شناسهٔ خبر: 40433553 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

طرح ۳ مرحله‌ای رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری و غور اردن

صاحب‌خبر -

باوجود اینکه ارتش رژیم صهیونیستی هنوز هیچ‌گونه دستوری از مقامات سیاسی برای شروع روند الحاق مناطقی از کرانه باختری در ژوییه دریافت نکرده است، یکی از مشاوران وزارت جنگ این رژیم طرحی را برای الحاق ارایه کرد.
کوبی الیراز، کارشناس امور شهرک‌سازی در مقاله‌ای برای روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: «اسراییل باید درباره الحاق کرانه باختری هوشمندانه عمل کند. طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای اسراییل خوب است، اما تا زمانی که دولت قانون را در منطقه مورد نظر حاکم نکند، هیچ ارزشی ندارد. امکان ندارد بتوان در تمام کرانه باختری این را اجرا کرد، اما باید حداقل در غور اردن اتفاق بیفتد. ماه‌های آینده اهمیت تاریخی زیادی برای اسراییل دارد، چراکه فرصت منحصربه‌فردی پیش‌‌روی اسراییل است.»
او که مشاور امور شهرک‌سازی وزرای جنگ سابق ازجمله موشه یعالون، آویگدور لیبرمن و بنیامین نتانیاهو بوده است، بر لزوم غنیمت شمردن هر فرصتی برای الحاق شهرک‌های کرانه باختری تأکید کرد.
این کارشناس گفت که طرحی را به نفتالی بنت، وزیر جنگ سابق درباره الحاق کرانه باختری ارایه کرد که شامل سه نکته اصلی است: اول اجرای قانون اسراییل به صورت فعال برای مقابله با برنامه‌های احداث فلسطینی‌ها در این مناطق همراه با تصویب قوانینی در این‌خصوص. دوم پایان‌دادن به سیطره تشکیلات خودگردان فلسطین بر مساحت‌های وسیعی در مناطق «ج» همزمان با موافقت با طرح‌های ساخت‌وساز فلسطینی‌ها اما با روشی دقیق. سوم ایجاد مراکز تجاری و صنعتی و فراهم‌کردن فرصت‌های شغلی برای تمام فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها و بهبود زیرساخت.
الیراز گفت: «تنها مکانی که اسراییل می‌تواند اجرای حاکمیت خود را از آنجا شروع کند، منطقه غور اردن است. منفعت استراتژیک اسراییل در حفظ واقعیت این منطقه است و باید آن را به نخستین خط دفاعی در هرگونه نزاعی با کشورهای عربی تبدیل کند. این طرح نیازی به اجرای کامل تمام ابعاد طرح ترامپ ندارد. این نکته خوبی برای بهبود وضع کنونی و تبلیغ آن بدون تکیه بر طرح ترامپ است و احتمالا به از بین رفتن طرح کشور فلسطین بینجامد.»
او افزود: «مساحت کنونی کرانه باختری به دو قسمت تقسیم می‌شود، اول ۶۰‌درصد که تحت سیطره اسراییل است و دوم ۴۰‌درصد که تحت سیطره تشکیلات خودگردان فلسطین است.» او با چشم‌پوشی از سلطه غیرقانونی بر این منطقه مدعی است که سیطره اسراییل تنها به ۴۰‌درصد محدود خواهد شد.
او در ادامه ادعاهایش می‌افزاید که معامله قرن سلطه اسراییل بر کرانه باختری را به ۳۰‌درصد کاهش خواهد داد و فلسطینی‌ها درنهایت می‌توانند کشوری در ۷۰‌درصد مساحت کرانه باختری داشته باشند. اراضی که تحت سیطره اسراییل هستند برای نخستین‌بار تحت حاکمیت کامل اسراییل خواهند بود. برخی اسراییلی‌ها طرح آمریکا را به شرط انجام اصلاحات تأیید می‌کنند. این اصلاحات شامل گسترش حاکمیت اسراییل در تمام بخش‌های کرانه باختری و رسیدن به توافق واضحی درباره ایجاد شهرک‌سازی در مناطق غیرمسکونی و توافق با اردن برای تضمین آزادی فعالیت ارتش اسراییل در غور اردن است. اگر این اصلاحات صورت گیرد، اسراییل عملا از مساحت اضافی از کرانه باختری چشم پوشیده است، اما در مقابل مزایای استراتژیکی به همراه دارد و بر بقیه مناطق حاکمیت کامل دارد.
در مقابل باوجود اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شروع روند الحاق کرانه باختری در ماه ژوییه اما ارتش این رژیم هیچ درخواستی برای آمادگی و انجام اقدامات لازم دریافت نکرده است، برای همین کارشناسان می‌گویند احتمالا نتانیاهو در موعد تعیین‌شده الحاق را اعلام کند، اما اقدامات عملی برای اجرای آن را آغاز نکند. روزنامه معاریو دراین‌باره نوشت: «علاوه بر این هنوز مذاکرات سیاسی و نظامی مهمی برگزار نشده و درواقع ارتش اسراییل جدول زمانی، نقشه‌های واضح و دستورات لازم را دریافت نکرده است‌.»
 مذاکره میان ارتش اسراییل با ارتش اردن خوب پیش می‌رود، اما اردن نگرانی خود را ابراز کرده و طرف اسراییلی وعده داده است که اردن را در جریان آخرین تحولات قرار دهد. ارتش اسراییل طی ماه‌های اخیر برنامه‌ریزی برای اجرای حاکمیت کامل را آغاز کرده است، بدون اینکه دستورات یا جدول زمانی دریافت کند، اما مسئولان سیاسی قصد و نیت‌شان در این‌باره را به ارتش اعلام نکرده‌اند.

نظر شما