شناسهٔ خبر: 40433654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

قالیباف:

مجلس یازدهم نه بنای تقابل و مچ‌گیری دارد نه در پیگیری منافع مردم مسامحه می‌کند

دیروز قالیباف، رئیس مجلس در سخنرانی خود در جلسه علنی گفت مجلس یازدهم نه بنای تقابل و مچ‌گیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند و تلاش خواهد کرد تا بارهای بر زمین مانده انقلاب اسلامی که در رأس آن حل مشکلات و سختی‌های محرومین و مستضعفین است را از زمین بردارد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر و محرومیت را به حداقل برساند.

صاحب‌خبر -




محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی، گفت: سلام بر روح پر فتوح امام (ره)، بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی و سلام بر رهبر فرزانه و حکیم انقلاب حضرت آیت‌لله العظمی سیدعلی خامنه‌ای و سلام بر شهدای گلگون‌کفن دفاع مقدس، شهدای خدمت و شهدای مقدس به‌خصوص شهدای مظلوم مقاومت و مدافعان حرم در تمام بلاد اسلام و درود خداوند بر سیدالشهدای مقاومت، نماد ایستادگی در برابر زورگویان، یار صدیق و مطیع رهبر انقلاب سردار سرافراز اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نظام اسلامی در سطوح راهبردی روز به روز قوی‌تر از گذشته به راه خود ادامه داده به‌گونه‌ای که امروز به عنوان یک قدرت مهم منطقه‌ای، تبدیل به یک بازیگر تأثیرگذار و پرنفوذ در عرصه‌های بین‌المللی شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ناکامی‌های گوناگون در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متأسفانه به سرمایه اجتماعی نظام آسیب وارد کرده و بر این اساس، انقلاب اسلامی در آغاز گام دوم انقلاب برای رسیدن به هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی با مجموعه‌ای از تهدیدات و فرصت‌ها روبروست. مهم‌ترین فرصت ما رهبری حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری است که کشتی نظام را از طوفان‌های سخت به سلامت تا به امروز عبور داده است.
قالیباف افزود: فرصتی دیگر، باور دینی عمیق مردم به‌ویژه جامعه ایثارگری و خانواده شهدای دفاع ‌مقدس و مدافعان حرم و اعتقاد آنان به آرمان‌های انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر، قدرت منطقه‌ای فزاینده جمهوری اسلامی هم که باعث شکل‌گیری عمق راهبردی و نفوذ ژئوپلیتیکی شده است. قدرت علمی و پیشرفته فناورانه در کشور به دست نخبگان، فرصت دیگری است که زمینه لازم جهت هرگونه پیشرفت را فراهم کرده است. بدنه وسیع و گسترده نیروهای جهادی و مردمی در سراسر کشور هم فرصت بی‌نظیری است. فرصت بعدی ما وجود طیفی از جوانان مؤمن و انقلابی است که با استقامت مؤمنانه خود، موتور محرکه این کشتی پرتلاطم شده‌اند.
وی تهدیداتی که در کمین نظام انقلاب وجود دارد را برشمرد و اظهار داشت: تهدید نخست کاهش سرمایه اجتماعی نظام است که در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور، فاصله گرفتن مسئولان از اصول انقلاب ایجاد شده و متأسفانه چالش اقتصادی و معیشتی را به وجود آورده که زمینه‌ساز بیکاری و آسیب‌های اجتماعی فراگیر شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تهدید دیگر فسادی است که در ساختارهای مختلف نفوذ کرده و موجب افزایش تبعیض و نارضایتی و عدم تحقق عدالت شده است. همچنین نظام اداری اجرایی متورم و به هم ریخته، تهدید دیگری است که امکان حکمرانی خوب را سلب کرده است. تضعیف نهاد بسیار مهم خانواده از طریق گسترش سبک زندگی غربی تهدیدی نگران‌کننده قلمداد می‌شود که به توجه ویژه و فوری نیاز دارد. گسترش نفوذ جریان غرب‌زده که با امید بستن به دشمن مانع خودباوری ملی و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی شده است، تهدید مهم دیگری است که باید درباره آن به طور جدی هوشیار بود.
