شناسهٔ خبر: 40426585 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

صدایی که دیر شنیده شد

فصل برداشت تمام شد؛ مسئولان بیدار شدند/ نوش دارو بعد از ورشکستگی

کرمان - پس از اتمام فصل برداشت محصول گوجه در جنوب کرمان و ورشکستگی کشاورزان، مسئولان از آغاز طرح خرید حمایتی این محصول خبر می دهند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: فصل برداشت گوجه در جنوب کرمان از اوایل فروردین ماه هر سال شروع و تا نیمه خرداد ماه به پایان می‌رسد در سال جاری اما داستان برداشت محصول برای کشاورزان غمناک بود.

کشاورزانی که برای تولید هر کیلو گوجه سه هزار و ۵۰۰ تومان هزینه تولید کرده بودند این محصول را با قیمت ۵۰۰ تومان و گاه کمتر به دلالان فروختند.

۴۵ درصد از تولید این محصول در کشور طی فصل بهار در جنوب کرمان انجام می‌شود و طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هیچ گونه افزایش تولید و خارج شدن کشاورزان از الگوی کشت در منطقه روی نداده است.

با این وجود عدم نظارت و مدیریت در خصوص انتقال محصول به بازار هدف، عدم حذف دلالان و واگذار کردن بازار به سیستم عرضه و تقاضا کار را به جایی رساند که سبد ۲۰ کیلویی محصول که در ابتدا ۱۸ هزار تومان خرید و فروش می‌شد حالا ۴ هزار تومان بین دلالان دست به دست می‌شود.

ابهام در خصوص تأخیر در حمایت از کشاورزان / ‏‬ مقصر کیست

با وجود خبرهای متعددی که از افت پیاپی قیمت محصولات کشاورزی در سال جهش تولید به گوش می‌رسید اما اقدام عملی برای حمایت از تولید کننده انجام نشد و در این میان دلالان محصولی را که با کمترین قیمت خریداری می‌کردند با بیشترین قیمت به مصرف کننده می‌فروختند.

از مجموع ۴۸۰ هزار تن محصول گوجه که از سه ماه قبل کار برداشت آن در دمای ۴۰ درجه‌ای جنوب کرمان آغاز شده بود، بخش زیادی توسط دلالان با قیمت بسیار کم خریداری شد و بخش دیگری نیز به دلیل عدم صرفه در مزارع تخریب شد.

انتشار یک خبر عجیب

در حالی که به گفته رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان برداشت این محصول از فروردین ماه آغاز و تا نیمه خرداد به پایان می‌رسد روز گذشته خبر عجیبی در خبرگزاری‌ها منتشر شد. و آن «آغاز طرح حمایتی از کشاورزان گوجه کار در روزهای پایانی زمان برداشت»! بود

این اقدام عجیب و دیرهنگام دولت برای جلوگیری از افت قیمت گوجه در حالی ابلاغ شده که بسیاری از کشاورزان طی روزهای اخیر یا محصول را با قیمت اندک فروخته و یا محصول را به حال خود در مزارع رها کرده‌اند تا غذای دام‌ها شود و بخش اندکی از محصول باقی مانده است.

بسیاری از کشاورزان طی روزهای اخیر یا محصول را با قیمت اندک فروخته و یا به حال خود در مزارع رها کرده‌اند تا غذای دام‌ها شود و بخش اندکی از محصول باقی مانده است

انتقاد کشاورزان در فضای مجازی در جنوب کرمان از این اقدام دیر هنگام دولت در حالی ادامه دارد که علیرضا غنی‌زاده معاون وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته اعلام کرده خرید حمایتی به صورت نا محدود از روز شنبه این هفته آغاز شده است.

گویا در این طرح کشاورز محصول خود را به هر قیمتی که بفروشد مابه التفاوت آن را تا سقف هزار تومان از سازمان تعاون روستایی دریافت خواهد کرد این در حالی است که قیمت تمام شده تولید هر کیلو گوجه فرنگی در جنوب کرمان حداقل ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به نظر می‌رسد تعاون روستایی به گونه‌ای برنامه ریزی کرده است که هر کیلو گوجه توسط ۷ کارخانه رب گوجه در جنوب کرمان به قیمت ۶۰۰ تومان خریداری و ۴۰۰ تومان نیز توسط دولت پرداخت شود.

گوجه‌ای برای فروش باقی نمانده است

تمام این اعداد و ارقام در حالی بیان می‌شود که دیگر گوجه‌ای برای فرو باقی نمانده است.

البته معاون وزیر جهاد کشاورزی وعده داد است که برنامه ریزی کرده‌ایم که در سال‌های آینده چنین مشکلاتی روی ندهد.

اقدام دیر هنگام دولت در حالی کلید خورده است که از بهمن ماه سال گذشته رسانه‌ها و مسئولان محلی بارها در خصوص احتمال افت محصولات کشاورزی هشدار داده بودند.

اقدام دیر هنگام دولت در حالی کلید خورده که از بهمن ماه سال گذشته رسانه‌ها و مسئولان محلی بارها در خصوص احتمال افت محصولات کشاورزی هشدار داده بودند

هر چند که بارها عدم رعایت الگوی کشت دلیل افت قیمت محصول بیان و یا از بروز سیل به عنوان بهانه‌ای برای کاهش کیفیت محصول نام برده شده که سطح زیر کشت گوجه در سال جاری ۱۲ هزار هکتار بوده و این رقم بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی خارج از برنامه الگوی کشت نیست و کیفیت تولید گوجه نیز بنا به گفته کشاورزان و مشاهدات میدانی افت نداشته است.

