شناسهٔ خبر: 40422867 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

محبوب‌ترین پیراهن تاریخ استقلال از آن کیست؟

سرمربی و دستیار اول این روزهای استقلال هر دو در خرداد به دنیا آمدند، هردو خوش تکنیک بودند و هر دو به شماره 7آبی ها اعتبار دادند.

صاحب‌خبر -

ورزش سه: شماره هفت برای هواداران آبی از دهه 60تا 90 به اسم دو نفر ختم می شود. دو نفری که امروز سرمربی و مربی استقلال هستند. مجید نامجو مطلق به 7استقلالی ها در دورانی که 7برای پرسپولیسی ها بخاطر علی پروین مقدس بود اعتبار بخشید و فرهاد مجیدی به عشق نامجو مطلق به استقلال آمد و پس از سه دهه بازی در این تیم 7آبی ها را جاودانه کرد .با هم مروری می کنیم به خاطرات دوست داشتنی این دو محبوب استقلال که این روزها در قامت سرمربی و دستیار اول چشم امید همه استقلالی های هستند.

مجید نامجو مطلق متولد 10خرداد1345

او به عشق یوهان کرایوف هلندی با شماره 14 به استقلال آمد و خیلی زود به شماره 7 این تیم تبدیل شد . اوکه یکی از خوش تکنیک های دوران خودش بود در میانه میدان برای آبی ها همیشه یکی از بازیکنان ثابت میدان بود.در حضور بهتاش فریبا،شاهرخ بیانی ،رضا نعلچگر،رضا احدی و جعفرمختاری‌فر خیلی زود تبدیل به یکی از بازیکنان ثابت استقلال شد .

هافبک جوان آن روزهای بانک ملی در حالی که از استقلال و پرسپولیس پیشنهاد داشت با گرفتن موتورسیکلت از آبی ها مسیر رسیدن به تمرینات از محله تیر دوقلو آسان کرد تا رویا های خود را بسازد. او با ورود به استقلال همزمان یکی از بازیکنان ثابت بزرگسالان استقلال و کاپیتان جوانان این تیم بود .نامجو مطلق اولین جام خود را با بازوبند کاپیتانی در دربی جوانان پایتخت که با حضور بیش از 25هزار نفر در ورزشگاه شیرودی برگزار شد با شکست یک بر صفر پرسپولیس در روز خوب محسن گروسی به دست آورد.او به قدری خوب بود که در 21سالگی ودر شهریور 66در حضور بزرگان استقلال درداربی پایتخت با مجوز غلامحسین مظلومی پشت ضربه پنالتی ایستاد ؛هر چند ضربه او آرام او به سمت چپ دروازه را وحید قلیج در روزی که فرشاد پیوس و جعفر مختاری فر برای هر دو تیم یک گل زدند مهار کرد تا او هیچوقت با استقلال برنده داربی نشود.

محبوب‌ترین پیراهن تاریخ استقلال از آن کیست؟

او در اوج جوانی در بازی های آسیائی1986 سئول یکی از بازیکنان ثابت مرحوم دهداری بود . در جام ملت های آسیا 1988قطر از خوب های ایران بود . پنالتی قهرمانی ایران به کره شمالی زد تا ایران قهرمان بازی های آسیائی پکن 1990شود . با استقلال به قهرمانی جام باشگاه های آسیا رسید و فوتبالی فراتر از مرزهای آسیا در 5مهر 1970در برابر الجزایر در رقابت انتخاب قهرمان اسیا،آفریقا ارائه داد. ایران آن بازی را که روز خداحافظی محمدپنجعلی از بازی های ملی بود دو بریک با دوگل مرفاوی از الجزایر برد. تا نمایندگان مارسی به الجزیره سفر کنند تا بازی برگشت فوق ستاره ایران در آن روز ببینند.

