی در حوزه‌های مختلف اعم از لوازم خانگی، مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی ابتدا قیمت‌ها را در سامانه رصد و با قیمت موجود در بازار مقایسه کنند و بر این اساس کالای گران خریداری نکنند. وی این سامانه را خدمتی به مصرف‌کننده برای رصد قیمت کالا عنوان کرد؛ خدمتی که اثرات آن هیچ‌گاه مشاهده نشد. این در حالی است که مشاهده و رصد قیمت انواع کالا در سامانه ۱۲۴ هیچ کمکی به مصرف‌کننده نمی‌کند زیرا با مراجعه به سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مشاهده می‌شود که در سامانه مذکور فقط قیمت چند قلم کالای لوازم خانگی ذکر شده و قیمت‌ها به صورت کلی اعلام شده که امکان هیچ گونه مقایسه قیمتی در بازار را فراهم نمی‌کند، به عنوان مثال در این سامانه حداقل و حداکثر قیمت چند قلم کالای لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی شش و هفت کیلویی، اجاق گاز پنج شعله استیل فردار، یخچال ۱۷ فوت و فریزر ۱۷ فوت تولید داخل و نهایتاً تلویزیون LED در اندازه‌های ۴۳ و ۵۵ اینچ بارگذاری شده، لذا اگر فردی قرار باشد ماشین ظرفشویی یا یخچال و فریزر دوقلو و اجاق گاز چهار شعله یا سایر کالا‌ها را خریداری کند امکان هیچ‌گونه مقایسه قیمتی برای وی فراهم نیست.

نظر شما