شناسهٔ خبر: 40418799 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معرفی قهرمانان کنترل دخانیات در جهان

در روز جهانی بدون دخانیات سال 2020، بر محافظت از جوانان در برابر ترفندهای این صنعت و جلوگیری استفاده آنان از دخانیات و نیکوتین تمرکز شده است. علاوه بر افزایش آگاهی و پشتیبانی از کنترل دخانیات، روز جهانی بدون دخانیات، فرصتی برای شناخت دستاوردهای قهرمانان کنترل دخانیات در سراسر جهان ارائه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

سازمان بهداشت جهانی، هرساله جوایز روز جهانی بدون دخانیات را به افراد و سازمان‌های منتخب اهداء می‌کند تا از دستاوردهای خود در کنترل دخانیات و اجرای کنوانسیون چارچوب سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات (WHO FCTC) مطمئن شود.

این سازمان دستاوردهای بین‌المللی در مبارزه با همه‌گیری جهانی دخانیات و ترویج طرح‌ها و سیاست‌های کنترل دخانیات را به رسمیت می‌شناسند. جوایز سازمان بهداشت جهانی به افراد و موسسات منتخب برای تعهدات طولانی‌مدت و سهم برجسته خود در زمینه تحقیق، مشاوره، ارتقاء سلامت، ایجاد ظرفیت و سایر فعالیت‌هایی که موجب تقویت و اجرای کنترل دخانیات می‌شوند، اهداء می‌شود.

افراد و سازمان‌های ذیل در اروپا، دریافت‌کنندگان جوایز روز جهانی بدون دخانیات هستند.

وزیر بهداشت ارمنستان

دکتر آرسن توروسیان، وزیر بهداشت ارمنستان نقش مهمی در هماهنگی توسعه قانون جدید کنترل دخانیات در ارمنستان و غلبه بر موانع دستیابی به تصویب آن ایفا کرده است. با این دستاورد و باوجود انتقاد، موانع قانونی موجود و یک لابی قوی دخانیات حاصل شد. دکتر توروسیان در این زمینه رهبری سیاسی پایدار و جسورانه نشان داد. این قانون جدید یک‌قدم بزرگ در جهت حمایت از سلامت مردم در ارمنستان است که در حال حاضر دومین شیوع بالای مصرف دخانیات در بین مردان بالغ در منطقه سازمان بهداشت جهانی اروپا را دارد. قانون جدید و اقدامات دیگر وی شامل، ممنوعیت استعمال دخانیات در کلیه اماکن عمومی، محل کار، حمل‌ونقل عمومی و ممنوعیت کلی تبلیغات استعمال دخانیات و تبلیغ محصولات دخانیات است.

موسسه پیشگیری از اعتیاد اتریش

موسسه پیشگیری از اعتیاد VIVID نقش مهمی در سطح ملی ایفا کرده که شامل ایجاد و به اشتراک‌گذاری شواهد، انتشار اسناد عقاید مختلف در این زمینه و جلب‌توجه سیاستگذاران و عموم مردم در مورد لزوم تقویت اقدامات کنترل دخانیات در اتریش شده است. فعالیت‌ها و مدافعات این موسسه در اتخاذ تدابیر نظارتی قوی‌تر برای کنترل دخانیات توسط دولت اتریش نقش داشته است. با گذشت سال‌ها  VIVID برنامه‌های پیشگیری از دخانیات را در ایالت استایرا اجرا کرده و فعالیت‌های خود را در زمینه آگاهی‌رسانی و آموزش متخصصان بهداشت و درمان متمرکز کرده است. این موسسه بیش از 6000 کارگاه و سمینار با مخاطبان مختلف را به‌منظور به اشتراک گذاشتن دانش و ابزارهای پیشگیری و کنترل اعتیاد به دخانیات، در اختیار مخاطبان مختلف قرار داده است. علاوه بر این، VIVID درگیر  فعالیت‌های مختلف ارتباطی است که اثرات مضر مصرف دخانیات و ترفندهای صنعت دخانیات را نشان می‌دهد.

وزارت امور اجتماعی و بهداشت فنلاند

فنلاند به‌عنوان یکی از رهبران منطقه‌ای و جهانی در زمینه کنترل دخانیات شناخته می‌شود و وزارت امور اجتماعی و بهداشت در صدر کارهای کنترل دخانیات در این کشور قرارگرفته است. تحت رهبری وزارتخانه، هدف قانون دخانیات در سال 2010 از کاهش مصرف دخانیات به پایان مصرف دخانیات در فنلاند تغییر یافت. از سال 2016 این هدف گسترش‌یافته است و سایر محصولات نیکوتین مانند سیگار الکترونیکی را نیز شامل می‌شود و جدول زمانی اجرای آن از سال 2040 به 2030 تغییریافته است. این هدف که در قانون دخانیات ثبت‌شده است، فنلاند را به یکی از معدود کشورها در سطح جهان تبدیل کرده و چشم‌انداز نسل بدون دخانیات را متعهد شده است. فنلاند برای کاهش جذابیت سیگارهای الکترونیکی، به‌ویژه در بین جوانان، آنها را به‌شدت کنترل و استفاده از طعم‌دهنده‌های موجود در سیگارهای الکترونیکی را ممنوع کرده است. فنلاند یکی از معدود کشورهایی است که در سطح جهان چنین اقداماتی انجام داده است.

