شناسهٔ خبر: 40432420 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خانه شهردار خوشنام تبریز ثبت ملی شد

خانه قدیمی و ماندگار ارفع الملک جلیلی، از شهرداران تبریز در اواخر دهه ۱۲۹۰ و نیمه دوم دهه ۱۳۱۰ شمسی، به شماره ۳۲۹۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،احمد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، افزود: نامه رسمی این ثبت ملی امروز از سوی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استاندار آذربایجان شرقی ابلاغ شد.

او اعلام کرد: با توجه به ثبتی بودن سردر این خانه، پس از تشکیل پرونده ثبت اعیانی خانه مذکور در معاونت میراث فرهنگی استان و پیگیری‌های صورت گرفته، طی نامه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار آذربایجان شرقی، این خانه با توجه به شأن ملی و تاریخی به شماره ۳۲۹۳۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

اوادامه داد: طبق ضوابط میراث فرهنگی، اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر آن شود، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازت‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود.

حمزه زاده گفت: مرتکب هرگونه تخلف در این زمینه مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفا" با تایید و نظارت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ممکن خواهد بود.

خانه تاریخی ارفع الملک در خیابان بهشتی تبریز و در ابتدای گذری موسوم به دالان میرزا رضا، خانه شهردار خوشنام تبریزی در ۸۰ سال قبل، حاج رضا ارفع الملک جلیلی، است که در دهه‌های قبل به دلیل بی توجهی به میراث تاریخی، بخشی از آن منفک و فروخته شده است.

این خانه تاریخی که یادآور اقدام ماندگار مالک آن در بنیانگذاری عمارت تاریخی «ساعت» در هشت دهه قبل و نیز ایجاد مسیل سیل جاری از وسط تبریز است، در سال‌های اخیر به دلیل بی توجهی نهاد‌های مسوول با خطر تخریب مواجه بوده است.

ایرج شهین باهر شهردار فعلی تبریز، اوایل سال قبل از تملک و احیای خانه تاریخی ارفع الملک جلیلی خبر داده بود، اما بارش‌های سیل آسای اوایل سال جاری باعث شد که سقف و بخشی از دیوار‌های شمالی این بنای تاریخی فرو ریزد.

ارفع الملک جلیلی در اواسط دهه ۱۳۱۰ شمسی، شهردار تبریز بود و به دلیل اقدامات ارزشمندش در عمران و آبادی شهر، نامش همچنان در یاد‌ها زنده است؛ سنت نیکی که در مورد شهرداران بعدی تبریز به ندرت اتفاق افتاد.

ارفع الملک جلیلی در سال‌های ۱۲۸۸ تا ۱۲۹۰ شمسی، عضو انجمن ایالتی آذربایجان و شورای شهر (هیئت بلدیه) بود و بنا بر آنچه در روزنامه «تبریز» حسین آقا فشنگچی منتشر شده است، در آن زمان تکلیف اعضای انجمن مبنی بر حقوق ماهیانه ۷۰ تومانی را نمی‌پذیرد و اعلام می‌کند که با توجه به دشواری زندگی مردم، می‌تواند تنها نصف این رقم را قبول کند.

ارفع الملک جلیلی همچنین در کار‌های خیر و خداپسندانه پیشگام بود، به گونه‌ای که زمین فعلی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی در مجاورت گورستان تاریخی «طبوائیه» در خیابان آزادی، بالاتر از آبرسانی، از موقوفات آن مرحوم است.



انتهای پیام/

 

نظر شما