شناسهٔ خبر: 40419218 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پیشنهاد الجزایر برای برگزاری زودهنگام نشست اوپک پلاس در چهارم ژوئن

رئیس دوره ای اوپک طی نامه‌ای به اعضای اوپک پلاس پیشنهاد داد اجلاس آینده تولیدکنندگان نفت اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، در چهارم ژوئن (۱۵ خرداد) برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، رئیس دوره ای اوپک طی نامه‌ای به اعضای اوپک پلاس پیشنهاد داد اجلاس آینده  تولیدکنندگان نفت اوپک و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، در چهارم ژوئن (15 خرداد) برگزار شود. برگزاری این اجلاس برای نهم و دهم ژوئن برنامه ریزی شده است.

 محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر که همزمان ریاست دوره‌ای اوپک را هم برعهده دارد در این نامه نوشت مذاکراتی با برخی وزرا در مورد برگزاری زودهنگام این نشست انجام داده است تا تعیین سهمیه های فروش تولید کنندگان را تسهیل کند. این کار معمولاً در دهم هر ماه میلادی انجام میشود.

 ائتلاف اوپک و متحدان در آوریل تصمیم گرفتند تولید خود را 9.7 میلیون بشکه در روز معادل 10 درصد تولید نفت جهان پایین بیاورند تا به این ترتیب از قیمت نفت حمایت کنند. قیمت نفت به خاطر کاهش تقاضا در نتیجه تعطیلی های اعلام شده برای مهار گسترش ویروس کرونا بهشدت کاهش یافته بود.

کاهش تولید نفت اوپک پلاس به همراه کاهش تولید از سوی سایر اعضای غیر اوپک مثل آمریکا و کانادا باعث افزایش قیمت نفت تا 35 دلار در هر بشکه شده است. البته این قیمت تنها نیمی از قیمت نفت در آغاز سال جاری میلادی است.

عربستان سعودی قصد دارد قرارداد کاهش تولید را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کند ولی روسیه فعلاً با این پیشنهاد موافق نیست و عقیده دارد این محدودیت تولید باید به تدریج برداشته شود.

 با کاهش تولید بی سابقه عربستان و سایر اعضای اوپک، تولید نفت این گروه در ماه مه به پایین‌ترین حد طی دو دهه گذشته رسیده است. البته نظرسنجی رویترز نشان می دهد پایبندی اوپک به قرارداد کاهش تولید تنها 75 درصد بوده است چون نیجریه و عراق نتوانسته اند طبق سهمیه خود تولید را کاهش دهند.

عرقاب در این نامه هشدار داد عدم تعهد به سهمیه های اعلام شده می تواند تاثیر منفی بر معاملات بازار در روز دوشنبه داشته باشد.

انتهای پیام/169

 

نظر شما