شورای جوانان ایرلند

Limerick Comhairle  شورای جوانان ایرلند، با ارتقاء جامعه بدون دخانیات و تشویق به ترک سیگار، سهم برجسته‌ای در پیشرفت اهداف سازمان بهداشت جهانی در ایرلند داشته است. این شورا ابتکارات بی‌شماری در زمینه "نه به دخانیات" ارائه کرده است. ابتکار سال 2019 توسط لیمریک سیتی با همکاری طیف زیادی از ذی‌نفعان آغاز شد که محیط‌های عاری از  دود سیگار را ترویج  و به عدم استعمال دخانیات  جوانان کمک می کند. این ابتکار قابل‌ستایش اکنون در سایر ایالت‌های ایرلند تکرار شده است.

دکتر گنادی تورکان در جمهوری مولداوی

دکتر گنادی تورکانو، رهبر برجسته جنبش کنترل دخانیات نماینده جامعه مدنی در جمهوری مولداوی است. دکتر تورکانو در زمینه حمایت گسترده برای کاهش مصرف دخانیات و ترویج سیاست‌های جامع کنترل دخانیات در این کشور تلاش‌های زیادی کرده است. وی چندین سال است که نظر کارشناسانه خود را در مورد اقدامات قانونی و نظارتی کنترل دخانیات ارائه می‌دهد و مباحث مربوط به این موضوع را در سطوح مختلف درون دولت، مجلس و جامعه به‌طورجدی پیگیری می‌کند. درنتیجه تلاش‌های وی، قانون کنترل جدی دخانیات در سال 2015 به تصویب رسید و بعدا در سال 2019 اصلاح شد تا مفاد محصولات جدید توتون و تنباکو را در بر بگیرد. علاوه بر این، دکتر تورکانو باپشتکار و بی‌باکی جامعه بهداشت عمومی کشور خود را باهدف حمایت از قانون کنترل دخانیات از لابی صنعت دخانیات و تلاش‌های متعدد برای تضعیف آن، متحد و رهبری کرده است.

تحقیقات سرطان انگلستان بریتانیا و ایرلند شمالی

تحقیقات سرطان انگلستان نقش برجسته‌ای در حمایت از کنترل جامع دخانیات در سراسر انگلستان ازجمله تامین بودجه کنترل دخانیات داشته است. این بودجه برای کمک به سیاست‌های کنترل دخانیات از طریق کمک‌هزینه برنامه‌ها در ایجاد ظرفیت تحقیق و شواهد موثر بوده است. تحقیقات سرطان بریتانیا همچنین نقش مهمی در زمینه بین‌المللی در مورد کنترل دخانیات، به‌ویژه در تقویت مالیات دخانیات در کشورهای کم‌درآمد و متوسط دارد و یکی از سرمایه‌گذاران اصلی مرکز دانش FCTC در مالیات دخانیات است. تحقیقات سرطان بریتانیا همچنین حامی اصلی و مشارکت‌کننده در فعالیت‌های تبلیغاتی جهانی برای اتخاذ استراتژی جهانی برای تسریع کنترل دخانیات توسط احزاب FCTC سازمان بهداشت جهانی است.

بهترین کتاب جهانی ترک سیگار

کتاب "راه آسان ترک سیگار" اثر آلن کار پرفروش‌ترین کتاب ترک سیگار در تمامی دوران است. در حال حاضر، مرکز سمینارهای زنده آلن کار در بیش از 150 شهر در 50 کشور جهان گسترش‌یافته است و در کشورهایی مانند ایتالیا، ژاپن، ایران، ترکیه، چین، شیلی، روسیه، کره جنوبی، عربستان سعودی و ایالات‌متحده آمریکا فعالیت دارد. این مرکز در همه‌گیری کووید-19 برای سیگاری‌ها مشاوره و راهنمایی رایگان ارائه می‌دهد و شامل برنامه "آماده‌سازی برای ترک"، برنامه‌های آنلاین رایگان، از طریق برنامه زوم یا ایمیل است و حتی دسترسی به بسیاری از کتاب‌های صوتی پرفروش آن، کاملا رایگان ارائه می‌شود. همچنین برنامه‌ها و سخنرانی‌های آنلاین برای امکان دسترسی تمامی افراد ارائه می‌کند.

منابع:

 euro.who.int

prnewswire.com

انتهای پیام

نظر شما