قالیباف تصریح کرد: از دید من بر اساس نظام فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی برای استفاده از فرصت‌های یاد شده و جلوگیری از اثرگذاری و تشدید تهدیدها، تنها راه این است که الگوی مدیریت جهادی در پیش گرفته شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اکنون که مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرایط را خطرناک‌تر می‌کند، الگوی مدیریتی دستگاه‌های کشور است که علاوه بر ناکارآمدی و آشفتگی مدیریتی و تمرکز بر نگاه به بیرون، به بسیاری از اصول و مؤلفه‌های الگوی مدیریتی جهادی باور ندارد، در چنین شرایطی است که مجلس یازدهم می‌تواند با رویکردی منطقی و انقلابی نسبت به دولت و با استفاده از ظرفیت‌های تقنینی و به‌خصوص نظارتی خود در چارچوب پیام رهبر انقلاب، دولت را به سمت مطلوب هدایت کند.
قالیباف گفت: مجلس یازدهم نقشه راه خود را پیام رهبر حکیم انقلاب قرار می‌دهد و به عنوان یک نهاد مردمی و انقلابی که هدف خود را تشکیل یک مجلس قوی و کارآمد قرار داده، حل مسائل ملی و محلی مردم را به عنوان یک وظیفه انقلابی و مطلوب، وجهه همت خود قرار خواهد داد و با این شاخص، تعامل خود را با دولت فعلی و دولت آینده تنظیم می‌کند.
وی با بیان اینکه مجلس یازدهم نه بنای تقابل و مچ‌گیری دارد و نه در پیگیری منافع و حقوق مردم مسامحه می‌کند، تاکید کرد: مجلس یازدهم تلاش می‌کند موانع قانونی دولت در مسیر خدمت‌رسانی به مردم را حذف و اصلاح کند اما در عین حال اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پیاده‌سازی قوانینی که حل‌کننده مسائل مردم است، سهل‌انگاری کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رهبری در پیام روشنگرانه خود در حوزه اقتصادی بر توجه به معیشت طبقات ضعیف و تحقق عدالت تأکید داشتند و اشاره فرمودند مطابق نظر صاحب‌نظران، این هدف در اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی محقق می‌شود.
قالیباف ادامه داد: مجلس قوی و انقلابی یازدهم با همه توان، امکانات و ظرفیت‌های قانونی خود و با یاری خداوند متعال تلاش خواهد کرد تا بارهای بر زمین مانده انقلاب اسلامی که در رأس آن حل مشکلات و سختی‌های محرومین و مستضعفین است را از زمین بردارد و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر و محرومیت را به حداقل برساند.
قالیباف تصریح کرد: مجلس یازدهم با توجه به نقشی که در جایگاه تمدن‌ساز انقلاب اسلامی قائل است، بر سر آرمان‌های اصلی انقلاب، هیچ مسامحه‌ای را نمی‌پذیرد و مقابله مقتدرانه در برابر دشمن خارجی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی را جزو اصول خود قرار می‌دهد و در مرزبندی با معاند خارجی تعارف نمی‌کند البته دایره نیروهای انقلاب را مطابق راهبرد رهبر انقلاب گسترده می‌داند و با طرد نیروهای انقلابی به‌دلیل اختلاف سلیقه‌های سیاسی و کارشناسی با جدیت مخالفت خواهد کرد.