برگزاری ادامه مسابقات باشگاهی در ایران در فاصله این دو بازی منتج به مصدومیت شدید مچ پای ستاره آن روزهای فوتبال ایران توسط اکبر یوسفی هافبک پاس شد تا ایران نه تنها بازی برگشت را به الجزایر با یک گل در خاک آن کشور ببازد بلکه نامجو مطلق را نیز به خاطر این مصدومیت ماه ها از دست بدهد . او در مقدمانی جام جهانی 98فرانسه در مرحله پلی آف برای بازی با ژاپن نبز به تیم ملی دعوت شد و در این بازی نیز در دقایقی به میدان رفت تا باشکست ایران یکی از 23نفر منتخب صعود تاریخی ایران در ملبورن استرالیا باشد.

مجید که سابقه 9سال پوشیدن استقلال در دو مرحله دارد در ایران در تیم های پاس ،کشاورز و پرسپولیس نیز سابقه بازی دارد. نامجو مطلق که روزگاری به رفتن شاهرخ بیانی به پرسپولیس خرده می گرفت ،خودش نیز این مسیر را انتخاب کرد تا چرخ روزگار را از همه بیشتر حس کند ،هر چند طرفداران فوتبال هر دوی آن ها را در قامت استقلال می بینند و برای آن ها این دو را همیشه در قاب باشگاه استقلال جستجو می کنند.

فرهاد مجیدی متولد 13خرداد 1355

فرهاد مجیدی 10سال بعد از نامجو مطلق به دنیا آمد ، از سال 76به استقلال پیوست.ترکه ای بود و خوش تکنیک، در فینال معروف جام باشگاه های آسیا در بازی با جوبیلو ایوآتا یکی از بازیکنان اصلی این تیم بود ،هر چند در آن دیدار شکست خوردند و ستاره سوم را خیلی راحت در ورزشگاه آزادی از دست دادند.

او پس از انتخاب استقلال در سه دهه فوتبالی خود و پس از رفت و آمدهای فراوان به اتریش ، امارات و قطر سه بار دیگر به این تیم بازگشت .در این فاصله به آن چه که به هواداران گفته بود عمل کرد و هیچ وقت در باشگاهی جز استقلال در ایران توپ نزد و به این تیم در ایران وفادار ماند. او یکی از مهمترین سمبل های باشگاهی ایران را در بازی پرسپولیس – الغرافه خلق کرد؛ زمانی که عدد 4 را به سمت هواداران پرسپولیس گرفت ،این خیره کننده ترین نمایش او در آن سال ها بود .عددی که آبی ها به آن خو گرفتند و با آن زندگی می کنند.

محبوب‌ترین پیراهن تاریخ استقلال از آن کیست؟

او کاپیتان آبی ها دررویایی ترین روزهای این تیم از 23مهر 89تا 18آذر 90بود . با استقلال در این فاصله چهار بار در دیدارهای رسمی جلوی حریف دیرینه به پیروزی رسید .سه مرتبه به پرسپولیس گل زد تا با تک گلی که قبلا زده بود تعداد گلهای خود را به عدد چهار برساند.عددی که متعلق به او بود . او تنها ایرانی است که به مقام قهرمانی جام قهرمانان آسیا با فرمت جدید با باشگاه العین امارات رسیده است .او بعد از خداحافظی از استقلال همیشه ازآرزوی خود برای رسیدن به ستاره سوم با این تیم در قامت مربی گری حرف می زد و این روزها بدور از هیاهو و هیجان بدنبال ساختن استقلالی است که در رویاهاش به آن فکر می کند.

مرد خوش تکنیک و عشق آبی ها که هنوز فرم بدنی خود را مانند دوران بازیش حفظ کرده ، این روزها به سرمربی گری این تیم رسیده تا خاطرات خوب خودش را این بار در کنار نیمکت برای کسانی بسازد که یک عمر با تمام وجود و از ته حنجره فریاد می زدند«آهای فرهاد مجیدی».

نظر شما