شناسهٔ خبر: 40418058 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

تداوم تلاش ها برای مهار آتش در جنگل های خائیز

فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: تلاش‌ها برای مهارکامل آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز ادامه دارد و نیرو‌های امدادی همچنان در محل حضور دارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
آقای اتابک، که از ساعات اولیه بامداد امروز در منطقه حضور دارد ضمن قدردانی از حضور و تلاش نیرو‌های امدادی، محیط زیست، منابع طبیعی، هوانیروز ارتش، هوافضای سپاه، هلال احمر، شرکت نفت گچساران، مردم، بسیجیان و عموم تلاشگران این عرصه گفت: متاسفانه وجود آتش پنهان در زیر خاکستر و کنده‌های سوخته، وجود علف‌های خشک و وزش باد موجب شعله ور شدن دوباره آتش سوزی شد.

وی گفت: حضور بالگرد‌های آب پاش در منطقه همچنان ضروری است و امیدواریم که با تلاش عمومی این آتش سوزی هرچه سریع‌تر مهار شود.

مدیر اطفای حریق نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم گفت: دو فروند بالگرد آب پاش متعلق به این نیرو از ساعات اولیه صبح امروز در منطقه حاضر شده اند.

غلامرضا سلطانی گفت: این بالگرد هر ۱۰ دقیقه یک سبد به حجم ۴ تن آب از سد کوثر برداشت و بر روی شعله‌های آتش رها می‌کنند.

 
در این حال، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: وضع کنترل آتش سوزی در منطقه بهتر است و اگر بالگرد‌ها زودتر برسند، بقیه آتش سوزی هم خاموش می‌شود.
 
جمشید محبت خانی افزود: پارک ملی خائیز ۱۸ هزار هکتار است که هزار هکتار از آن طعمه آتش شده و اصلی‌ترین علت آن عامل انسانی گزارش شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: دو عشیره خارج از منطقه حفاظت شده بر اثر اختلاف، زمین کشاورزی یکدیگر را آتش می‌زنند و آتش به منطقه حفاظت شده سرایت می‌کند؛ عوامل آتش سوزی شناسایی شدند و به زودی تحویل دستگاه قضا می‌شوند.

آقای محبت خانی افزود: اگر ما تمام امکانات کشور را باز هم به کار بگیریم، زمانی که آتش سوزی اتفاق می‌افتد برای مهار آن دچار مشکل خواهیم شد لذا از مردم درخواست می‌کنیم در پاسداشت محیط زیست و حفظ منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند.

وی گفت:​ سازمان حفاظت محیط زیست هیچ بالگرد آب پاشی ندارد و تجهیزات مهار آتش سوزی در اختیار پاسگاه‌های محیط بانی نیست.

محیط بانان نسبت به جغرافیای منطقه اشراف کامل دارند، اما زمانی که تجهیزات وجود نداشته باشد، محیط بان نیز کاری از دستش بر نمی‌آید چرا که در برخی از مناطق موبایل و بیسیم آنتن نمی‌دهد و باخبر کردن عوامل دیگر برای مهار آتش سوزی زمان زیادی می‌برد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست افزود:​ در سال ۹۸ تا قبل از پاییز ۵۰۷ هکتار از مناطق حفاظت شده طعمه آتش سوزی شد که نسبت به سال ۹۷ دو درصد کاهش داشت.
 
به گفته آگاهان و نیرو‌های مردمی حاضر در میدان حضور بالگرد‌های آب پاش به مهار آتش بسیار کمک می‌کند، اما با توجه به حجم و وسعت دامنه آتش به حضور تعداد بیشتری از این نوع بالگرد برای مهار آتش نیاز است.

آتش سوزی ارتفاعات منطقه حفاظت شده خاییز کهگیلویه از ساعت ۱۹ روز پنجشنبه ۸ خرداد آغاز شد و امروز در چهارمین روز تلاش‌ها برای مهار آن ادامه دارد.

منطقه حفاظت شده خاییز زیستگاه گیاهان و جانوارن کم نظیری همچون پلنگ، کاراکال، سمور، بز، میش، کل، انواع خزندگان از جمله مار‌های بزرگ، انواع پرندگان نظیر کبک، تیهو، بحری، دلیجه و عقاب است.

نظر شما