در این خصوص به میدان‌های میوه و تره بار جنوب کرمان در شهرهای جیرفت و عنبرآباد و کارخانه رب گوجه فرنگی در کهنوج رفتیم. این روزها دیگر از آن صف‌های شلوغ ایام پر ازدحام برداشت گوجه خبری نیست.

وانت‌های مملو از گوجه اما در گوشه و کنار دیده می‌شود و بیشترین مراجعه کشاورزان هم به کارخانه‌های رب گوجه‌ای است که هنوز از سال قبل به کشاورزان بدهکارند و محصول شأن هم به دلیل محدودیت‌های کرونایی فروش نرفته و در کارخانه‌ها انبار شده است.

۸۰ درصد محصول برداشت شده است

یکی از فعالان خرید و فروش این میدان می‌گوید: دیر آمدید برداشت گوجه در ۸۰ درصد از مزارع جنوب کرمان تمام شده است، گوجه در فصل زمستان در جنوب کرمان کشت و اوایل سال بعد برداشت می‌شود، شدت گرما در این شهرستان‌ها به حدی است که محصول حداکثر تا نیمه‌های اردیبهشت کاملاً آماده برداشت است.

شدت گرما در این شهرستان‌ها به حدی است که محصول حداکثر تا نیمه‌های اردیبهشت کاملاً آماده برداشت است و با افزایش گرما خراب می‌شود

محمد می‌افزاید: در حال حاضر تعداد مراجعات کمتر از قبل شده و اکثر مردم به سمت برداشت پیاز و سیب زمینی رفته‌اند.

وی افزود: در جنوب کرمان ابتدا خیار بعد گوجه و در نهایت پیاز و سیب زمینی و هندوانه برداشت می‌شود در این میان اگر محصول خیار و گوجه دیر برداشت شود چون فساد پذیر است طی ۱۰ روز خراب می‌شود.
علی اسماعیلی یکی از کشاورزان گوجه کار است که به خبرنگار مهر می‌گوید: دیگر گوجه‌ای برای برداشت و فروش نمانده و در مزرعه من اکثر گوجه‌ها خراب شد چون هزینه برداشت و سبدها بیشتر از قیمت فروش محصول می‌شد، امروز هم چون وام گرفته‌ام و بانک هم برای پرداخت قسط فشار آورده به همراه خانواده ام باقیمانده محصول را برداشت کرده‌ام و حاضرم به هر قیمتی به خریدار بفروشم که بتوانم قسط این ماه را پرداخت کنم.

مزارعی که شخم زده شد

از کرمان تا عنبرآباد حدوداً ۴۵ دقیقه راه است در مسیر مزارع گسترده کشاورزی مشاهده می‌شود که کشاورزان در حال برداشت انواع محصولات از جمله پیاز و هندوانه هستند و به سادگی می‌توان مزارعی که محصول گوجه در آنها برداشت نشده و محصول خراب شده را دید.

کمال قربانی کشاورز عنبرآبادی است که در میدان میوه و تره بار عنبرآباد در انتظار مشتری است، می‌گوید: از دیروز محصول را بار زده‌ام و منتظرم کسی پیدا شود و محصول را خریداری کند.

از او می پرسم چرا گوجه را به کارخانه‌های رب نمی‌برد. کشاورز عنبرآبادی گفت: ما از سال گذشته هم از این کارخانه‌ها طلب داریم و هنوز پرداخت نشده است، ضمن اینکه اگر بتوانم گوجه را اینجا کیلویی ۸۰۰ تومان هم بفروشم راضی هستم و نباید کرایه وانت و پول بنزین بدهیم و چند روز در صف کارخانه‌های رب گوجه معطل باشم.

چرا مسئولان دیر بیدار شدند

وی می‌افزاید: ما از ابتدای فصل برداشت محصول بارها گفتیم که دولت به حالمان چاره‌ای کند اما حالا که دیگر محصولی نمانده می‌گوید محصول را می خریم آن هم زیر قیمتی که برای تولید هزینه کرده‌ایم.

از ابتدای فصل برداشت محصول بارها گفتیم که دولت به حالمان چاره‌ای کند اما حالا که دیگر گوجه‌ای نمانده می‌گوید محصول را می خریم آن هم زیر قیمتی که برای تولید هزینه کرده‌ایم

یکی دیگر از کشاورزان می‌گوید: صف کارخانه‌های رب هنوز طولانی است چون اکثر گوجه باقیمانده به دلیل شدت گرما به محصول درجه دو تبدیل شده و دیگر کسی جز این کارخانه‌ها خریدار محصول نیست.

میثم علیخانی گفت: اینکه مسئولان صبر کنند تا فصل برداشت تمام شود و بعد اعلام کنند که محصول ما را می‌خورند کمی عجیب است و اگر این طرح هم اجرا نمی‌شود بهتر بود و حداقل نمک بر زخم کشاورزان نمی‌پاشید.

وی افزود: سه ماه گذشت و ما هر چه گفتیم کسی نشنید همه کشاورزان محصول را برداشت کردند و به دلالان فروختند و یا به دلیل افت قیمت محصول در مزارع و مقابل نور خورشید خراب شد چرا الان فروش حمایتی شروع شده چرا مسئولان اینقدر کند و دیر تصمیم گرفته‌اند؟

به زودی فصل برداشت هندوانه در جنوب کرمان آغاز می‌شود و مسئولان به جای تصمیم گیری در خصوص برداشت محصولی که فصلش تمام شده باید از هم اکنون فکری به حال برداشت هزاران تن هندوانه کنند.

نظر شما