شناسهٔ خبر: 40423152 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد استاندار خراسان شمالی از فرمانداران به علت بی‌توجهی به بیمه‌های اجتماعی

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی با انتقاد از قرار نگرفتن حوزه بیمه روستایی و عشایری در اولویت کاری فرمانداران گفت: کم‌کاری در بیمه‌های اجتماعی به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

محمدعلی شجاعی روز یکشنبه در نشست توسعه و اشتغال پایدار روستایی استان اظهار داشت: عملکرد برخی از شهرستان ها نیز در این خصوص بسیار پایین است که باید به صورت جدی وارد این حوزه کاری شوند.

وی از فرمانداران خواست تلاش مضاعفی در خصوص بیمه های اجتماعی روستاییان و عشایر داشته باشند و کم کاری در این حوزه قابل قبول نیست.

وی از نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین اداره کل امور عشایر خواست تا در این خصوص با صندوق بیمه روستایی و عشایری بیشتر همکاری و مشارکت داشته باشند.

استاندار خراسان شمالی از نبود آمار دقیق تعداد بیمه شده ها، افراد مشمول و غیر مشمول این نهادها انتقاد کرد و گفت: باید درخصوص وضعیت بیمه افراد زیر پوشش آمار و اطلاعات دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم برای زیر پوشش بردن جامعه هدف برنامه ریزی کنیم.

وی از فرمانداران خواست تا در جلسه آینده آمار دقیق از افراد بیمه شده شهرستان مربوطه خود ارائه دهند و افزود: باید آمار به تفکیک قشرهای مختلف زیر پوشش ارائه شود تا بتوانیم افرادی که هنوز خود را بیمه نکرده اند احصا و آنان را تشویق به این امر کنیم.

شجاعی همچنین از زیر پوشش قرار نگرفتن افراد بالای ۵۰ سال قشر روستایی و عشایری در زمینه بیمه های اجتماعی  انتقاد کرد و افزود: بیمه نشدن این گروه از افراد جامعه منطقی نیست، این قشر نباید از نظر بیمه ای رها باشند بلکه باید به دنبال راه کاری برای زیر پوشش بردن آنان نیز باشیم.

وی گفت: این قشر که از نظر درآمدی مشکلات مختلفی نیز دارند نباید بدون بیمه باشند.

وی از کمبود نیروی کارگزار در خصوص بیمه روستایی و عشایری نیز انتقاد کرد و گفت: باید برای جبراین این کاستی، دهیاران را نیز به عنوان کارگزار معرفی کنید تا جمعیت زیر پوشش را برای داشتن بیمه اجتماعی تشویق کنند.

وی از صندوق بیمه روستایی و عشایری استان خراسان شمالی خواست تا این بحث را جدی بگیرد و افزود: باید دهیاران به عنوان کارگزاران رسمی قرارداد بسته شود و در این خصوص کم کاری نشود.

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد هشت بازارچه محلی برای فروش محصولات روستایی و عشایری در شهرستان های این استان تاکید کرد و اظهار داشت: برای این مکان ها باید بسته های فرهنگی  ورزشی نیز تعریف شود.

وی همچنین از شهرداری و سایر نهاد های غیر دولتی خواست تا برای ایجاد درآمد بیشتر تلاش کنند و گفت: اما بیشتر این نهادها به جای اینکه در زمینه های مختلف برای درآمد فعالیت کنند بیشتر به پیکره دولت وصل می شوند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی هم با بیان اینکه ۶۹۱ دهیاری داریم گفت: دهیاری های استان ۷۰۲ طرح ارایه داده اند که ایز این نظر در کشور رتبه اول را داریم.

محمدرضا موفق یساقی افزود: برای اجرای این پروژه ها هزار و ۸۷۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون برای  ۶۱ طرح با ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار مصوبه گرفته ایم، به لحاظ تعداد مصوبه نیز در کشور جایگاه اول را داریم.

وی افزود: از مجموع این طرح ها تاکنون ۱۵ طرح به بهره برداری رسیده است و همچنین ۴۶ طرح نیروگاه خورشیدی نیز به زودی وارد عملیات اجرایی خواهد شد.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی هم گفت: به علت شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی احتمالی ریزش و قطع همکاری بیمه شده ها وجود دارد.

محمدرضا غلام زاده افزود:  تاکنون، ۳۱ درصد جمعیت روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند.

وی اظهار داشت: ۱۷۹ هزار نفر از جمعیت روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استان مشمول بیمه هستند که از این تعداد حدود ۱۴۰ هزار نفر روستایی و مابقی عشایری و روستایی ساکن در شهر هستند.

وی از تمامی روستاییان و عشایر خراسان شمالی خواست تا خود را بیمه تامین اجتماعی کرده و از مزایای عضویت در صندوق استفاده کنند تا همانند کارمندان بعد از بازنشستگی نیز حقوق بگیرند.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است، ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان نیز عشایری هستند.
خراسان شمالی جزو استان های با سطح درآمدی پایین است.

نظر شما