شناسهٔ خبر: 40419972 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک در گفتگو با آنا:

هر گونه پوشاک خارجی موجود در بازار قاچاق است/ سهم بالای مبادی رسمی در واردات پوشاک قاچاق

شهریاری عضو اتحادیه تولید نساجی درباره واردات پوشاک قاچاق به کشور گفت: هر در حال حاضر واردات پوشاک به کشور ممنوع شده و هرگونه واردات پوشاک خارجی که در بازار وجود داشته باشد عملا قاچاق محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

بهرام شهریاری نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا درباره وضعیت قاچاق در بازار پوشاک گفت: مرجع اصلی اعلام آمار قاچاق در کشور ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است براساس آمارهای اعلام شده این ستاد، در سال 97 2/5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور شده که این آمار در سال 98 به 1/7 میلیارد دلار رسید. همچنین طبق آمارهای رسمی حجم بازار پوشاک ایران 8 میلیارد دلار است که 1/7 میلیارد دلار آن از طریق قاچاق تامین می‌شود.

شهریاری در علت کاهش واردات قاچاق بیان کرد: در سال 97 واردات پوشاک ممنوع شد همچنین ثبت سفارش و تعیین مرجع ارزی نیز در بازار الزامی شد.

وی به افزایش احتمال واردات کالای قاچاق در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در چند ماه‌های اخیر برخی اتفاقات جدیدی رخ داده که ممکن است میزان قاچاق پوشاک افزایش یابد. از سال 97 رویه واردات پوشاک در مناطق آزاد تغییر کرد و واردکنندگان برای واردات باید ثبت سفارش رسمی انجام می‌دادند و منشاء ارز خود را مشخص کردند اما این موضوع مدتی پیش از شیوع کرونا تسهیل شد. برای این موضوع رایزنی بسیاری با وزیر وقت صمت انجام شد و طبق توافقی که با وزیر سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاون اول رئیس جمهور و رئیس شورای عالی مناطق آزاد انجام شد ورود پوشاک به مناطق آزاد تسهیل شده است که با توجه به ضعف کنترل در ورود و خروج مسافران، می‌تواند قاچاق را افزایش دهد.

این عضو اتحادیه تولید و صادرات نساجی، درباره واردات پوشاک قاچاق به کشور گفت: هر در حال حاضر واردات پوشاک به کشور ممنوع شده و هرگونه واردات پوشاک خارجی که در بازار وجود داشته باشد عملا قاچاق محسوب می‌شود.

شهریاری بخش اعظمی از واردات قاچاق پوشاک را به مبادی رسمی مرتبط دانست و ادامه داد: مبادی مختلفی برای واردات کالای قاچاق در حوزه پوشاک وجود دارد و تنها محدود به مناطق آزاد نیست. به عنوان مثال بسیاری معتقدند که بخش عمده‌ای پوشاک کشور از مبادی رسمی وارد می‌شود. مثلا پوشاک وارد می‌شود اما کالای دیگری مانند پارچه اظهار می‌شود که این موضوع هم قاچاق است یا ملوانی یکی دیگر از راه‌هایی است که از طریق آن پوشاک قاچاق وارد می‌شود.

وی درباره معضل اصلی مسیر مبارزه با قاچاق گفت: مهمترین مشکلی که در مسیر مبارزه با قاچاق وجود دارد، قوانین مبارزه با قاچاق است که بعضا ایرادات اساسی دارند به عنوان مثال مسئله واردات ملوانی اساسا مشکل داشته است و باید به روش‌های دیگر حل شود. یکی دیگر از معضلات قانونی در مبارزه با قاچاق، مسائل مربوط به قوانین مناطق آزاد است بررسی‌های بسیاری اتجام شده که قانون مناطق آزاد دچار ایرادات اساسی است و این مناطق نقش خود را ایفا نکرده‌اند. حتی مرکزپژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را تایید کرده است اما بازهم نمایندگان مجلس به دنبال افزودن مناطق آزادی هستند که ایرادات فراوانی دارند.

انتهای پیام/4141

 

نظر شما