شناسهٔ خبر: 40432504 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تصرفات غیرقانونی مخزن سد شیروان باید برطرف شود

بجنورد- ایرنا- مدیر امور منابع آب شیروان گفت: تصرف و تملک غیرقانونی زمین‌های مخزن سد بارزوی این شهرستان و ایجاد باغ در آن، از مهم‌ترین مشکلات آن است که باید چاره‌جویی شود.

صاحب‌خبر -

اسحاق خسروپناه، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه هنوز میزان این تصرفات و سطح باغ های ایجاد شده مشخص نشده است، اظهار داشت: این مساله اکنون در دستور کار قرار گرفته و تعیین میزان این تصرفات و تملکات در دست اقدام است.
وی افزود: ضروری است میزان تصرفات صورت گرفته در بستر رودخانه و مسیر پایاب سد، به ویژه حوزه میانی مشخص و با فنس کشی جدا شود، چرا که بخش زیادی از این محدوده اکنون زیر آب رفته است.
خسروپناه گفت: در این خصوص با رییس دادگستری شیروان نیز مذاکره و هماهنگی صورت گرفته و در بازدید انجام شده از منطقه، برای متخلفان اخطاریه صادر شده و همچنین با حفر کانالی در حاشیه مخزن سد، تلاش کرده ایم تا حد و حدود قانونی آن معلوم شود.

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: اینک حجم کل مخازن سدهای بارزو و گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان، ۹۵ میلیون متر مکعب است که ۵۷.۲ درصد مخازن معادل ۵۴.۵ میلیون متر مکعب آن آب دارد.
سد بارزوی شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب بخش صنعت، آشامیدنی شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است.

سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

نظر شما