قالیباف گفت: مجلس یازدهم استکبارستیزی را هم آرمانی اعتقادی و هم منفعتی راهبردی می‌داند. مذاکره و سازش با آمریکا به عنوان محور استکبار جهانی را بی‌حاصل و پُرضرر ارزیابی می‌کند. راهبرد ما در برخورد با آمریکای تروریست تکمیل زنجیره انتقام خون شهید سلیمانی است، کاری که با حمله بی‌سابقه به پایگاه عین‌الاسد شروع شد و با شکسته شدن هیبت پوشالی آمریکا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوری اسلامی ادامه یافت، با اخراج کامل ارتش تروریست آمریکا از منطقه، تکمیل خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس یازدهم در عین باور به درون‌زایی و مردم‌باوری، برون‌گرایی را نیز مدنظر قرار می‌دهد و معتقد است برون‌گرایی باید با تمرکز بر کشورهای منطقه به ویژه همسایگان و در کنار آنها قدرت‌های بزرگی باشد که در سختی‌ها با ما دوستی کردند و منافع راهبردی قابل توجهی با ما دارند. مجلس یازدهم حامی گسترش ارتباط با همه جامعه جهانی است اما اعتماد به حکومت‌هایی که سابقه تاریخی خود و چه در تجربه دوران جمهوری اسلامی، کارنامه سیاهی دارند را خطای راهبردی می‌داند.
بیانیه نمایندگان
۲۴۵ نفر از نمایندگان مجلس دیروز بیانیه‌ای صادر کردند و در آن آورده‌اند امروز اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویّت‌های کشور است که در این میان، رسیدگی به اقتصاد و معیشت طبقات ضعیف و ارتقای شاخص‌های عدالت فوری‌ترین مساله امروز ماست.
در متن این بیانیه آمده است: «ما نمایندگان ملت ایران با تقدیر فراوان از پیام حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز به کار مجلس یازدهم، با گرامیداشت ایام ارتحال امام خمینی(ره) و قیام پانزدهم خرداد، ضمن تبریک انتخاب آقای دکتر قالیباف و هیئت‌رئیسه محترم نکات مهمی را به استحضار ملت شریف ایران اسلامی می‌رساند: بیان دقیق رهبر انقلاب که «همه‌ دستگاه‌های حکومتی و مردمی و همه‌ آحاد، وظیفه دارند از مسیر ترسیمی مجلس حرکت کنند» نشانه قطعی اعتماد ایشان به نمایندگان مجلس یازدهم است که ان‌شاءالله از سوی همه ما نمایندگان جدی گرفته خواهد شد. ما رابطه مجلس با قوای دیگر و دستگاه‌های فعال کشور را از نوع تعامل و برادری می‌دانیم و در عین حال معتقدیم با توجه به اختیارات و وظایف مصرح در قانون اساسی، مجلس برادر بزرگ‌تر قوای دیگر است.»
در بخش دیگری از این بیانیه آمده: «شرط تحقق در رأس امور بودن، نظم در انجام وظیفه، طهارت اقتصادی و اولویت‌شناسی است. امروز اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویّت‌های کشور است که در این میان، رسیدگی به اقتصاد و معیشت طبقات ضعیف و ارتقای شاخص‌های عدالت فوری‌ترین مسئله امروز ماست. باور داریم در شرایط ناگوار اقتصادی مردم که ناشی از
به هم پیوستگی ناکارآمدی‌های اجرایی و فشارهای زورگویان عالم است علاوه بر فعالیت جدی برای تقنین و نظارت در چارچوب اقتصاد مقاومتی باید به معنای واقعی کلمه مردمی شویم. مردمی شدن هم با حضور درمیان مردم و شنیدن دغدغه‌ها و گلایه‌های آنان محقق می‌شود و هم با نزدیک کردن زندگی نمایندگان به طبقات ضعیف‌تر مردم.»
در پایان این بیانیه می خوانیم: «بحمدالله تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس یازدهم را جوانان زیر ۴۵ سال تشکیل می‌دهند که بعضاً دارای سابقه نمایندگی نیز هستند، تلاش خواهیم کرد درهم‌ تنیدگی تجربه مجربان مجلس با شور و حرارت جوانی نمایندگان جوان را در عمل پیاده کنیم همچنان که در انتخاب هیئت‌رئیسه رقم خورد. معتقدیم خط‌کشی‌های قومیتی، جناحی، جغرافیایی و سنی در مجلس باعث آفت خواهد شد. مجلس یازدهم ید واحده‌ای برای استعانت از خداوند متعال، برای بیعت با رهبری، برای گرفتن حق مردم و نوازش محرومان و برای دست رد زدن بر سینه دشمنان ملت ایران خواهد بود.»

نظر شما