شناسهٔ خبر: 40430414 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

سیدجواد حسینی: سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از ۱۵ تیر آغاز می‌شود

تهران (پانا) - کارگروه استاندارد سازی واژه های حوزه آموزش و پرورش استثنایی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و اعضای شورای معاونان، جلسه شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با بیان ضرورت استاندارد سازی واژه های حوزه آموزش و پرورش استثنایی گفت: با توجه به لزوم درک مشترک از مفاهیم و واژه های مرتبط با تعلیم و تربیت کودکان با نیاز های ویژه، استانداردسازی واژه های تخصصی این حوزه از ضروریات است. سازمان آموزش و پرورش استثنایی سازمانی تخصصی است و در آن کلمات تخصصی نیز زیاد استفاده می شود اما باید کلماتی را بکار گرفت که در دنیای علم بر روی آنها توافق بیشتری است.

وی افزود: با توجه به مجوز اخذ شده از فرهنگستان علوم کارگروهی متشکل از صاحبنظران جهت استاندارد سازی واژه های تخصصی حوزه آموزش و پرورش استثنایی تشکیل خواهد شد. با مجوز فرهنگستان علوم این کارگروه می تواند واژه بسازد و این واژه ها را در اختیار ذینفعان آموزش و پرورش استثنایی قرار دهد.

معاون وزیر در ادامه این جلسه با اشاره یه یکی از دستورات جلسه که برگزاری جشنواره آفرینش بود گفت: جشنواره آفرینش در راستای انتخاب، معرفی و تجلیل از برترین محتواهای حوزه آموزش و پرورش استثنایی برگزار خواهد شد. مولفین و موسساتی که در زمینه تالیف، ترجمه، درس افزارو نرم افزار مرتبط با حوزۀ آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه فعالیت می کنند می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی گفت: توسعه کیفی منابع انسانی از طریق تقویت مهارت‌های حرفه‌ای مولفان، ارتقاء همیاری و مشارکت فعّال معلمان در تولید محتوای آموزش و پرورش استثنایی، تشویق و ترغیب مولفین به تولید محتوا در حوزۀ آموزش و پرورش استثنایی و پیوند محتوا با فضای مجازی و بهره‌ گیری هوشمندانه از فرصت‌های فناوری اطلاعات از جمله اهداف برگزاری جشنواره آفرینش است.

حسینی در ادامه جلسه با بیان اینکه دستورالعمل طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان و دستور العمل امتحانات به زودی به استان ها ابلاغ خواهد شد گفت: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی یکی از طرح های موفق آموزش و پرورش پس از انقلاب است که از سال ۱۳۷۱ با پوشش ۱.۵ درصدی به پوشش ۹۷.۶ درصد بدو ورود به دبستان و ۵۰ درصدی دوره پیش دبستانی در سال گذشته رسیده است.

وی افزود: در سال جاری نیز پوشش ۹۹ درصدی بدو ورود به دبستان و ۶۰‌درصدی پیش دبستانی هدف‌گذاری شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا شروع برنامه سنجش در سال جاری از ۱۵ تیر خواهد بود و تعداد پایگاه های اولیه از ۹۰۱ پایگاه به ۱۲۰۰ پایگاه در سال جاری افزایش یافته ‌است.

معاون وزیر پروژه مهر را یکی از فعالیت های ویژه آموزش و پرورش دانست و افزود: با توجه به شیوع کرونا کارگروه سلامت و بهداشت به کارگروه های پروژه مهر اضافه شده است.

وی افزود: ثبت سفارش کتب درسی از مهمترین فعالیت های پروژه مهر است که تاکنون ا کتب 67 هزار نفر از دانش آموزان با نیاز های ویژه ثبت سفارش شده است و حدود 11 هزار دانش آموز باقی مانده است که بزودی سفارش آن ها نیز در سامانه درج خواهد شد.

نظر شما